پیشنهاد نامگذاری روز تجارت جهانی در ایران

پیشنهاد نامگذاری روز تجارت جهانی در ایران
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفت: پیشنهاد میکنم تا روز پنجم خردادماه به عنوان روز ملی تجارت جهانی نامگذاری شود.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در سومین نشست جهانی شدن و موانع پیش رو در جمع تعدادی از فعالان اقتصادی و مدیران بخش خصوصی گفت: جهان امروز متأثر از تحولات وسیع و عمیق اقتصادی و سیاسی، دورانی را طی میکند که تجارت جهانی و امر جهانی شدن یکی از ویژگیهای محوری آن به شمار می آید. توسعه دور از انتظار فناوری الکترونیکی اطلاعات(IT) ، بین المللی شدن فرآیندهای تولید، افزایش سهم خدمات نوین، رشد و نقش بازارهای مالی و پولی، جایگاه برتر مؤسسات فراملیتی و یکپارچه شدن بازارها موجب گسترش شدید رقابت در سطح جهانی شده است.
وی افزود: در این شرایط، اقتصاد بسته و درون گرای کشور ما در دهه های گذشته سبب شده است تا صنایع داخلی از توان رقابتی لازم برای حضور موفق درعرصه جهانی محروم باشند، اما خوشبختانه تلاشهای در خور تقدیری از سوی دولتهای محترم و بخش خصوصی در پشت سرگذاشتن وضع موجود و دستیابی به وضعیت مطلوب و رقابت پذیری آغاز گردیده است. در حال حاضر هیچ بنگاه اقتصادی داخلی و خارجی بدون همکاری سایر واحد های اقتصادی شانس حضور در عرصه تجارت جهانی را بدست نخواهد آورد و به گفته معروف هر بنگاه اقتصادی میبایست منافع خود را در دل بنگاه اقتصادی دیگر جستجو و پیدا کند. بهمین خاطر، لازمه حضور موفق در بازارهای جهانی، دستیابی به تکنولوژیهای جدید، اطلاعات، ارتباطات و منابع مالی ارزان قیمت و همکاری گروهی میباشد که در حال حاضر برای اقتصاد ما امری ضروری و حیاتی است.
علیپور در ادامه با اشاره به مهم بودن حضور ایران در عرضه جهانی و بنوعی قرار گرفتن در مسیر جهانی شدن تأکید کرد: باتوجه به اهمیت تجارت جهانی و روند جهانی شدن اقتصاد ایران، متأسفانه بابت چنین امر مهمی برخی از روزها فقط جسته و گریخته صحبتهای متفاوتی از زبان تعدادی از مقامات دولتی و کارشناسان اقتصادی شنیده میشود ولیکن هیچ برنامه مدونی پشت سر آن نیست و به جرأت میتوان گفت که همه چیز در حرف و شعار خلاصه میشود!! بعضی وقتها هم دولتها برای کسب وجهه و بهره برداری تبلیغاتی به نفع خود، یاد پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی WTO می افتند و وعده و وعیدهایی در این خصوص به مردم ارائه میدهند که آنهم پس از مدتی بورطه فراموشی سپرده میشود.
وی اظهار داشت: هیچگاه مقامات ارشد دولتی و فعالان برجسته اقتصادی بخش خصوصی چند ساعتی را دور هم جمع نشده اند تا در ارتباط با موضوع مهم تجارت جهانی و روند جهانی شدن اقتصاد ایران با یکدیگر گفتگو و تهاتر افکار کرده، راهکارهای اجرایی خود را ارائه داده و از مجموعه ها و شرکتهایی که در مسیر جهانی شدن ایران قدمهای مهم و تأثیرگذاری برداشته اند قدردانی گردد که این موضوع از دو حال خارج نیست. یا اصلاً برای دولتها مهم نبوده که به آن اهمیت نداده اند و یا اینکه مهم بوده اما بدلیل مشغله کاری هیچگاه زمینه چنین نشستی فراهم نشده است.
سبزعلیپور گفت: نظرباینکه از سالها پیش خلاء چنین نشستی بین دولت و فعالان اقتصادی را احساس میکردیم با مشورت دوستان و بزرگانی از دولت و بخش خصوصی مقرر گردید تا روزی را به این موضوع اختصاص دهیم و این روز را هم به رئیس دولت یازدهم پیشنهاد کنیم تا در صورت موافقت، در تقویم ملی گنجانیده شود. بر همین اساس طبق تصمیمات مأخوذه مقرر گردید تا سالروز عضویت ایران نزد اتحادیه مراکز تجارت جهانی و روز رسمی شدن مرکز تجارت جهانی ایران در جهان به عنوان روز تجارت جهانی و روز جهانی شدن تعین شود. فلذا نظرباینکه مرکز تجارت جهانی ایران فعالیت خود را از سال 1369 در ایران آغاز کرد و روز 5 خرداد 1375 نیز رسماً به عضویت اتحادیه مراکز تجارت جهانی WTCA که مقر آن در شهر نیویورک آمریکا میباشد درآمد و از آن تاریخ به بعد بعنوان یکی از 326 مرکز رسمی جهان شناخته میشود.
طبق این گزارش رئیس مرکز تجارت جهانی ایران یادآور شد: از این تاریخ به بعد مقرر گردید تا روز پنجم خرداد هر سال مراسمی تحت عنوان روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی برگزار و برنامه های متنوعی در جهت بزرگداشت این روز اجراء شود. در همین راستا روز پنجم خردادماه 1395 اولین مراسم روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) در تهران برگزار خواهد شد. لذا از همین فرصت استفاده کرده و به جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری پیشنهاد میکنم تا روز پنجم خردادماه را بعنوان روز ملی تجارت جهانی(روز جهانی شدن) تأیید کرده و خواهشمندم دستور فرمایند تا این روز را رسماً بعنوان روز ملی تجارت جهانی در تقویم ملی کشورمان ثبت نمایند. ولیکن امیدوارم جناب آقای دکتر روحانی بعنوان فرمانده و سکاندار دولت یازدهم پیشنهاد حقیر را قبول کرده و درخواست اینجانب را اجابت نمایند که در غیر اینصورت مشخص میشود که دولت روند جهانی شدن را قبول نداشته و برنامه مدونی هم برای آن ندارد و اگر هم این درخواست را بپذیرد نشان از این واقعیت دارد که دولت محترم به موضوع تجارت جهانی و روند جهانی شدن ایران اهمیت ویژه ای قائل است و برای پیشبرد آن برنامه دارد که یقین دارم مورد دوم صحیح است و دولت موضوع را مهم میداند و انشاالله به پیشنهاد و درخواست ما ارزش قائل خواهد بود. لکن از همه دولتمردان، سازمانهای اقتصادی ذیربط، دوستان، فعالان برجسته اقتصادی و رسانه های گروهی و ارباب جرائد درخواست میکنم تا با حمایت و همکاری خود ما را در این راه پر فراز و نشیب یاری دهند تا روز پنجم خرداد ماه 95 مراسم باشکوه و قابل قبولی را بعنوان روز تجارت جهانی(روز جهانی شدن) در تهران برگزار نمائیم.
سبزعلیپور در خاتمه مجدداً تأکید کرد که در دنیا دو سازمان تحت عنوان تجارت جهانی وجود دارد که غالباً مردم و حتی دولتمردان این دو سازمان را با هم اشتباه میگیرند فلذا بخاطر روشن شدن اذهان عموم و پرهیز از سوء برداشتها، این دو سازمان یعنی WTO با WTC را به زبان ساده و بطور مختصر و مفید معرفی میکنم تا این دو سازمان را با هم اشتباه نگیرند و به راحتی آن را از هم تشخیص دهند.
سازمان تجارت جهانی WTO که همان گات GATT سابق میباشد یک سازمان بین المللی اقتصادی است که کار آن سیاستگذاری و وضع قوانین در زمینه تعرفه و تجارت و اعمال مجازات برعلیه کشورهای عضو خاطی میباشد و هیچگونه خدماتی به بخشهای غیر دولتی نمیدهد. فقط دولتها عضو این سازمان میشوند و عمدتاً هم وزرای اقتصاد، بازرگانی و صنایع از طرف کشور های عضو در جلسات آن سازمان شرکت می کنند. مقر اصلی سازمان تجارت جهانی WTO در شهر ژنو سوئیس میباشد و اعضاء آن تا تابستان امسال حدوداً 161 کشور بوده است. ایران عضو رسمی WTO نبوده و فقط در سال 83 یعنی در زمان دولت هشتم درخواست عضویت ایران مورد پذیرش آن سازمان قرار گرفت و از آن تاریخ به بعد مثلاً کشور ایران عضو ناظر WTO میباشد. اما مرکز تجارت جهانیWTC که مقر آن در نیویورک است برعکس سازمان تجارت جهانی، وضع قوانین نمی کند. بلکه بسترساز فعالان اقتصادی بوده و تمامی خدمات بازرگانی را به تجار و صاحبان صنایع و سرمایه ارائه میدهد. تمام خدمات بازرگانی که یک تاجر یا یک صاحب صنعت یا فعالان اقتصادی نیاز دارند توسط مرکز تجارت جهانی ارائه میشود. همچنانکه قبلاً عرض کردم ایران در سال 1375رسماً به عضویت WTC درآمده است.
با توضیحاتی که خدمتتان ارائه دادم اینجانب هیچ سمت و اختیار رسمی جهت پیگیری عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی WTO ندارم و فقط از سال 1369 تاکنون مسئولیت مرکز تجارت جهانی ایران IWTC را عهده دار میباشم.
۹ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۶
تعداد بازدید : ۶۴۵