روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
بازیابی، پس از تخلیه هیجانات
دیروز، شاخص کل بورس تهران با رشد ١٢٠ واحدی (معادل ١٩/ ٠درصدی) مواجه شد. کاهش سودآوری برخی شرکت‌های بورسی، فضای منفی را در معاملات ابتدای هفته به وجود آورد. کاهش قیمت جهانی کالاها، رکود در بخش مسکن و همچنین خودرو و به‌طور کلی رکود اقتصاد کشور از عوامل فشار بر سودآوری شرکت‌ها در نیمه نخست سال محسوب می‌شوند. در این شرایط، بازیابی نسبی قیمت کالاها، تلاش دولت برای خروج از رکود و همچنین، خوشبینی نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی کشور پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی (عوامل حمایت قیمتی) مانع از تداوم ریزش شاخص در روزهای اخیر شده است. در این میان، در پی تعدیلات منفی سنگین، برخی نمادها متوقف هستند که بازگشایی آنها می‌تواند به حرکت شاخص کل شوک وارد کند. با این حال،‌ بخش زیادی از این فشار، پیشتر تخلیه شده و انتظار می‌رود به سرعت احیا شود.

بازار ارز
رشد تقاضا با بازگشت آربیتراژ
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ١٠ تومانی به نرخ ٣٤٨٥ تومان معامله شد. همان‌طور که پیش از این نیز اشاره شده بود، دهه اول ماه محرم و تعطیلی‌های مناسبتی، تقاضای بازار ارز را تحت تاثیر قرار داده بود که اکنون منجر به بازگشت تقاضا به بازار ارز شده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، تقویت ارزش دلار در منطقه و کمتر شدن ارزش پول کشورهای همسایه نسبت به دلار، در مقابل نوسانات اندک دلار در کشورمان، باعث افزایش تقاضای آربیتراژی ارز شود، با اینکه ممکن است این تقاضا به‌صورت فیزیکی وارد بازار ارز نشده باشد، اما از لحاظ ذهنی، ایجاد انتظار افزایش تقاضای آربیتراژی در میان معامله‌گران، به تنهایی عامل رشد قیمت‌ها می‌شود. با وجود تداوم رشد تقاضا انتظار می‌رود نرخ دلار همچنان در مقابل عبور از سطح ٣٥٠٠ تومانی مقاومت نشان دهد.

بازار سکه
رشد سکه با سیگنال دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٥ هزار تومانی به قیمت ٩٤٥ هزار تومان معامله شد. اونس طلای جهانی نوسانات اندکی داشت. بنابراین رشد قیمت سکه با رشد ١٠ تومانی نرخ دلار همراه شد. پیش از این به رکود بازارها در دهه اول ماه محرم اشاره شده بود اما بازگشت رونق به این بازار، به دلیل کاهش تقاضای مناسبتی سکه با تاخیر زمانی مواجه است. امری که واکنش کُند سکه به بازارهای اثرگذار را به همراه داشته است. این سومین هفته تداوم حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) است که می‌تواند عامل مقاومت سکه در برابر ریزش قیمتی باشد. همچنین، در شرایط تداوم فضای انتظاری اونس، حمایت تقاضا از نرخ دلار می‌تواند قیمت سکه را نیز تقویت کند. افزایش فعالیت معامله‌گران پس از ماه محرم نیز می‌تواند رونق بیشتری به بازار سکه وارد کند.

بازار طلای جهانی
قفل قیمتی در شرایط انتظار
دیروز، بازار طلا در حالت انتظاری نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا قرار داشت، این نشست که تا امشب ادامه دارد، نوسانات محدود طلا را رقم زده است. روز دوشنبه آمار نامناسب از اقتصاد آمریکا (کاهش فروش مسکن نوساز در ماه سپتامبر) با فشار بر شاخص دلار آمریکا موجب صعود اونس تا نزدیکی ١١٧٠ دلار شد، در ادامه اما، تعدیل رشد قیمتی اونس با احتیاط معامله‌گران در فضای انتظاری رقم خورد. احتمال تداوم ضعف اقتصاد جهانی عاملی بود که در صورت جلسه پیشین این نهاد به آن تاکید شد. در این خصوص، ادامه سیاست‌های انبساطی توسط بانک خلق چین و همچنین، احتمال اتخاذ سیاست‌های انبساطی توسط دیگر بانک‌های مرکزی بر سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا نیز اثرگذار خواهد بود. این موضوع در کنار آمارهای دوگانه از اقتصاد آمریکا، همچنان زمان نهایی افزایش نرخ بهره را مبهم گذاشته است.


بازار اوراق مسکن
تعدیل رشد قیمتی «تسه»ها
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ٥/ ٢درصدی مواجه شدند. پس از انتشار مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف وام مسکن از محل اوراق تسهیلات، «تسه»ها با رشد ٨/ ٤ درصدی به سطح ٧٠ هزار تومانی رسیدند. وام مزبور با انتشار اوراق جدید (تاریخ انتشار آبان) ارائه می‌شوند. در این میان، متقاضیان وام می‌توانند بخشی از منابع تامین وام را با خرید اوراق فعلی تامین کنند. به این ترتیب، می‌توان سود واقعی وام که با قیمت «تسه»ها نسبت مستقیمی دارد را تا حدودی تعدیل کرد. این موضوع از قیمت اوراق فعلی حمایت می‌کند. از سوی دیگر، افزیش سود وام با رشد قیمت «تسه»ها عامل منفی بر قیمت اوراق محسوب می‌شود و جذابیت وام‌های رقیب با مبالغ بیشتر (با سپرده‌گذاری در صندوق سپرده یکم بانک مسکن) بر قیمت این اوراق فشار می‌آورد.

بازار نفت
فشار پایین دستی‌ها به صنعت بالادستی
دیروز ساعت ١٦، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ٣/ ٤٣ دلار معامله ‌شد. اشباع ظرفیت نفت انباری پالایشگاه‌ها و اثر آن در مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی، عامل فشار بر قیمت نفت شد. در این شرایط، برآورد ذخیره نفت توسط موسسه نفت آمریکا (API) می‌تواند تصویر روشن‌تری از این موضوع ارائه دهد. از سوی دیگر، در شرایط تداوم قیمت‌های پایین نفت سودآوری شرکت‌های نفتی نیز کاهش یافته است، بر این اساس، این شرکت‌ها مجبور به کاهش هزینه‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری شده‌اند. در این خصوص، شرکت BP برنامه کاهش هزینه‌ها و فروش بیشتر دارایی‌ها را ارائه داد. قیمت پایین نفت همچنین، افت ٢٠ درصدی سرمایه‌گذاری‌های نفتی در سال ٢٠١٥ را رقم زد. مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز نسبت به کاهش مجدد سرمایه‌گذاری‌ها در سال ٢٠١٦ هشدار داد که تداوم آن می‌تواند اثرات نامناسبی در بلندمدت داشته باشد.
۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۹۳۰