تنظیم بودجه جمهوری آذربایجان بر مبنای نفت ٥٠ دلاری

تنظیم بودجه جمهوری آذربایجان بر مبنای نفت ٥٠ دلاری
جمهوری آذربایجان رشد اقتصادی سال آینده را ١,٨ درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرد و بودجه سال ٢٠١٦ خود را بر اساس نفت ٥٠ دلاری تنظیم کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز از باکو، رشد اقتصادی پیش بینی شده برای جمهوری آذربایجان نسبت به سالهای پیش برای آذربایجان کمتر است که دلیل آن کاهش درآمدهای ناشی از فروش نفت و فراورده های آن از سوی باکو عنوان شده است. 

در سال ٢٠١٥ رشد تولید ناخالص داخلی آذربایجان ٤,٤ درصد پیش بینی شده است؛ پارلمان این کشور بودجه سال ٢٠١٦ آذربایجان را سه شنبه هفته گذشته (٢٨ مهر ماه) تصویب کرد و قیمت نفت را در این بودجه بر فرض نفت ٥٠ دلاری تنظیم کرد.

بر اساس بودجه این کشور، درآمدهای دولت آذربایجان در سال ٢٠١٦، ١٤ میلیارد و ٦٠٠ میلیون منات (یا ١٣ میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار) خواهد بود، برای سال ٢٠١٥ این رقم در حدود ١٩ میلیارد و ٤٠٠ میلیون منات پیش بینی شده است، به علاوه، هزینه های دولت ١٦ میلیارد و ٣٠٠ میلیون منات برای ٢٠١٦ خواهد بود که برای ٢٠١٥ این رقم ٢١ میلیارد و ١٠٠ میلیون منات پیش بینی می شود.

رشد اقتصادی آذربایجان از دوران نفت طلایی سالهای ٢٠٠٣ تا ٢٠٠٧ به شدت کاهش یافته است، طی این سالها اقتصاد این کشور به طور میانگین هر سال ٢١ درصد رشد داشت. 

به نظر می رسد که در سال ٢٠١٦ تولید ناخالص داخلی آذربایجان ٢,٩ درصد به نسبت سال ٢٠١٥ کاهش یابد..  

اقتصاد آذربایجان از قیمت پایین نفت در بازارهای جهانی هم متضرر شده است؛ قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال هم اکنون زیر ٥٠ دلار در بازار معامله می شود. 

آذربایجان کشوری با جمعیت بیشتر مسلمان میان ایران و روسیه است که در سالهای گذشته سعی به دنبال کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی بوده است، باکو درآمدهای نفتی خود را برای مصارفی غیر از امور عادی اداره کشور صرف می کند، این موضوع سبب شده است آذربایجان تمایلی به همراهی کردن کشورهای تولید کننده که از کاهش قیمت نفت اقتصاد خود را لرزان یافته اند، نداشته باشد. 

به نظر می رسد آذربایجان در سال آینده میلادی ٤٠ میلیون تن نفت و ٣٠ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی تولید کند.

انتظار می رود میانگین تولید نفت خام آذربایجان در سال ٢٠١٥ به ٤٠ میلیون و ٧٠٠ هزار تن نفت و ٣٠ میلیارد و ٢٠٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی برسد.
۴ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۱۸
تعداد بازدید : ۴۴۷