روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
هیجان فروش با ضعف سودآوری
دیروز، شاخص کل بورس تهران با افت ٣٨٢ واحدی (معادل ٦/ ٠درصدی) در ٦٢ هزار و ٧٩٣ واحد متوقف شد. عملکرد ضعیف گروه‌هایی مانند خودرو، سیمان، شیمیایی و کانه فلزی در نیمه ابتدایی سال فضای منفی را در بازار گسترش داده است. در نتیجه، دیگر نمادها که حتی عملکرد نسبتا خوبی را داشتند، تحت تاثیر هیجان فروش موجود، با افت قیمت مواجه شدند. در این شرایط، خوش‌بینی به بهبود وضعیت اقتصادی کشور با رفع تحریم‌ها در کنار سیاست‌های دولت (بسته رونق اقتصادی) برای خروج از رکود فعلی از مواردی است که احتمال افت بیشتر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد. همچنین عملکرد ضعیف شرکت‌ها در روند شش ماهه حالت مورد انتظار بازار بود، در نتیجه آن شاخص کل در اواسط شهریور به کف ٦١هزار واحدی نزول یافت، پیش‌خور شدن این موضوع نیز عامل دیگری در حمایت از قیمت سهام است.

بازار ارز
بازتاب بازارهای جهانی بر یورو
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٥ تومانی به نرخ ٣٤٦٥ تومان معامله شد. معاملات ماه گذشته بازار ارز میانگین ٣٤٦٠ تومانی نرخ دلار را رقم زد. با وجود فشار عوامل هیجانی مانند رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین انتظار موجود برای یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ٩٥ (تعدیل قیمت‌ها در بازار آزاد و مبادله‌ای در ماه‌های آتی مورد انتظار است)، اما مقاومت دلار در برابر افت قیمتی را شاهد هستیم. این موضوع همچنان به تقاضای موجود در این بازار تاکید دارد. جمعه، در بازارهای جهانی شاهد افت ارزش یورو به دلار به کمترین میزان در ٥ ماه گذشته بودیم، انعکاس این موضوع در بازارهای داخلی افت نزدیک به ٨٠ تومانی یورو را رقم زد، نرخ ارز مبادلاتی یورو نیز نزدیک به ٩٠ تومان کاهش یافت. نرخ‌ یورو در روز گذشته در بازار آزاد و بانک‌مرکزی به ترتیب ٣٨٧٠ و ٣٣٠١ تومان بود.


بازار سکه
تداوم نوسانات محدود سکه
دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی مواجه شد. دلار رشد اندک ٥ تومانی را تجربه کرد و از سوی دیگر اونس طلا با افت اندک قیمتی نسبت به معاملات روز پنج‌شنبه مواجه شد (عامل فشار بر سکه). پیش از این، به کاهش تقاضای سکه در ماه محرم اشاره شده بود، این موضوع با تشدید واکنش کند سکه نسبت به بازارهای اثرگذار، تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) از هفته دوم مهر تا کنون را رقم زده است (حباب سکه در شرایط کنونی در مقادیر بیش از ١٠ هزار تومان است). از سوی دیگر، فاصله زیاد قیمت بازاری نسبت به ارزش ذاتی نیز مقاومت سکه در برابر افت را موجب شده است. اکثر کارشناسان کیتکو، روند صعودی را برای اونس طلای جهانی پیش‌بینی کرده‌اند. نوسانات شدید نرخ دلار نیز دور از انتظار است.

بازار طلای جهانی
اونس در انتظار نشست فدرال رزرو
در پایان معاملات هفتگی، اونس طلای جهانی پس از دو هفته رشد، با افت ٢/ ١ درصدی همراه بود. روز جمعه، کاهش ارزش یورو و آمار مناسب اقتصادی آمریکا عامل صعود شاخص دلار و فشار بر اونس بودند. پیش از این، نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهانی، احتمال اتخاذ سیاست انقباضی توسط فدرال رزرو را تضعیف کرده بود، اما تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی خارج از آمریکا در کنار آمارهای اقتصادی مناسب این کشور، احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری را مجددا تقویت کرده است. در این شرایط، نشست فدرال رزرو و آمارهای اقتصادی (رشد اقتصادی آمریکا مهم‌ترین آن است) هفته جاری می‌تواند تصویر روشن‌تری از زمان افزایش نرخ بهره را بدهد. در نظرسنجی کیتکو از ١٨ کارشناس، ٨ نفر روند افزایشی، ٦ کارشناس حرکت نزولی و ٤ نفر روند خنثی را برای این هفته اونس پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن
«تسه»ها در سطح ٧٠ هزار تومانی
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند (تسه٩٢١٢) با رشد ١/ ٣ درصدی به قیمت ٧٠ هزار و ٩١٢ تومان معامله شدند. به نظر می‌رسد، افزایش سقف وام مسکن عامل افزایش تقاضا برای اوراق فعلی تسهیلات مسکن بوده است. وام‌های مزبور با انتشار اوراق جدید ارائه می‌شوند («تسه»های با تاریخ انتشار از آبان به بعد به این وام‌ها اختصاص خواهد یافت)، با این حال، بخشی از اوراق مورد نیاز جهت دریافت این وام را می‌توان با خرید اوراق پیشین تامین کرد، در نتیجه به منظور تعدیل سود واقعی وام، متقاضیان خرید اوراق فعلی را در دستور کار قرار داده‌اند. از سوی دیگر افزایش سود با افزایش قیمت اوراق عاملی است که می‌تواند مانعی در برابر رشد بیشتر قیمت این اوراق باشد. با وجود قرار گرفتن «تسه٩٢١٢» در سطح ٧٠ هزار تومانی اما آخرین معامله این اوراق در سطح ٦٧ هزار تومانی بود.

بازار نفت
بیشترین افت در ١١ هفته
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت ٦/ ٥ درصدی بیشترین ریزش در یازده هفته اخیر را به دنبال تقویت شاخص دلار تجربه کرد. ضعف تقاضا با توجه به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ٨ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری عامل فشار بر قیمت نفت بود. همچنین، بانک مرکزی چین (با رسیدن رشد تولید ناخالص داخلی سه ماهه به کمترین میزان از سال ٢٠٠٩) برای چهارمین‌بار در سال نرخ سود را کاهش داد که می‌تواند سیگنال افزایش تقاضا باشد. اما برخی تحلیلگران معتقدند این امر بر تشدید نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهانی تاکید دارد و در نتیجه نتوانست حمایت چندانی از قیمت نفت کند. در این شرایط، تولیدکنندگان اوپک در رقابت برای سهم بازار آسیا با تخفیف اقدام به فروش می‌کنند و تولیدکنندگان شیل نیز برای هشتمین هفته متوالی با کاهش تعداد دکل‌ها (یک مورد) مواجه شدند.
۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۳۶
تعداد بازدید : ۴۶۷