مروارید: برداشت از میادین نفتی مشترک با عراق در مهران از سال آینده آغاز می‌شود

مروارید: برداشت از میادین نفتی مشترک با عراق در مهران از سال آینده آغاز می‌شود
استاندار ایلام با بیان اینکه کار برداشت از میادین نفتی مشترک با عراق در مهران از سال آینده آغاز می‌شود، گفت: تفاهم نامه همکاری با 20 شرکت خارجی در ایلام امضا شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ایلام، محمدرضا مروارید متولد سال 1336 در ایلام است، وی تحصیلکرده کار‌شناسی رشته کشاورزی در دانشگاه همدان و دارای مدرک کار‌شناسی ارشد در رشته مدیریت دولتی از دانشگاه مرکز مدیریت دولتی تهران است.

وی پیش‌تر، معاونت برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمانشاه و مدیر کلی کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام را بر عهده داشته‌است.

استاندار ایلام فرزند سوم آیت‌الله محمدتقی مروارید نماینده دوره اول مجلس خبرگان از حوزه انتخابیه ایلام است.

محمدرضا مروارید پس از پیروزی انقلاب به جهاد سازندگی رفت و تا سال 1362 مسئول کشاورزی ایلام بود وی سپس عضو شورای مرکزی جهاد سازندگی شد و از سال 1363 تا 1368 مدیر کل کشاورزی و منابع طبیعی ایلام بود.

استاندار ایلام از اواخر سال 1369 تا سال 1376 به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری کرمانشاه منصوب شد و پس از آن تا سال 1384 به عنوان معاون اداری مالی و حقوقی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مشغول فعالیت شد.

مروارید به مدت 4 سال مدیر عامل کشتیرانی ایران و روسیه را بر عهده داشته است.

وی همچنین، عضو هیئت عامل و معاون پشتیبانی و بازرگانی سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور، ریاست مجمع شرکت حمل و نقل بین‌الملل مختلط ایران و روسیه، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین‌المللی و کشتیرانی ایران و روسیه، ریاست هیئت مدیره شرکت شهرک‌های سازمان مصرف شهر و روستای سازمان صنایع دستی کرمانشاه، عضویت مجمع شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی ایران، مدیر عامل و نایب رئیس هیئت مدیره هلدینگ سرمایه‌گذاری جهش توسعه ایرانیان و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های جهش ترابر، ‌ جهش ریل و پایانه شرق، مشاور شرکت سرمایه‌گذاری حمل و نقل تأمین (بررسی وضعیت فنی اقتصادی آبادان) را برعهده داشته است.

بیش از دو سال از مدیریت مروارید در استان ایلام به عنوان استاندار می‌گذرد و در این مدت اقدامات متفاوتی با مدیریت وی در استان مرزی ایلام انجام شده است.

محمدرضا مروارید پیش از ظهر سه شنبه 28 مهرماه در دفتر مرکزی خبرگزاری تسنیم حضور یافت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این خبرگزاری و دیدار با مدیران ارشد خبرگزاری در جمع خبرنگاران این خبرگزاری قرار گرفت به سوالات پاسخ داد.

مهم‌ترین محورهای گفت‌و‌گوی تفصیلی ما با محمدرضا مروارید به شرح ذیل است

اولویت ما در استان ایلام تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بود.

اعتبار استان ایلام در سال 93، 6 برابر اعتبار سال 92 بود.

در دوسال گذشته 8 هزار نفر همراه با بیمه در استان ایلام مشغول به کار شدند.

کار برداشت از میادین مشترک نفتی ایران و عراق در آذر مهران از سال آینده آغاز می‌شود.

اقداماتی مانند نهال کاری و ارسال نهال به عراق برای مبارزه با ریزگرد‌ها در ایلام انجام شد.

ایلام ظرفیت خوبی برای تولید پسته دارد، ایجاد باغات انار، لیمو و زیتون و کارخانه‌های تبدیلی در استان انجام شد.

روان آب‌های ایلام ساماندهی می‌شود.

مرز مهران در امنیت کامل است، برای تردد زائران از مرز مهران آمادگی داریم.

با 20 شرکت خارجی تفاهم نامه همکاری امضا کردیم.

احتمال تردد زائران اربعین از مرز دهلران وجود دارد.

بزرگ‌ترین مشکل ما در اربعین سال 93 کمبود گیت‌های تردد بود.

افراد مشکوک به ابتلا به وبا در زمان ورود به کشور در مرز مهران چک می‌شوند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌و‌گوی دو ساعته ما با استاندار ایلام است

تسنیم: زمان ورود شما به استان ایلام چند پروژه نیمه تمام وجود داشت؟ و در حال حاضر چه تعداد پروژه نیمه تمام در استان ایلام وجود دارد؟ چه میزان بودجه برای این پروژه‌ها هزینه شده است؟

مروارید: 44 پروژه ملی نیمه تمام که یا متوقف شده بودند و یا در حال اجرا بودند در استان ایلام وجود داشت، در سال 92 در زمان ورود بنده به استان بر اساس ابلاغ دولت اولویت را بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام گذاشتیم.
 

10تا 12 پروژه را که پیشرفتی بیش از 80 درصد داشتند را انتخاب کردیم و آن‌ها را به مرحله تکمیل رساندیم. در سفر هیئت دولت نیز 36 پروژه نیمه تمام را اعلام کردیم که برایشان اعتبار در نظر بگیرند.

کار احداث تونل کبیرکوه در محور ارتباطی شهرستان دره شهر به آبدانان متوقف شده بود که در مذاکراتی که انجام دادیم توانستیم برای ادامه روند اجرای این پروژه 580 میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم که 400 میلیارد تومان آن سال گذشته تخصیص داده شد و 180 میلیارد تومان دیگر نیز در امسال در نظر گرفته شده است که تا کنون 90 میلیارد تومان آن پرداخت شده است و بقیه ان نیز تا پایان سال پرداخت می‌شود.

پروژه‌های نیمه تمام استان ایلام در زمینه‌های آب و خاک، راه و تونل‌ها بوده است که حفر تونل کبیرکوه از 100 متر به یک هزار و 700 متر رسیده است.

تونل قلاجه واقع در محور ارتباطی ایلام به سمت شهرستان ایوان نیز به عنوان بلند‌ترین تونل ترانزیتی کشور با طول دو هزار و 600 متر در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

یک پروژه مهم دیگر استان ایلام که نیمه تمام مانده بود، پروژه بیمارستان بزرگ 376 تختخوابی ایلام است که بیمارستانی آموزشی و فوق تخصصی است و راه اندازی این بیمارستان برای استان ایلام نیز بسیار ضروری است.

کار احداث این پروژه نیز در مرحله نازک کاری است که بر اساس روند پیشرفت آن در سال 95 افتتاح می‌شود.

در زمینه راه در استان ایلام اقدامات بسیار خوبی انجام شده است؛ در دو سال گذشته در استان ایلام تنها 42 کیلومتر بزرگراه وجود داشت که با انجام پروژه‌های راهسازی تا کنون میزان بزرگراه‌های استان ایلام به 100 کیلومتر رسیده است.

بخش زیادی از بزرگراه‌های ایجاد شده در محورهای کوهستانی به ویژه در محور ارتباطی ایلام به سمت سرابله و محور ایلام به مهران که مسرهایی پرتردد هستند، بوده است.

سال گذشته شش برابر سال 92 به استان ایلام اعتبار دادند، میزان نقدینگی استان ایلام در سال 92، 150 میلیارد تومان بود که این مقدار در سال گذشته به یک هزار میلیارد تومان رسید.

در ‌‌نهایت می‌توان گفت که بیشتر شاخص‌های استان ایلام را به حد میانگین رسانده‌ایم.

تسنیم: این پروژه‌ها تا چه اندازه توانسته است بر کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال در استان مؤثر باشد؟

مروارید: در زمان اجرای پروژه‌ها نیروهای بومی و گا‌ها متخصصان غیر بومی به کار گرفته شده‌اند به گونه‌ای که در دو سال گذشته تا کنون هشت هزار نفر به همراه بیمه مشغول به کار شده‌اند.

بر اساس برآورد ما در این مدت با احتساب افراد شاغل غیر بیمه‌ای 13 هزار نفر در استان مشغول به کار شده‌اند.

پتروشیمی ایلام در این مدت 700 تا 800 نفر را در فاز دوم خود جذب کرده است و یک هزار نفر نیز در میادین نفتی استان مشغول به کار شده‌اند.

تسنیم:برداشت عراق از میادین نفتی مشترک با ایران در مهران چند برابر استان ایلام است؟

مروارید: پس از اعمال تحریم‌های سال 90 و 91 پروژه میدان نفتی آذر که با کشور عراق مشترک است در مهران متوقف شد. برخی از متخصصان و مهندسانی که در ایلام و در چاه‌های نفت ما مشغول به کار بودند به سمت دولت عراق رفتند و در میادین نفتی آن‌ها مشغول به کار شدند.

در حال حاضر عراق از میادین نفتی آذر در مهران روزانه 15 هزار بشکه برداشت می‌کند.

در این میدان نفتی 20 حلقه چاه نفت وجود دارد که هفت حلقه آن به منظور برداشت حفر شده است و به زودی با انجام عملیات تخصصی نمک زدایی و ایجاد خط انتقال به شهرستان دهلران کار برداشت آغاز می‌شود.

در واقع می‌توان گفت که ما نسبت به کشور عراق در برداشت از این میادین دو سال عقب‌تر هستیم.

تسنیم:آیا در میادین نفتی و پتروشیمی و پالایشگاه‌های استان ایلام از نیروهای بومی استفاده می‌شود؟

مروارید: اولویت ما در اشغالزایی نیروهای بومی است، اما به دلیل عدم تخصص نیروهای بومی مجبور به جذب نیروهای متخصص غیر بومی می‌شویم، اما در کل بین 50 تا 60 نیروهایی که در استان شاغل هستند بومی استان‌اند.95 درصد کارکنان پالایشگاه گاز استان را نیز نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.

80 درصد نیروهای پتروشیمی نیز نیروهای بومی هستند و تنها 10 تا 15 درصد نیروهای غیر بومی هستند و 100 درصد نیروهای کارخانه سیمان بومی هستند.

تسنیم:هدف شما توسعه و رشد استان ایلام به ویژه در زمینه کشاورزی بوده است برای رسیدن به این توسعه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

مروارید: در هر جایی باید 50 درصد زمین‌های کشاورزی آبی باشد در حالی که تنها 25 درصد زمین‌های زراعی و کشاورزی استان ایلام آبی بود و 75 درصد دیگر به صورت دیم کشت می‌شد.

در سال‌های گذشته و پیش از خشکسالی‌ها سالانه 100 میلیارد متر مکعب بارندگی داشتیم که چهار میلیارد متر مکعب ان به صورت روان آب در حوزه‌های سد کرخه و کشور عراق بوده است.

پیش انقلاب در استان ایلام به جز سد کنجانچم که آب شرب شهر ایلام و نه هزار هکتار از اراضی مهران را تأمین می‌کرد سد دیگری وجود نداشت اما تا کنون هشت سد در استان ایلام احداث و یا در مرحله احداث است.

با داشتن سهمیه آبی شدن 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان می‌توانیم خود را با روش‌های نوین کشاورزی همراه کنیم که تا کنون 30 هزار هکتار آن انجام شده است.

با مبلغی که صندوق توسعه ملی برای تبدیل اراضی دیم به آبی گذاشته است اقدامات خوبی انجام داده‌ایم که با این میزان می‌توانیم 110 هزار هکتار در مناطق دیگر استان همراه با مهران را اضافه کنیم.

صندوق توسعه ملی اعتبار خوبی را گذاشته است که میزان اراضی آبی استان ایلام تا سال آینده به یک هزار و 800 هکتار برسد که این موضوع در ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی و اشتغالزایی تأثیر بسیار زیادی دارد.

امیدواریم که بتوانیم با حمایت‌های صندوق توسعه ملی در یک دوره دو ساله و تا سال 96 میزان اراضی آبی استان ایلام را به دو هزار هکتار برسانیم.

به زودی کار احداث سد گدارخوش در صالح آباد مهران نیز اجرایی می‌شود و همین موضوع تأثیر بسیار خوبی در عدم مهاجرت مردم از مناطق روستایی این حوزه به شهر‌ها را دارد.

تسنیم: در ایلام چه تدابیری برای حمایت از کشاورزان و دامپروران اندیشیده‌اید؟

مروارید: در استان ایلام سالی 30 هزار تن گوشت تولید می‌شود و در صورتی که مراتع را تقویت کنیم و در زمینه آبخیزداری کار کنیم این میزان افزایش پیدا می‌کند.

اقداماتی در زمینه‌های ایجاد باغات به ویژه در اراضی شیب دار انجام شده است چرا که بارندگی در نصف استان ایلام بیش از 300 میلی متر است که می‌تواند زمینه‌های انجام کشت دیم را فراهم کند.

با توجه به اینکه با مرکز پسته کرمان در ارتباط هستیم و کارشناسانی از اراضی ایلام بازدید کردند، بخش‌هایی از شهرستان ایوان، سیروان و ملکشاهی مناطق خوبی برای ایجاد باغات پسته هستند که محصولی مرغوب را تولید می‌کند.

همچنین در شهرستان دره شهر باغات زیتون و لیمو بسیاری ایجاد شده است که ثمری بسیار مطلوب و با کیفیت را تولید می‌کند.

به منظور حمایت از کشاورزان باید کارخانه‌های صنایع تبدیلی را راه اندازی کرد که در همین راستا یک کارخانه تبدیلی در هیلان در شهرستان چرداول راه اندازی شده است.

تسنیم:با توجه به اینکه در تابستان امسال مقدار بسیار زیادی از محصول هندوانه کشاورزان ایلامی در مرز مهران فاسد شد، شما راه کاری برای جلوگیری از موارد این چنینی دارید؟

مروارید: متاسفانه دلیل به وجود آمدن این مشکل سنتی بودن بازار عراق است و اینکه خود کشور عراق وارد کار تولید محصول به ویژه هندوانه شده است.

با توجه به اینکه بسیاری از کشاورزان که از مناطق و استان‌های مختلف کشور محصولات خود را به مرز مهران برای صادرات به عراق وارد می‌کنند بیشتر از تقاضای موجود است، محصول در مرز باقی می‌ماند و با وجود گرمای هوا محصول از بین می‌رود.

کشاورزان باید توجه کنند که بیش از حد تقاضا محصول خود را به مرز مهران وارد نکنند که با خرابی و فاسدی محصولات خود مواجه نشوند.

تسنیم: چه اقداماتی را برای مقابله با ریزگرد‌ها انجام داده‌اید؟

مروارید: در استان ایلام 70 هکتار زمین که مستعد به وجود امدن ریزگرد‌ها هستند، وجود دارد و در گذشته در عین خوش دهلران با وزش تندباد‌ها و بادهای نسبتا شدید حتی در محورهای ارتباطی تپه‌های شنی ایجاد می‌شد.

با مسئولان استان‌های اماره و واسط عراق رایزنی هاف جلسات و گفت گوهایی را پیرامون رسیدگی به موضوع ریزگرد‌ها داشته‌ایم چرا که منشا اصلی ریزگرد‌ها که وارد استان ایلام می‌شوند از کشورهای عراق، سوریه و عربستان است.

به همین منظور آمادگی خود به مسئولان این دو استان برای ارسال نهال و ایجاد کمربند سبز در بیابان‌های آن‌ها اعلام کرده‌ایم و تا کنون نیز یک محموله از نهال‌های تولیدی استان ایلام به کشور عراق در استان‌های واسط و اماره ارسال شده است.

در استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار جنگل وجود دارد که افزایش این میزان سطح جنگل نیز در دستور کار قرار دارد.

تسنیم: نتیجه سفر سرمایه گذاران خارجی و رایزنی‌های شما با آن‌ها به کجا رسیده است؟

مروارید: تا کنون با 20 شرکت خارجی که بیشتر از کشورهای روسیه، چین، سوئد و ایتالیا و کره جنوبی و اوکراین و فرانسه بوده‌اند تفاهم نامه همکاری امضا کرده‌ایم.

مشکل اصلی عدم سرمایه گذاری در استان ایلام تحریم بانک مرکزی بود که امکان جا به جایی سرمایه برای سرمایه گذاران خارجی در استان ایلام وجود نداشت.

با یک شرکت نفتی روس تفاهم نامه امضا کرده‌ایم که در استان ایلام کار کند؛ همچنین برای پروژه‌هایی مانند پتروشیمی، راه آهن، سد و پالایشگاه و حفاری چاه‌ها با شرکت‌های خارجی تفاهم نامه امضا کرده‌ایم.

تسنیم: با توجه به مرز طولانی 420 کیلومتری ایلام با عراق امکان ایجاد مرز جدیدی وجود دارد؟

مروارید: موضوع مرز دهلران از مدت‌ها پیش مطرح شده است، به گونه‌ای که ایجاد این مرز مشکلی ندارد. در ماه‌های گذشته سه نقطه را برای مرز به عراق پیشنهاد دادیم که با توجه به تأیید وزارت کشور امکان راه اندازی این مرز در چلات واقع در شهر علی غربی عراق به گونه‌ای که زائران اربعین از این مرز نیز تردد کنند وجود دارد.

ما منطقه چم سری را برای ایجاد مرز پیشنهاد دادیم که عراقی‌ها راغب به ایجاد مرز در این نقطه نبودند.

تسنیم:آیا مرز مهران برای تردد زائران در اربعین با توجه به فعالیت‌های تروریستی داعش در عراق امن است؟

مروارید: مرز مهران در امنیت کامل است و دولت عراق نیز تدابیر لازم را برای ایجاد امنیت زائران در اربعین به کار می‌گیرد.

تسنیم: مشکلات سال گذشته در موسوم اربعین در مرز مهران چه مواردی بود؟

مروارید: در اربعین سال 92، تعداد 160 هزار نفر زائر از طریق مرز مهران تردد داشتند که در شلوغ‌ترین روز تردد زوار در مرز مهران 10 هزار نفر زائر تردد داشتند.

در اربعین سال گذشته این تعداد با افزایش چشمگیر مواجه شد به گونه‌ای که بر اساس آمار رسمی 750 هزار نفر زائر از طریق مرز مهران وارد کشور عراق شدند که تعداد زائرانی که از طریق مرز مهران از کشور عراق وارد کشور شدند بیش از این تعداد بود.

مهم‌ترین مشکل ما در اربعین سال گذشته تعداد کم گیت‌های تردد بود که جوابگوی خیل عظیم زائران نبود.

امسال با توجه به توجه ویژه مسئولان کشوری تعداد گیت‌ها به 96 گیت افزایش پیدا کرده است و بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت در هر کدام از مرزهای محل تردد زائران 50 گیت و در مجموع 150 گیت به پایانه‌های کشور عراق در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه تحویل داده می‌شود.

تسنیم:شما چه تمهیداتی را برای برگزاری مراسم اربعین امسال در نظر گرفته‌اید؟

مروارید: خوشبختانه مردم در استان ایلام و به ویژه در شهرستان مهران استقبال بسیار خوبی از زائران عتبات عالیات دارند به گونه‌ای که منازل خود را در اختیار زائران قرار می‌دهند.

زائران در مهران ماندگاری ندارند و به سرعت از مرز عبور می‌کنند و مشکلی در رابطه با اسکان، پذیرایی و بهداشت زائران وجود ندارد.

با توجه به رایزنی‌هایی که با مسئولان عراقی داشته‌ایم بالگردهای ایرانی می‌توانند تا عمق 40 کیلومتری خاک عراق پرواز داشته باشند.

امسال نقاطی که سبب ایجاد نقاط کور و گره‌های ترافیکی می‌شد را برطرف کرده‌ایم و همکاری سپاه پاسداران در ارائه خدمات حمل و نقل، اسکان، پارکینگ و پذیرایی بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کند.

از مرز تا دو راهی کوت که مسیری 10 کیلومتری است شهرداری تهران سرویس‌های بهداشتی را جانمایی می‌کند و خدماتی را به زائران ارائه می‌دهد.

سال گذشته جمعیت هلال احمر و سازمان امداد و نجات نیز خدمات بسیار شایسته‌ای را به زائران ارائه دادند که باید از آنها تقدیر کرد.

بر اساس اعلام سازمان شهرداری وزرات کشور 700 دستگاه اتوبوس کار جا به جایی زائران را از مرز تا دوراهی کوت انجام می‌دهند و سپاه نیز برای جا به جایی زائران تعداد زیادی اتوبوس را آماده کرده است.

سازمان راهداری نیز اعلام کرده است که از مهران به سراسر کشور دستگاه‌های اتوبوس را قرار می‌دهد.

تعزیرات بر نحوه کار خودروهای مسافربری در ایام اربعین نظارت دارند.

یک پارکینگ 50 هکتاری در مهران در اربعین ایجاد شده است و همچنین سپاه امیرالمؤمنین استان ایلام در مرز مهران یک اردوگاه بزرگ 15 هزار نفری را راه اندازی می‌کند.

تسنیم:آیا احتمال حذف ویزا در اربعین امسال وجود دارد؟

مروارید: تصمیم موضوع حذف ویزا در اربعین در حوزه اختیارات دولت عراق است و تا کنون که اعلامی برای حذف ویزا در اربعین را نداشته‌اند.

تسنیم:با توجه به شیوع وبا در کشور عراق چه اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای عدم ورود بیماری به کشور اندیشیده‌اید؟

مروارید: مناطق شیعه نشین و استان‌های زیارتی کشور عراق از نظر بهداشت مشکلی ندارند و وبا در مناطقی که گروهک‌های تکفیری داعش حضور دارند شیوع پیدا کرده است.

به منظور جلوگیری از ورود وبا به کشور در زمان اربعین یک سوله بین مرز مهران و عراق وجود دارد که افراد مشکوک به ابتلا به بیماری در این محل چک می‌شوند.

تسنیم:حرف آخر؟

مروارید: امیدواریم که بتوانیم با همکاری تمامی مردم و مسئولان و به ویژه اصحاب رسانه استان ایلام را به جایگاه واقعی‌اش که رشد و پیشرفت و توسعه‌ای پایدار است، برسانیم.

۳ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۳۹
تعداد بازدید : ۵۹۹