آژانس بین‌المللی انرژی: سرمایه‌گذاری‌های نفتی مجددا کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی: سرمایه‌گذاری‌های نفتی مجددا کاهش می‌یابد
آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: سرمایه‌گذاری‌های نفتی در سال 2016 احتمالا پس از کاهش 20 درصدی در سال جاری، کاهش بیشتری خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: کشورها نباید هنگام تعیین سیاست‌های انرژی خود روی پایین ماندن قیمت‌های نفت حساب باز کنند، چرا که ممکن است عرضه نفت از اواسط 2016 به دلیل کاهش سرمایه‌گذاریها و کاهش عرضه نفت آمریکا کم شود.

قیمت جهانی نفت از ژوئن 2014 تاکنون به دلیل افزایش عرضه نفت شیل آمریکا و تاکید اعضای سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) روی دفاع از سهم بازار به جای کاهش تولید، بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

فاتح بیرول مدیر آژانس بین‌المللی انرژی در هفته بین‌المللی انرژی سنگاپور گفت: این یک اشتباه بزرگ است که توجه خود را به امنیت نفت و مسیر قیمت نفت در کوتاه‌مدت معطوف کنیم.

اگر قیمت‌ها در سطوح کنونی باقی بماند، سرمایه گذاریهای نفتی پس از کاهش 20 درصدی در سال جاری احتمالا در سال 2016 به ویژه در مناطق پرهزینه مجددا کاهش خواهد یافت.

در حال حاضر سرمایه‌گذاری نفتی در سال 2015 بیش از 20 درصد کاهش یافته و بخش عمده این کاهش در سرمایه‌گذاری‌ها از جانب آمریکای شمالی و برزیل بوده است.

وی گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، این اولین بار در دو دهه گذشته است که شاهد کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی برای دو سال متوالی خواهیم بود. باید به فکر عواقب این کاهش سرمایه‌گذاری در میان‌مدت و بلند‌مدت باشیم.

وی افزود: تولید نفت سبک آمریکا به بالاترین سطح خود رسیده و انتظار می‌رود در سال 2016 روزانه 400 هزار بشکه کاهش پیدا کند که باعث فشار مضاعف روی عرضه می‌شود.

بیرول خاطرنشان کرد: خطرات ژئوپلتیک در خاورمیانه که می‌تواند باعث اختلال در عرضه نفت شود هنوز پابرجا است، اگرچه لغو تحریم‌های ایران می‌تواند باعث افزایش روزانه 400 الی 600 هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران ظرف یک سال شود.

وی در عین حال افزود: عرضه نفت دستکم تا اواسط 2016 کافی خواهد بود و آژانس بین‌المللی انرژی انتظار یک افزایش قیمت شدید در کوتاه‌مدت را ندارد.

آژانس‌ بین‌المللی انرژی در سال 1974 توسط کشورهای وارد‌کننده نفت برای مقابله با اوپک تشکیل شد و یک نهاد پیشرو در پیش‌بینی بازار‌های انرژی است اگرچه مصرف‌کنندگان بزرگ انرژی جهان شامل چین وهند در آن عضویت ندارند.

بیرول درباره گاز طبیعی مایع (LNG) گفت: عرضه LNG کافی خواهد بود، چرا که بازار تا حوالی سال 2020 با تولید جدید در استرالیا و آمریکا به 500 میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

مدیر آژانس بین‌المللی انرژی افزود: بیشتر سرمایه‌گذاری‌ در انرژی‌های تجدید‌پذیر در اقتصادهای نوظهور همچون چین و هند رخ خواهد داد و سهم آنها از کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی فراتر می‌رود.

وی گفت: انرژی‌های تجدید‌پذیر در حال حاضر سوخت رایج هستند و در پنج سال آینده دو سوم سوخت نیروگاه‌ها را تامین می‌کنند.

بیرول درباره مسئولیت چین وهند برای پیوستن به آژانس بین‌المللی انرژی ابراز امیدواری کرد که وزرای هر دو کشور در نشست وزرای این آژانس در پاریس که 17 و 18 نوامبر برگزار می‌شود، به عنوان مهمان ویژه حضور یابند که باعث تقویت مناسبات با این کشورها خواهد شد.

۵ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۴
تعداد بازدید : ۴۶۶