انصراف پتروشیمی ها از فاینانس چین/گرانفروشی چشم بادامی ها در ارایه فاینانس به ایران

انصراف پتروشیمی ها از فاینانس چین/گرانفروشی چشم بادامی ها در ارایه فاینانس به ایران
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به گرانفروشی چینی ها در ارایه فاینانس به ایران، گفت: با توجه به رفع تحریم ها، دو طرح پتروشیمی ایران از دریافت فاینانس چینی صرف نظر و اعلام کرده اند که نیازی به فاینانس چین نداشته و قصد دارند که از فاینانس های اروپایی استفاده کنند.
مرضیه شاهدایی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با اشاره به تامین فاینانس اروپایی در پساتحریم، اظهار داشت: این دو طرح، مربوط به طرح هایی بوده اند که اختصاص فاینانس چین هنوز برایشان نهایی نشده بود.
وی خاطرنشان کرد: طرح هایی که هنوز به دنبال دریافت فاینانس هستند، ترجیح می دهند که از چین فاینانس دریافت نکنند، زیرا تامین اعتبار از این کشور گران تمام می شود و کارمزد بالایی دارد.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی اضافه کرد: چینی پس از ارایه فاینانس، شرکت های متقاضی را مجبور می کنند که 50 تا 70 درصد تجهیزات و کالاها را از چین وارد کنند.
شاهدایی افزود: اصرار چینی ها برای وارد کردن کالا از چین در حالی است که قادر هستیم در حال حاضر 70 درصد تجهیزات مورد نیاز را از داخل تامین کنیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر برخی پتروشیمی های داخل کشور در حال دریافت فاینانس از آلمان و اسپانیا هستند، گفت: با توجه به اینکه شرکت های پتروشیمی، خصوصی شده اند، خودشان به دنبال سرمایه گذار خارجی هستند.
مدیر طرح های شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اظهار داشت: مذاکرات مربوط به این طرح ها با طرف های خارجی انجام شده و آنها منتظر هستند که تحریم ها به طور رسمی لغو شود.
شاهدایی با بیان آنکه اسپانیایی ها در حال حاضر به سراغ ایران آمده اند، گفت: آن دسته از شرکت های اسپانیایی که قبلا با ایران همکاری می کردند، دوباره تمایل خود برای حضور در کشورمان اعلام و خاطرنشان کرده اند که حاضرند پروژه های ما را فاینانس کنند.
۵ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۱
تعداد بازدید : ۵۰۹