گزینه های متعدد تهران برای صادرات گاز به اروپا/ایران، خود را به ترکیه محدود نمی کند

گزینه های متعدد تهران برای صادرات گاز به اروپا/ایران، خود را به ترکیه محدود نمی کند
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گزینه های متعددی برای صادرات گاز ایران به اروپا وجود دارد، گفت: ایران برای صادرات گاز به اروپا، خود را به احداث خط لوله از طریق کشور ترکیه محدود نمی کند.
عزیز الله رمضانی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، در خصوص برنامه های صادرات گاز به اروپا، اظهار داشت: پیش بینی کرده ایم که تا پایان برنامه ششم توسعه بین 150 تا 300 میلیون مترمکعب گاز ظرفیت صادرات گاز خواهیم داشت که البته اجرایی شدن آن بستگی به عزم کشورهای متقاضی دارد.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه مذاکرات جدیدی با شرکت های اروپایی نداشته ایم، خاطرنشان کرد: البته میزان صادرات گاز کشور براساس موازنه تولید و مصرف در سال های آینده تعیین خواهد شد.
رمضانی درباره شیوه های صادرات گاز به اروپا نیز گفت: علاوه بر ال.ان.جی، صادرات از طریق خط لوله نیز مطرح است و شاید مذاکرات خط لوله زودتر از ال.ان.جی به نتیجه برسد.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: مسیرهای متعددی برای صادرات گاز به اروپا وجود دارد که یکی از مسیرها ترکیه است اما ما محدود به مسیر ترکیه نخواهیم بود.
پیش از این نیز رمضانی به ایرنا گفته بود: در حال حاضر به دلایل سیاسی، دولت های اروپایی واردات گاز از ایران را مطرح نمی کنند، اما پارلمان های اروپایی، پیگیر این موضوع هستند.
رمضانی در خصوص وجود زیرساخت های صادرات گاز به اروپا، گفته بود: در صورت امضای توافق برای صادرات باید سیستم ها و زیرساخت های انتقال گاز فراهم شود که البته زمانبر است.
وی اضافه کرد: هرچند از خط لوله فعلی صادرات گاز به اروپا می توان در حجم کم، گاز به اروپا صادر کرد، اما برای طرح کلان صادرات، نیاز به خط لوله جدید است.
مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه برای صادرات گاز به اروپا مسیرهای متفاوتی وجود دارد، اظهار داشته بود: علاوه بر ترکیه، امکان انتقال گاز از مسیر آذربایجان، گرجستان ودریای سیاه نیز وجود دارد و این کشورها چندین بار آمادگی خود برای صادرات را اعلام کرده اند.
تخمین زده می شود که ایران در گام اول بتواند سالانه 25 تا 30 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا صادر کند.
براساس آمارها با بهره برداری کامل از فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین گازی مشترک و مستقل، ظرفیت تولید گاز تا پایان سال 1396 به یکهزار میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.
ایران در سال 2014 میلادی حدود 10 میلیارد مترمکعب صادرات گاز صادر و بیش از 6 میلیارد متر مکعب واردات کرده است.
۹ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۶۱۱