امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود، بخش خصوصی است

امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود، بخش خصوصی است
بهترین راه برای شکستن رکود فعلی، مراجعه‌ کردن به مردم و بخش خصوصی است، زیرا نقطه امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست راهبردهای اقتصاد ایران با حضور اقتصاددانانی همچون سعید لیلاز، محمدهاشم پسران و محمد ستاری فر، در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.

در این نشست ابتدا محمد هاشم ‌پسران، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا به موضوع کاهش جهانی قیمت نفت اشاره کرد و گفت: قیمت نفت یکی از عوامل مهم و اثرگذار در اقتصاد ایران است، همه می‌دانیم که اهمیت نفت در اقتصاد ایران بسیار بالاست و نوسانات قیمت نفت، صادرات نفت، پتروشیمی و فرآورده‌‌ها نیز همواره نقش مهمی بر روی عملکرد اقتصاد ایران داشته است.

وی افزود: البته عامل مهم دیگری که در وضع فعلی اقتصاد ایران نقش مهمی ایفا کرده و می‎کند تحریمهای اقتصادی است که باعث کاهش کارایی اقتصاد ایران شده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نرخ تورم که زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید حدود ٤٥ درصد بوده و هم اکنون به حدود ١٣ درصد رسیده رویداد بسیار مثبتی است، کاهش تورم سریع رخ داد و دولت چنین سرعتی را پیش‌ بینی نکرده بود.

این اقتصاددان به غیرقابل پیش بینی بودن نرخ جهانی نفت اشاره و عنوان کرد: قیمت نفت تقریبا پیش‌ بینی‌ناپذیر است، بنابراین نمی‌توان این گزاره را مطرح کرد که درآمد نفتی ایران به درآمد پیش از اعمال تحریمها بازمی‌‌گردد.

سعید لیلاز، نیز در این نشست گفت: بهترین راه برای شکستن رکود فعلی، مراجعه‌ کردن به مردم و بخش خصوصی است، امروز نقطه امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضع فعلی، آزاد‌سازی اقتصادی است، آزادسازی‌ای که باید منسجم و همگن باشد، این یک گزینه برای اقتصاد ایران نیست، بلکه یک اجبار است.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز علتهای رکود اقتصاد کشور را در شرائط فعلی ریخت و پاشهای دولتهای نهم و دهم دانست و گفت: با درآمد نفتی بیش از اندازه‎ای که وارد اقتصاد کشور شد و کاهش قیمت نفت در سطح جهان پیش‎ بینی می‌‎شد که تورم و در کنار آن رکود را به دنبال داشته باشیم.

وی افزود: در سال ٩٠ تا حدود دو میلیون بشکه نفت صادرات داشتیم با قیمت ١٠٠ تا ١١٠ دلار که در سال ٩٣ پس از تحریمها به یک میلیون بشکه با قیمت هر بشکه ٤٠ دلار رسید که تقریبا می‌‎توان گفت درآمد سالانه ١٠٠ میلیارد دلاری به حداکثر ٢٥ میلیارد دلار تقلیل یافت. 

۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۲۵
تعداد بازدید : ۴۳۲