آرامکو در ساحل دریای سرخ مجتمع پتروشیمی می سازد

آرامکو در ساحل دریای سرخ مجتمع پتروشیمی می سازد
مراحل اولیه کار بر روی این پروژه آغاز شده و روند کار به گونه ای برنامه ریزی شده است که در سال 2023 تکمیل و مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش نیپنا به نقل از رویترز، آرامکو، شرکت دولتی نفت عربستان یک مجتمع پالایش و پتروشیمی به ارزش20  میلیارد دلار در یانبو ساحل دریای سرخ می سازد .

این مجموعه که شامل پالایشگاه و کارخانه های مختلف پتروشیمی خواهد بود که در نظر دارد علاوه بر ظرفیت موجود پالایشی به میزان 240 هزار بشکه در روز ظرفیت جدیدی به میزان 400 هزار بشکه در روز نیز اضافه کند همچنین مجتمع پتروشیمی های مختلف در کنار آنها احداث خواهد شد که طبق برنامه از خوراک این پالایشگاه ها تغذیه خواهد کرد.

بنابر گفته یک منبع انتظار می رود که شرکت انگلیس آمک فاستر ویلر برای طراحی کار و اجرای کلیت کار مهندسی پروژه را برعهده داشته باشد و با وجود اینکه این ادعا از طرف شرکت آمک فاستر ویلر رد نشده است اما هیچ درخواستی از شرکت آرامکو نیز ارسال نشده است.

شرکت آرامکو برای توسعه هر چه بیشتر کسب و کار خود از سیستم یکپارچه فرآیند تولید در یک مجموعه پالایشگاهی به همراه کارخانه های تولید محصولات پتروشیمی و محصولات پایین دست پتروشیمی بهره گرفته است روند تامین خوراک و تبدیل مواد خام به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر استراتژی جدید آرامکو خواهد بود 

این در حالی است که این شرکت در حال احداث یک کراکر با خوراک مخلوط اتان و نفتا برای مجتمع پتروشیمی خود در جبیل به ارزش 20 میلیارد دلار با مشارکت شرکت شیمیایی داو است.

دولت عربستان قصد دارد ضمن دارا بودن بزرگترین پالایشگاه های نفت جهان در زمینه تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر نیز در جایگاه ویژه تری قرار گیرد.

 سال گذشته شرکت آرامکو اعلام کرد که در حدود 100 میلیارد دلار در دهه آینده در زمینه تولید محصولات پایین دست پتروشیمی سرمایه گذاری خواهد کرد.

یانبو یک بندر مهم در دریای سرخ در غرب عربستان سعودی قرار دارد که مرکز صنعت پتروشیمی و تعدادی از پالایشگاه های عربستان سعودی است و شرکتهای مختلفی از خاورمیانه، اروپا، ایالات متحده و کانادا در آن فعالیت می کنند.

۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۰۴
تعداد بازدید : ۴۷۷