قادری: نرخ سود بانکی تا 36درصد هم شد

قادری: نرخ سود بانکی تا 36درصد هم شد
جعفر قادری اقتصاددان مجلس گفت: در کاهش نرخ سود دیدیم چون بازار پولی کشور به طور کامل تحت نظارت نیست بانک ها با روش های مختلف هزینه تمام شده تسهیلات را تا 36 درصد هم بالا می برند و حتی نرخ سود بین بانکی هم بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جعفر قادری نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در سیاست های کاهش نرخ تورم موفق بوده است گفت : متاسفانه به دلیل اینکه ساختارهای اقتصادی اصلاح نشده است وارد رکود اقتصادی شدیم.

وی اظهار داشت : تلاشهای دولت در کنترل نرخ تورم ارزشمند است اما باید با اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی برای تقویت تولید هم برنامه ریزی شود .
وی افزود : به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید در اقتصاد ایران بالاست و شاخص های فضای کسب و کار متناسب با استانداردهای جهانی بهبود نیافته است این کاهش نرخ تورم نتوانست بخش تولید را تقویت کند و وارد رکود اقتصادی شدیم .
این نماینده مجلس اظهار داشت : اقتصاد ایران در بازارهای مختلف به نوسازی قوانین و مقررات و همچنین اصلاح ساختار نیاز دارد و باید هزنیه تولید در اقتصاد ایران کاهش پیدا کند تا منابع مالی به سمت بخش های غیر مولد و بخش های دلالی و سفته بازی منحرف نشود .
وی افزود : در کاهش نرخ سود هم دیدیم که چون بازار پولی کشور به طور کامل تحت نظارت نیست بانک ها با روش های مختلف هزینه تمام شده تسهیلات را تا 36 درصد هم بالا می برند و حتی نرخ سود بین بانکی هم بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است .
وی افزود : تا زمانی که بانک مرکزی نظارت خود را کامل نکند و هزینه تمام شده تولید کاهش نیابد ، ریسک سرمایه گذاری افزایش می یابد و کاهش نرخ تورم هم نمی تواند به رونق اقتصادی کمک کند .
این نماینده مجلس با اشاره به آمار بالای طرح های عمرانی ناتمام گفت : اعتبار 7500 میلیارد تومانی برای تکمیل این طرح ها کافی نیست و دولت باید از ظرفیت های بخش های غیر دولتی مشروط به اصلاح ساختارهای اقتصادی استفاده کند .
وی تصریح کرد : تا زمانی که هزینه تمام شده تولید بالاتر از فعالیت های دلالی و غیر اقتصادی است نمی توانیم با کاهش نرخ تورم به رونق اقتصادی برسیم .

۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۰۷
تعداد بازدید : ۹۰۶