بخش خصوصی و مجلسی ها به دنبال احیای وزارت بازرگانی

بخش خصوصی و مجلسی ها به دنبال احیای وزارت بازرگانی
عملکرد حوزه بازرگانی وزارت صنعت ، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در این چهار سال به قدری ضعیف بوده است که نمایندگان به دنبال احیای دوباره وزرات بازرگانی هستند، امری که بخش خصوصی هم از آن استقبال می کند.

12تیر ماه 1390 در راستای کوچک سازی دولت دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن با یکدیگر ترکیب شدند و مهدی غضنفری که پیش از آن وزیر بازرگانی بود عهده دار این وزارتخانه تازه تاسیس شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ؛ اکنون پس از گذشت 4 سال از آن تاریخ مجلس شورای اسلامی طرح انتزاع وظایف و اختیارات بخش تجارت از وزارت صنعت و معدن و تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام وصول کرده و در دستور کار خود قرار داده است.

هنگامی که مهدی غضنفری اولین وزیر صنعت،معدن و تجارت شد با توجه به رویکردی که داشت در مدت 2 سال صدارت خود بیشتر به بخش بازرگانی اهمیت داد تا صنعت، اضافه بر اینکه بازرگانی داخلی که زیر مجموعه این وزارتخانه بود با این استدلال که برای هماهنگی با بخش تولید که همان کشاورزی است تبدیل به یکی از معاونت های وزارت جهاد و کشاورزی شد.

در واقع از کوچک سازی دولت فقط کم شدن یک وزارتخانه بر روی برگه باقی ماند زیرا تمام ساختمان‌ها و پرسنل باقی ماندند و فقط تعداد معاونت ها افزایش پیدا کرد.

انخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری آغاز شد و دولت تدبیر و امید با ریاست یک اعتدال گرا و با حمایت اصلاح طلبان بر روی کار آمد و همین سبب شد یکی از مدیران کهنه کار دولت‌‌های سازندگی و اصلاحات به این وزارتخانه بود.

نعمت زاده نقطه مقابل غضنفری بود و برای او صنعت نسبت به تجارت از اولویت برخوردار بود اکنون بعد از دو سال از صدارت وی و برخی بیان داشتند که اینک نظام بازرگانی کشور فروپاشیده است و باید جدا سازی در دستور کار قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه خود یکی از طراحان این وزارتخانه بوده گفت: ما در آن زمان با این استدلال که ما دارای دو وزارتخانه تولیدی هستیم که یکی صنعت و دیگری کشاورزی استبر همین اساس تصمیم گرفتیم با توجه به اینکه این وظیفه بازرگانی است که بازار مواد اولیه و محصولا تولیدی را فراهم کند بهتر است این دو وزارتخانه را ادغام کنیم که هیچ بی برنامگی و عدم هماهنگی بین این دو بخش از اقتصاد کشور وجود نداشته باشد.

محمد اسماعیل نیا تصریح کرد:تا قبل ازاین؛ اگر ما از وزیر جهاد و کشاورزی در خصوص وضعیت کالایی سوال می کردیم این بهانه را می آورد که بازار واردات و صادرات این محصول در دست ما نیست بر همین اساس آن زمان تصمیم گرفته شد که بازرگانی را هربخش را به وزارتخانه مربوطه خودش محول کنیم به طوریکه الان سازمان تعاونی روستایی و پشتیبانی امور دام و دیگر معاونت ها در اختیار این وزارتخانه قرار دارد.

با این اوصاف این طرح ها فقط روی برگه خوب بود اما در عمل دیدیم که هیچ کدام از این طرح ها عملی نشد و بلکه به بخش بازرگانی صدمات شدیدی وارد کرد و آن پویایی و نقش قبلی خودش را از دست داد. 

بازرگانی وزارتخانه ای بود  که به تمام وزارتخانه ها سرویس می داد اما اکنون دیگر آن کارایی قبلی خود را از دست داده است.

نماینده مردم کاشمر تصریح کرد: علاوه بر جدا سازی بازرگانی از این وزارتخانه تشکیل وزارت معادن نیز امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به گستردگی این حوزه می بایست در سطح وزیر برای معادن برامه ریزی و مدیریت شود.

در حالیکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده اند که وزارت بازرگانی دوباره باید تشکیل شود بخش خصوصی نیز از ادغام این دو وزارتخانه دل خوشی ندارد و از این جدا سازی حمایت می کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با ایلنا با بیان اینکه بخش بازرگانی وزارتخانه از دوران اوج خود فاصله گرفته است گفت: باید دولت کوچک شود و تصدی آن بر بخش های اقتصادی کمتر شود اما این کوچک سازی می بایست بر اساس اصولی باشد

پدرام سلطانی تصریح کرد: عدم رعایت این اصول سبب شده است که امروز بازرگانی ما اینگونه باشد بر همین اساس حداقل اصلاحات در این زمینه اجتناب ناپذیر است.

جداسازی این دو وزارتخانه بدون کار کارشناسی و بر اساس آزمون خطا از دیگر تصمیمات دوران ریاست اصولگرایان بر اقتصاد کشور بود به طوریکه اکنون بخش خصوصی و نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده اند که دوباره وزارت بازرگانی احیا شود تصمیم که هر روز دیرکرد آن به ضرر اقتصاد کشور است.

۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۱
تعداد بازدید : ۴۷۸