تنها از 30 درصد توان داخلی برای پروژه‌های نفتی استفاده شده است

تنها از 30 درصد توان داخلی برای پروژه‌های نفتی استفاده شده است
سال جاری در حالی سال حمایت از تولید ملی نام گرفته است که در سال گذشته در زمینه‌ تجهیزات نفتی نیمی از توان تولید‌کنندگان داخلی به استفاده گرفته نشده و تنها 30 درصد از نیاز‌های تجهیزاتی پروژه‌ها به واسطه‌ تولید‌کنندگان داخلی تامین شده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سیروس تالاری ـ مدیرعامل انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران (استصنا) ـ صبح امروز در نشستی خبری به ذکر توضیحاتی درباره‌ فعالیت‌های این انجمن و حضور آن در هفدهمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی پرداخت و گفت: در حال حاضر در سطح بین‌المللی تحریم‌ها و تحریم‌کنندگان تلاش دارند تا جلوی فعل و انفعالات ما با دنیا را بگیرند، اما ما در چنین فضایی با نهایت توان خود در نمایشگاه‌ها حضور پیدا خواهیم کرد و برای این حضور اهداف ویژه‌ای را در نظر گرفته‌ایم.

تالاری با بیان این‌که لازم است در نمایشگاه امسال سازندگان داخلی در قالب گروه‌های تخصصی و با حداکثر توانمندی خود حضور یابند، اظهار کرد: در حال حاضر تولیدات داخلی ما به درجه‌ای از تکامل رسیده که تحریم‌ها دیگر قادر به زانودرآوردن صنعت نفت ما نخواهد بود.

تالاری عنوان کرد: یکی‌دیگر از استراتژی‌های ما برای حضور در نمایشگاه امسال پیگیری عملیاتی‌شدن دستاورد‌های دوسال گذشته خواهد بود. انجمن ما طی این سال‌ها رابطه‌ تنگاتنگی با وزارت نفت برقرار کرده و اهداف خود در این زمینه را پیگیری می‌کند که خوشبختانه پیگیری این مسائل از زمان حضور وزیر جدید نفت شتاب بهتری به خود گرفته است.

مدیر عامل انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در ارتباط با اهداف این انجمن برای حضور در نمایشگاه هفدهم ادامه داد: عرضه‌ توانمندی تولید‌کنندگان داخلی به شکل کنسرسیومی، ایجاد فرصت توسعه و پایداری از جمله اهداف مهم ما در نمایشگاه امسال ارزیابی می‌شود و در سال 91 ما برای ساخت تجهیزات نفتی به سرمایه‌ای حدود 10 میلیارد دلار نیاز داریم که اگر این سرمایه در اختیار ما قرار گیرد، در پیشبرد اهداف خود با سرعت بیشتری عمل خواهیم کرد.

تالاری هم‌چنین از به امضاء رسیدن منشوری با عنوان توسعه‌ توان ساخت داخل با وزارت نفت خبر داد و افزود: این منشور به منظور اصلاح ساختار‌ها و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای پیشبرد اهداف کلان وزارت نفت و کمک به توسعه‌ اقتصادی طراحی شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی کشور می‌توان اثرات تحریم را به حداقل رساند، یادآور شد: در سال جاری سازندگان داخلی موفق به تولید توربوکمپرستور شده‌اند، هم‌چنین در زمینه‌ لوازم جانبی حفاری هم تولیدات متنوعی را به محصولات کشور افزوده‌اند.

اما تالاری درباره‌ سامانه‌ الکترونیکی کالا و پذیرش ریسک کالای داخلی که از زمان میرکاظمی مصرف شده توضیح داد: بند هشت منشور توسعه‌ توان ساخت داخل به همین موضوع مربوط می‌شود و ما هم از این نکته استقبال می‌کنیم. این ایده اکنون دوسال است که مصرف شده و ما امیدواریم در سال جاری عملیاتی شود.

مدیر عامل استصنا عنوان کرد: به امضاء رسیدن اجرای این منشور می‌تواند نوعی انقلاب صنعتی در تجهیزات صنعت نفت ایجاد کند.

تالاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نام‌گذاری سال جدید خاطر نشان کرد: در نام‌گذاری امسال یک پیام نهفته است که تاکنون دولتمردان ما نتوانسته‌ بودند به‌طور لازم از تولید‌کننده‌ داخلی حمایت کنند.

وی در پایان صحبت‌های خود به واردات کالاهای خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: اکنون تولیدات داخلی ما کیفیت خوبی دارند که این کیفیت اگر بالاتر از نمونه‌های خارجی نباشد، پایین‌تر از آنها هم نخواهد بود. البته در بحث قیمت ممکن است محصولات ما کمی گران‌تر از نمونه‌های خارجی باشند، اما در این زمینه هم ما مقصر نیستیم چرا که حمایت‌های کافی از ما صورت نمی‌گیرد و این موضوع موجب می‌شود که قیمت کالای تمام‌شده برای ما به مراتب بیشتر از تولید‌کنندگان خارجی باشد.

حسن کاظمی ـ عضو هیات مدیره استصنا ـ هم در این نشست اظهار کرد: در سال 90 تولید‌کنندگان داخلی موفق به تولید بیش از 60 درصد نیاز‌های صنعت نفت شدند، اما به دلایل مختلف کمتر از 50 درصد این ظرفیت در پروژه‌ها به کار گرفته شد و بدین ترتیب شاهد بودیم که در سال 90 کمتر از 30 درصد از تجهیزات پروژه‌های نفتی از تولیدات داخل بودند.

وی با بیان این‌که در سال 90 حدود هشت میلیارد دلار صرف ساخت تجهیزات نفتی کشور شده، هزینه 10 تا 15 میلیارد دلاری برای سال 91 را هزینه‌ای مناسب ارزیابی کرد.

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ ۰۰:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۱۰۶