جزییات مصوبه غیرقانونی دولت در آخرین روزهای 1390؛ 53 میلیارد دلار با نرخ آزاد به ریال تبدیل شد

جزییات مصوبه غیرقانونی دولت در آخرین روزهای 1390؛ 53 میلیارد دلار با نرخ آزاد به ریال تبدیل شد
براساس قانون بودجه 90 ، تبدیل دلارهای نفتی به ریال باید با نرخ مرجع بانک مرکزی باشد اما مصوبه اخیر هیات دولت، بانک مرکزی را به تبدیل 53 میلیارد دلار به ریال با نرخ ارز روز «در بازار» موظف کرد.

هنوز جنجال‌ها بر سر مصوبه غیرقانونی برداشت از حساب بانک‌ها به پایان نرسیده است که هیات وزیران در جلسه مورخ 24/12/90 بنا به پیشنهاد مجمع عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل «138» قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوبه‌ای را در پنج بند تصویب کردکه به شماره 4277/ 90/ 4/ ت 47914 ه ابلاغ شده و در بند اول آن آمده است: بانک مرکزی موظف است فورا قطع نظر از نرخ فروش ارز توسط آن بانک (به هر نرخ از جمله نرخ مرجع، نرخ ارز در هر بازار از جمله بازار فرعی) معادل ریالی 53 میلیارد دلار و نیز دو درصد موضوع جزء «یک» بند «ب» قانون بودجه 90 کل کشور را به نرخ معاملاتی روز ارز در بازار به خزانه ردیف 160139 جدول شماره پنج قانون بودجه کل کشور واریز نماید.
به گزارش فارس در بند دیگری از این مصوبه آمده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است فورا و حداکثر تا پایان وقت 28 اسفندماه 90 بدون نیاز به تشکیل مجمع عمومی بانک و بدون نیاز به امضاء یا ابلاغ صورتجلسات قبل و آتی مجمع عمومی مذکور و بدون نیاز به امضاء یا ابلاغ صورت جلسه پنجاه و یکمین اجلاس سلاله مجمع عمومی بانک، مورخ 11 بهمن 90، نسبت به اجرای این تصویبنامه و واریز مبلغ یادشده به خزانه اقدام نماید.
این مصوبه در حالی است که در بند «ب» جزء «یک» قانون بودجه 90 تصریح شده است: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از وجوه حاصله هر ماهه با اعلام خزانه به‌ترتیب چهارده و نیم درصد 5/14% سهم وزارت نفت از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط با احتساب بازپرداخت‌های بیع متقابل و بیست درصد 20% سهم صندوق توسعه ملی را به حساب‌های مربوط واریز نماید و پس از تحقق سهم درآمد عمومی دولت با فروش مبالغ ارزی به نرخ روز ارز معادل پنجاه و سه میلیارد (000/000/000/53) دلار مربوط به ردیف ۲۱۰۱۰۱ مندرج در جدول شماره (۵) این قانون و دو درصد (۲) وجوه حاصل از صادرات نفت خام موضوع ماده «۱۳۲» قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه موضوع ردیف ۲۱۰۱۱۰ مازاد ارز حاصله را پس از تامین مصارف موضوع بند «۲» این قانون و اعمال تبصره‌های آن به حساب ذخیره ارزی واریز نماید.
بر این اساس دولت طبق قانون موظف بوده است که 53 میلیارد دلار را با نرخ ارز روز رسمی و مرجع که در آن تاریخ 1226 تومان بوده است به ریال تبدیل و واریز به خزانه کند که با این حساب رقمی حدود 65 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز می‌شد.
ولی دولت در این مصوبه براساس نرخ ارز روز در بازار که در آن مقطع بین 1850 تا 1900 تومان در نوسان بود، مجوز تبدیل 53 میلیارد دلار به ریال را صادر کرد که اختلاف درآمدی حدود 35 هزار میلیارد تومانی را ایجاد می‌کند.
برخی خبرها هم حاکی است که بانک مرکزی زیر بار اجرای این مصوبه آخر سالی دولت نرفته است و همین مساله زمینه را برای استعفای شفاهی وی فراهم کرده است که مورد موافقت دولت قرار نگرفت.
این در حالی است که برخی نمایندگان مجلس نیز معتقدند دولت باید دلار نفتی را با نرخ ارز در بودجه 90 که 1050 تومان بوده است به ریال تبدیل کند.
در همین حال عباسعلی نورا در واکنش به مصوبه 24 اسفند هیات وزیران درباره تبدیل 53 میلیارد دلار به ریال با نرخ ارز روز در بازار گفت: دولت دلارهای حاصل از نفت را براساس قانون بودجه 90 باید به نرخ 1050 تومان محاسبه کرده و این نرخ موسوم به شناور مدیریت شده باید اعمال شود.
وی یادآور شد: چون بودجه به صورت ریالی و نه دلاری بسته می‌شود بنابراین ریال حاصل از نفت برای دولت در بودجه سقفی دارد که نباید درآمدهای دولت از محل نفت ولو قیمت دلار هر مقدار افزایش یابد از آن سقف تجاوز کند.
نورا افزود: دولت باید دلارهای نفتی را به نرخ مرجع بانک مرکزی که در قانون بودجه سال 90 مقدار هر دلار 1050 تومان در نظر گرفته شده بود، بفروشد و تبدیل به ریال کند و مازاد از این رقم را باید به حساب خزانه کشور واریز کند.
وی تاکید کرد: اگر درآمد دولت به شکل ریالی از سقف مصوب در قانون بودجه بیشتر شود تخلف صورت گرفته و همچنین اگر تبدیل دلار نفتی به نرخی غیر از نرخ مرجع بانک مرکزی به فروش رسد تخلف صورت گرفته است.عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: به عنوان مثال معادل ریالی 53 میلیارد دلار ضرب در هر دلار 1050 تومان تقریبا 55 هزار و 650 میلیارد تومان می‌شود که در بودجه عمومی کشور باید لحاظ شود.نورا افزود: نباید درآمد نفتی دولت به شکل ریالی از سقف مصوب بودجه بیشتر شود.

 

بازگشت قیمت دلار آزاد به تابلوی صرافی‌ها
با خروج دلار تک‌نرخی 1226 تومانی از تابلوی صرافی‌ها، قیمت دلار 1880 تومانی روی تابلوها نقش بست.
به گزارش مهر قیمت هر دلار در تابلوی صرافی‌ها روز گذشته 1880 تا 1885 تومان بود و قیمت خرید آن بین 1863 تا 1870 تومان در نوسان بود با این حال قیمت دلار در بازار آزاد برای فروش 1870 تومان بود که نشان‌دهنده پایین‌تر بودن قیمت فروش دلار در بازار آزاد نسبت به تابلوی صرافی‌هاست.
بر پایه این گزارش، قیمت فروش هر یورو نیز در تابلوی صرافی‌ها 2450 تا 2455 تومان و قیمت فروش 2475 تومان بود، قیمت خرید پوند هم 2965 تا 2970 تومان و قیمت خرید 3020 تومان اعلام شده است.
با این حال قیمت فروش هر یورو در بازار آزاد بین 2450 تا 2460 تومان متناسب با قیمت‌های جهانی در نوسان است. همچنین قیمت خرید دلار آزاد نیز توسط واسطه‌های بازار 1860 تومان بود.
یک فعال بازار ارزهای معتبر با تاکید بر اینکه خرید و فروش در بازار بسیار کم شده است، گفت: آن ازدحامی که در ماه‌هایی از سال گذشته بر بازار حاکم شده بود دیگر وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تزریق دلار از سوی بانک مرکزی در بازار، حباب احتمالی فورا تخلیه می‌شود، اظهار داشت: با ورود دلار بانکی به بازار، قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای کاهش می‌یابند اما در صورت توقف عرضه ارز، قیمت‌ها دچار نوسان رو به بالا خواهند شد.
همچنین بررسی بازار انواع سکه در تابلوی صرافی‌ها نیز نشان می‌دهد که بسیاری از صرافی‌ها از درج قیمت‌های مربوط به انواع سکه در تابلوهای خود خودداری کردند با این حال قیمت خرید سکه طرح جدید در برخی تابلوها 740 هزار تومان اعلام شده است اما قیمت فروشی برای آن در تابلوها وجود ندارد.
هر قطعه سکه طرح قدیم نیز دیروز از سوی صرافی‌ها 715 هزار تومان برای خرید اعلام قیمت می‌شود و برای فروش نیز قیمت 730 هزار تومانی را اعلام می‌کنند.
نیم‌سکه 355 هزار تومان خریداری و 367 تا 368 هزار تومان نیز فروخته می‌شود. ربع سکه 180 هزار تومان خریداری و بین 190 تا 192 هزار تومان نیز قیمت فروش دارد.
همچنین بررسی وضعیت قیمت سکه‌های گرمی نیز نشان‌دهنده درج قیمت 95 هزار تومانی خرید برای آن در تابلوی صرافی‌ها و 105 هزار تومانی فروش است.

۲۴ فروردین ۱۳۹۱ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۱,۰۷۶