اعضای اوپک برای افزایش صادرات نفت ایران جا باز کنند

اعضای اوپک برای افزایش صادرات نفت ایران جا باز کنند
معاون امور بین الملل وزیر نفت گفت: امیدوار هستیم که افزایش صادرات خود را در قالب سقف اوپک بقبولانیم و بنابراین برخی کشورها باید از تولید و صادرات خود بکاهند تا جا برای افزایش صادرات نفت ایران باز شود.

امیرحسین زمانی نیا روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره برنامه ایران برای افزایش 500 هزار بشکه ای نفت خام در پساتحریم و همکاری اعضای اوپک برای ورود نفت ایران به بازار، اظهار داشت: از نظر سیاسی، شرایط را برای افزایش صادرات نفت ایران آماده می کنیم.
معاون امور بین الملل وزیر نفت با بیان اینکه برای افزایش صادرات نفت ایران مسایل سیاسی نیز مطرح است، افزود: با عربستان آنگونه که باید مذاکره نشده، اما با سایر کشورها مانند ونزوئلا، الجزایر مذاکره کرده ایم.
وی با بیان آنکه تاکنون مذاکرات فراوانی انجام شده است، گفت: البته کشورهایی که صدمه زیادی از کاهش قیمت نفت متحمل شده اند نیز با عربستان مذاکراتی را انجام داده اند.
معاون امور بین الملل وزیر نفت نیا درباره آمادگی اوپک برای کاهش ظرفیت تولید در اجلاس آتی اوپک، گفت: از الان نمی توان پیش بینی کرد که اوپک تولید خود را کاهش دهد، اما می توان گفت که بسیاری از اعضای اوپک به دنبال تحقق این موضوع هستند.
تا پیش از لغو تحریم ها، میزان تولید نفت خام ایران پیش از تحریمها سه میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بود که در حال حاضر به بیش از ٢ میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
هم اکنون برای صادرات نفت ایران نیز سقف یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده که به کشور های چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر می شود.
مقامات وزارت نفت اعلام کرده اند که بلافاصله پس از لغو تحریم ها میزان فروش نفت ایران روزانه 500 تا 600 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و در طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
سیدمحسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت پیش از این به ایرنا گفته بود: در صورت لغو تحریم ها و در میان مدت، قادرخواهیم بود که روزانه 500 هزار بشکه نفت به اروپا صادر کنیم. در حال حاضر ترکیه، تنها مشتری اروپایی نفت ایران به شمار می رود که روزانه حدود 100 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کند. 
علاوه بر اروپاییان، کشورهای آسیایی و آفریقایی نظیر اندونزی، سریلانکا و افریقای جنوبی نیز برای خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم اعلام آمادگی کرده اند.
با لغو تحریم ها، ایران می تواند تک محموله های نفتی را روانه بازارهای جهانی کرده و به فروش برساند، اما عقد قراردادهای بلندت مدت فروش نفت، زمانبر خواهد بود.
با توجه به اینکه قراردادهای خرید نفت توسط پالایشگاه ها به صورت سالانه امضا می شود، ایران برای تضمین فروش بلند مدت نفت پس از لغو تحریم ها باید منتظر بماند تا قراردادهای موجود پالایشگاه ها با سایر کشورها به پایان برسد.


۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۲
تعداد بازدید : ۵۲۶