امسال 45 هزار تن سازه دریایی در خلیج فارس نصب می شود

امسال 45 هزار تن سازه دریایی در خلیج فارس نصب می شود
مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران از نصب 45 هزار تن سازه دریایی در خلیج فارس در سال 91 خبر داد و گفت: سال گذشته جهش 200 درصدی در اجرای پروژه ها داشتیم.
 

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران امروز (چهارشنبه 23 فروردین) در نشست خبری گفت: فعالیت های در حال اجرای این شرکت در سه محور حفاری چاه ها، ساخت جکت و سازه ها و لوله گذاری در دریا برای انتقال گاز به پالایشگاه ها و ساحل تقسیم بندی می شود.

علی طاهری مطلق در تشریح فعالیت های اجرا شده از سوی از این شرکت در سال 90 گفت: سال گذشته جهش 200 درصدی در اجرای پروژه های این شرکت ایجاد و سال گذشته به عنوان سال جهش بزرگ در شرکت نام گذاری شد، ضمن آنکه در بیشتر بخش ها از جمله لوله گذاری و مهندسی در شرکت به 100 درصد خودکفایی رسیدیم.

طاهری مطلق تصریح کرد: با وجود محدودیت های مالی در سال گذشته، امسال با توجه به پیگیری مسائل مالی در وزارت نفت دورنمای خوبی در زمینه تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه ها پیش بینی می شود.

وی در تشریح روند تامین تجهیزات پروژه های فازهای 35 ماهه پارس جنوبی گفت: نخستین جکت پروژه های فازهای 35 ماهه که مربوط به فاز 21 بود، از سوی شرکت تاسیسات دریایی ساخته و فروردین ماه در محل نصب و امروز نیز عملیات نصب جکت فاز 19 در دریا آغاز شد.

طاهری مطلق از برنامه ریزی برای 625 کیلومتر لوله گذاری از سوی این شرکت در سال 91 خبر داد و افزود: سال گذشته بیش از 400 کیلومتر لوله گذاری در دریا انجام شد؛ این در حالی است که این میزان در سال 89، 350 کیلومتر بود.

وی ظرفیت لوله گذاری شرکت تاسیسات دریایی در دریا را روزانه پنج کیلومتر اعلام و تصریح کرد: ظرفیت های خالی برای لوله گذاری در دریا داریم و به هر میزان که پروژه به ما ابلاغ شود، می توانیم آن را انجام دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، جمع کل سازه های ساخته شده در سال گذشته در یارد خرمشهر را 25 هزار و 500 تن اعلام و تصریح کرد: در سال جاری نصب 45 هزار تن تجهیزات برنامه ریزی شده است.

طاهری تصریح کرد: در زمینه برنامه های شرکت در تامین تجهیزات بخش خشکی جلو هستیم و برای تامین و ساخت تجهیزات دریایی نیز هیچ مشکلی نداریم.

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ارزش کالاهای خریداری شده از سوی این شرکت در سال 90 را بیش از 800 میلیون یورو اعلام کرد و افزود: سال گذشته 500 پکیج کالا خریداری شد و هم اکنون نیز هیچ مشکلی در تامین کالاها و اقلام مورد نیاز وجود ندارد، ضمن آن که از روش های مختلفی برای تامین کالا استفاده می شود.

طاهری مطلق حجم پروژه های اجرا شده از سوی این شرکت در سال گذشته را حدود 1.8 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود حجم اجرای پروژه ها در این مجموعه در سال 91 افزایش یابد.

وی همچنین درباره پروژه های این شرکت در بخش بین المللی گفت: پروژه مشترکی که با کشور ونزوئلا داشتیم، از پیشرفت خوبی برخوردار است و به درخواست رسمی شرکت نفت ونزوئلا، شرکتی نیز در این کشور تاسیس کردیم و هم اکنون در آستانه قرارداد خوبی با کشور ونزوئلا هستیم.

این مقام مسئول، پیشرفت اجرایی پروژه های نفت و گاز فراساحلی در هند را مطلوب ارزیابی و تصریح کرد: در آینده نزدیک اجرای پروژه های جدید نفتی در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی، آسیای میانه و آفریقا در دستور کار قرار گرفته است و با توسعه فعالیت های خود به یکی از رقبای اصلی شرکت های بزرگ بین المللی تبدیل خواهیم شد.

حفاری 33 حلقه چاه در مناطق مرزی کشور

معاون مهندسی و تامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز در این نشست در تشریح پروژه های در دست اجرای این شرکت در بخش بالادستی گفت: برای نخستین بار حفاری 30 حلقه چاه در میدان رشادت به صورت یکپارچه به شرکت ما واگذار شد.

غلامعباس جوکار افزود: بر اساس برنامه، پس از انجام حفاری، ظرفیت تولید نفت در میدان رشادت از هشت تا 10 هزار بشکه به 70 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

وی ارزش قرارداد حفاری 30 حلقه چاه در میدان رشادت را 264 میلیون یورو اعلام و تصریح کرد: زمان اجرای این پروژه 44 ماه در نظر گرفته شده است و بر اساس پیش بینی زودتر از این زمان به بهره برداری خواهد رسید، ضمن آن که دکل حفاری مورد نیاز در این پروژه از سوی شرکت فلات قاره تامین و اردیبهشت ماه در محل مستقر خواهد شد.

معاون مهندسی و تامین شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران حفاری 33 حلقه چاه در مناطق مرزی کشور را از دیگر پروژه های این شرکت در بخش خشکی معرفی و تصریح کرد: مناقصه واگذاری این پروژه از سوی شرکت مناطق مرکزی برگزار شده و هم اکنون در مراحل نهایی است که امیدواریم اجرای این پروژه به صورت یکپارچه نیز به شرکت ما واگذار شود.

پیش ساخته کردن تجهیزات موردنیاز فازهای پارس جنوبی

معاون اجرایی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران نیز در این نشست با بیان این که قطعه های موردنیاز فازهای 35 ماهه میدان گازی پارس جنوبی به صورت پیش ساخته به یارد خرمشهر حمل می شود، افزود: با استفاده از این روش زمان ساخت تجهیزات کاهش خواهد یافت.

مسعود رهبری در باره فعالیت های این شرکت برای ساخت تجهیزات مورد نیاز فازهای 35 ماهه پارس جنوبی گفت: علاوه بر نصب دو جکت فازهای 21 و 19، برخی از متعلقات پروژه فازهای 12، 17 و 18 پارس جنوبی از پایان سال گذشته تا کنون در حال نصب است، همچنین در پایان هفته جاری یکی از تجهیزات فاز 12 در محل نصب می شود.

وی تصریح کرد: هم اکنون دو شناور نصاب به صورت موازی در فازهای پارس جنوبی در حال فعالیت هستند و ترافیک کار در یارد خرمشهر برای ساخت تجهیزات این فاز به گونه ای است که با کمبود پایلوت برای انتقال تجهیزات به خلیج فارس رو به رو هستیم و ترافیک بارج ها و یدک کش ها در اروندرود تشکیل شده است.

رهبری ادامه تکمیل نصب جکت های تجهیزات پروژه فازهای 12، 17 و 18، جکت فازهای 19، 20 و 21 و فروزان همچنین نصب سازه‌ها و تجهیزات فاز 14 تا 16 را از برنامه های این شرکت در سال جاری اعلام کرد.

معاون اجرایی شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی با بیان این ‌که نیمه نخست امسال دو عرشه اصلی فازهای 17، 18 و 12 نصب خواهد شد، اظهار امیدواری کرد که اتصال دو عرشه به پالایشگاه در نیمه دوم سال نهایی شود، همچنین سه عرشه دیگر این سه فاز در نیمه دوم سال جاری نصب می‌شود.

به گفته رهبری، بارگیری این عرشه‌ها از خرداد امسال شروع خواهد شد.

پایان لوله‌گذاری پروژه های تاسیسات دریایی تا سال 92

مجری فاز 12 پارس جنوبی در شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی نیز، از پایان لوله گذاری فاز 12 به عنوان بزرگ ترین فاز پارس جنوبی به طول 450 کیلومتر در 22 فروردین امسال خبر داد، گفت: امسال تا 15 اردیبهشت لوله گذاری فاز 17 به پایان می رسد و از 20 اردیبهشت لوله گذاری فاز 18 آغاز می شود.

محمدرضا بهاری با بیان این که ماهیانه لوله گذاری یک فاز انجام می‌شو، افزود:‌ عملیات کوتینگ در دو خط تولیدی فعال است و بر اساس برنامه تا شهریور 92 ساخت کل خط لوله به پایان می رسد.

 

۲۴ فروردین ۱۳۹۱ ۱۳:۳۶
تعداد بازدید : ۱,۱۷۱