بهترین بازارهای هدف برای گاز ایران کشورهای همسایه هستند

بهترین بازارهای هدف برای گاز ایران کشورهای همسایه هستند
مدیرعامل شرکت گلوبال فکتس انرژی گفت: برای ایران صادرات گاز طبیعی به کشورهای همسایه و منطقه خلیج فارس با خط لوله بهترین گزینه به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار شانا، فریدون فشارکی بعداز ظهر دوشنبه (٢٧ مهرماه) در دومین نشست تخصصی نخستین کنگره راهبردی نفت و نیرو با عنوان ال ان جی گفت: ایران در زمینه تولید، فروش و حضور در بازارهای جهانی نفت خام سابقه ای طولانی دارد، اما بازار گاز و ال ان جی تجربه جدیدی برای این کشور به شمار می آید.

وی افزود: در بازارهای جهانی نفت خام از مرحله تولید تا بازاریابی و فروش نیاز به زمان زیادی نیست، اما در بازارهای ال ان جی باید نگاه و تصمیم گیری بلندمدت داشت.

مدیرعامل فکتس گلوبال انرژی با بیان این که ال ان جی قیمتهای منطقه ای دارد، گفت: در بازارهای ال ان جی باید دنبال یافتن بازارهای هدف بود و این زمانبر است.

فشارکی گفت: هم اکنون تقاضای ال ان جی  ژاپن که تا پیش از این روند افزایشی داشت، رو به کاهش است، اما با این حال تقاضا در کشورهای چین و هند در حال رشد است.

وی تاکید کرد: در زمینه تولید ال ان جی نخست باید بازار خود را مشخص کنید، زیرا ٧٥ درصد قراردادهای فروش ال ان جی بلندمدت هستند، بنابراین، فروش ال ان جی تجارتی بلند مدت است.

فشارکی معتقد است که هم اکنون بازارهای جهانی ال ان جی با مازاد عرضه روبروست و قیمهای جهانی نفت خام تا حدود زیادی وابسته به نفت خام است.

وی با بیان این که بهترین بازارهای هدف برای گاز ایران، کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله کویت، امارات، بحرین، عمان و دیگر همسایگان هستند گفت: ورود به بازار گاز اروپا با توجه به حضور روسیه، پیچیدگیهای خاص خود را دارد.

۲۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۴:۲۱
تعداد بازدید : ۶۸۰