جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی

جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی
دکترمهدی شریفی

 راه جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی چیست؟

مزیت ایران در پتروشیمی تنها قیمت خوراک است و دولت باید با تعامل بیشتر با مصرف‌ کنندگان واقعی، فرمول قیمت گذاری را نهایی کند تا بتوانیم مزیت نسبی پتروشیمی‌ را در دنیا کماکان حفظ کنیم. اگر این مزیت را از پتروشیمی بگیریم، در این شرایط که هنوز تکنولوژی لازم، لوجستیک و شبکه بانکی منسجم را نداریم و فاینانس‌های خارجی به کمك صنایع پتروشیمی نیامده، قطعا متضرر خواهیم شد؛ مجتمع‌های پتروشیمی و به تبع آن بورس سهام متضرر می ‌شود.

مسئولان باید توجه داشته باشند وقتی انتظارات پایین بیاید، کسی از صنعت پتروشیمی استقبال نمی‌کند چون مردم براساس سودآوری، سهام پتروشیمی ها را می ‌خرند و این پونه است که باعث رونق و گردش نقدینگی در بازار سرمایه می‌ شوند.

به نظرم باید یک کمیته بی‌طرف با حضور همه ذینفعان در صنعت پتروشیمی و بازار تشکیل شود تا به فرمولی برای قیمت گذاری خوراک پتروشیمی برسیم. وزارت نفت نمی‌شود به شکل دستوری از بالا فرمولی را ایجاد کند در این شرایط مولودی ناقص خلق می شود اما اگر همه ذینفعان، همه عوامل را در نظر بگیرند و اینکه در دنیا و منطقه چه اتفاقاتی در حال وقوع است، خیلی منطقی و محاسباتی نتیجه خوبی می‌توان گرفت و به قیمت مناسبی می توان برای خوراک پتروشیمی رسید که هم امکان حضور تولیدکنندگان را در بازارهای جهانی حفظ کند و هم بازار رقابتی را و این نکته ای است که در کمیته که گفتم باید به آن برسیم.

علاوه براین ها یکی از نکته مهم دیگری که مسئولان باید به آن دقت داشته باشند ثبات در برنامه ریزی ها و قوانین است؛ اگر به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی هستیم یکی از ملزومات آن ثبات است؛ سرمایه گذاری که قصد ورود به ایران را دارد و می خواهد وارد صنعت پتروشیمی شود می خواهد قیمت خوراک را برای 10 تا 15 سال آینده بداند و اگر این موضوع روشن نباشد، سرمایه گذاری ممکن نخواهد بود. در حال حاضر در کشورهایی که رقیب ما در این صنعت هستند قیمت خوراک و عوامل اصلی مشخص است و قراردادها برای بازه طولانی مدت مثلا 15 سال آینده بسته می شود. بنابراین برای ورود سرمایه گذار به کشور ما هم باید برنامه ریزی ها و ثبات بلند مدت داشته باشیم تا برنامه ریزی ممکن شود.

مهدی شریفی
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران

۳ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۲
تعداد بازدید : ۶۸۶