اختصاص منابع صندوق توسعه ملی برای میدانهای مشترک مصلحت است

اختصاص منابع صندوق توسعه ملی برای میدانهای مشترک مصلحت است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در آستانه ارائه برنامه ششم توسعه و بودجه سال آینده، تأکید می‌کند که باید رویکرد برداشت از میدانهای مشترک نفت و گاز تقویت شود و در این زمینه دولت می‌تواند لایحه ای برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی ارائه کند.

محمدحسین میرمحمدی در گفتگو با خبرنگار شانا، رویکرد قانون بودجه و برنامه توسعه را مبنی بر «کاهش صادرات مواد خام» ارزیابی کرد و گفت: اگر نیاز به قانون از طریق بودجه سالانه - برای شتاب در این امر-  باشد در مجلس قابل‌بررسی است.

عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به فرستادن لایحه برنامه ششم توسعه تا یک ماه دیگر به مجلس از سوی دولت گفت: به‌ یقین، رویکرد کاهش خام فروشی و تولید فرآورده در برنامه ششم توسعه ادامه خواهد یافت تا نفت‌فروشی یا خام فروشی به حداقل برسد.

وی افزود: می‌توان با افزایش تولید، بازار را با محصول و فرآورده در اختیار گرفت.

میرمحمدی، در بخش دیگر گفتگوی خود، روند ساخت‌وساز در پارس جنوبی را یادآوری و تصریح کرد: تأکید مسئولان نظام مبنی بر بهره‌برداری با شتاب این پروژه است؛ زیرا اولویت برداشت از میدانهای مشترک یکی از دغدغه‌های نظام است؛ اما باوجود تأکید وزارت نفت، محدودیتهایی در زمینه بهره‌برداری از میدانهای مشترک وجود دارد.

وی گفت: اگر بخشی از منابع صندوق توسعه ملی که برداشت از آن محدود و سخت است برای پارس جنوبی و میدانهای مشترک اختصاص داده شود به مصلحت کشور است چون به هر میزان که ما برداشت نکنیم دیگران برداشت می‌کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی، بر این اعتقاد است که صندوق توسعه ملی می‌تواند در این زمینه یعنی دادن تسهیلات برای میدانهای مشترک نفت و گاز، کارسازی مؤثری داشته باشد و چنانچه دولت بخواهد در این زمینه لایحه ارائه کند و ورود کند به‌ یقین مجلس آمادگی بررسی را دارد زیرا در میدانهای مشترک نفت و گاز هدر دادن حتی یک ساعت زمان هم به زیان کشور است.

این نماینده مجلس نهم، درباره چالش کاهش قیمت نفت و پیامدهای آن بر بودجه و وضع اقتصادی نیز گفت: بخش گسترده ای از بخش درآمدی بودجه کشور از بخش فروش نفت تأمین می‌شود البته این روند در سالهای اخیر سیر نزولی داشته است.

 عضو کمیسیون اقتصادی افزود: به‌تناسب محدودیتها در روند بازگشت پول نفت و قیمت کنونی آن، تأثیرگذار بر وضع درآمدی کشور خواهد بود. ازاین‌رو، باید راهکارهای تبدیل مواد خام به محصول و فرآورده را جستجو کرد بنابراین باید برای تحقق این هدف، اهتمام بیشتری شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود، توسعه صنایع ایجادکننده ارزش‌افزوده مانند پتروشیمی‌ها را اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: باید برای ورود بخش خصوصی به توسعه صنایع پتروشیمی ایجاد انگیزه کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: به هر میزان مداخله دولت بر نظام بازار و تعیین قیمت کمتر باشد بخش خصوصی اعتماد بیشتری خواهد کرد البته با حفظ ابعاد نظارتی و حاکمیتی دولت این موضوع مدنظر است.

۴ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۴
تعداد بازدید : ۴۰۴