روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است.
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.
بازار سهام
خروج تدریجی نگرانی‌ها از بورس
شاخص کل با افت هفتگی ٤/ ٠ درصدی مواجه شد. با انعکاس عملکرد ضعیف شرکت‌ها در نیمه نخست سال به بازار شاهد موج هیجانی فروش سهام در بازار بودیم که در نتیجه،‌ یکشنبه شاخص کل با افت ٦/ ٠ درصدی مواجه شد. در ادامه اما، مطابق با انتظارات، تخلیه زودرس هیجانات رقم خورد. انتظار برای افت قیمتی از هفته‌های پیش از انتشار صورت‌های مالی ٦ ماه کاملا وجود داشت، این موضوع افت قیمتی سهام و به دنبال آن شاخص را رقم زد (افت تا کف ٦١ هزار واحدی). امیدواری به بهبود شرایط اقتصادی کشور و صنایع داخلی با رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تلاش دولت برای خروج از رکود فعلی نیز به‌عنوان عامل حمایتی دیگر است. اثر احتمالی مثبت این موضوع در صورت‌های مالی پایان سال جاری و سال آینده، خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود بازار سهام را افزایش داده است.

بازار ارز
رشد تا سد ٣٥٠٠ تومانی
هر دلار آمریکا با رشد هفتگی ٩/ ٠ درصدی به نرخ ٣٤٩٠ تومان معامله شد. در هفته‌های گذشته، هیجانات ناشی از صدور دستور رفع تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تاکید رئیس‌کل بانک مرکزی بر یکسان‌سازی نرخ ارز از ابتدای سال ٩٥ (تعدیل نرخ آزاد و مبادله‌ای) در شرایط معاملات کم رمق ارز در دهه اول محرم افت قیمتی دلار را رقم زد. در حالی که از ابتدای هفته گذشته، ‌با تخلیه هیجانات مزبور و بازگشت تقاضای ارز، رشد یکنواخت دلار تا سطح ٣٥٠٠ تومانی را شاهد بودیم. روز پنج‌شنبه اما، در مواجهه با سطح روانی مزبور بار دیگر تعدیل رشد دلار رقم خورد، و افت ٥ تومانی نرخ این ارز مشاهده شد. در روزهای آتی، احتمال افت قیمتی دلار با توجه به تقاضای موجود کم است، از طرفی نیز عبور از سد ٣٥٠٠ تومانی نیز تقاضای بیشتر از روزهای اخیر را طلب می‌کند.

بازار سکه
تعدیل فشار «اونس» با حمایت حباب
هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ١/ ٠ درصد مواجه شد. بازگشت تدریجی تقاضا پس از پایان ایام عزاداری محرم عامل حمایت از قیمت سکه در معاملات هفته گذشته بود. روز پنج‌شنبه اما، افت ٥ تومانی نرخ دلار و کاهش قیمت اونس افت ٨ هزار تومانی سکه را رقم زد. با وجود افت، مقدار حباب منفی سکه (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) با افت بیش از ٥ هزار تومانی نسبت به روز چهارشنبه مواجه شد. مطابق با انتظارات با وجود فشار افت قیمت بازارهای اثرگذار، حباب منفی زیادی که در قیمت سکه از هفته‌های قبل به وجود آمده بود، اثر افت مزبور را تعدیل کرد. امروز، نوسانات اندک نرخ دلار مورد انتظار است. فشار بر قیمت اونس تا حدودی افزایش یافته است که ممکن است مطابق با روزهای اخیر روند نزولی اونس را رقم بزند.

بازار طلای جهانی
تداوم احتمال افزایش «نرخ»
دیروز ساعت ١٦، اونس طلای جهانی به قیمت ١١٤٦ دلار معامله ‌شد. روز چهارشنبه، بیانیه نشست دو روزه فدرال رزرو آمریکا همچنان بر احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری اشاره داشت. در نتیجه این موضوع، با فشار رشد شاخص دلار، افت شدید قیمت اونس به کمترین قیمت در سه هفته گذشته رقم خورد. رئیس این نهاد اعلام کرد که اقتصاد آمریکا با شتاب ملایمی رو به رشد است، اما نااطمینانی از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، به ویژه نگرانی‌ها در مورد رشد چین و اقتصادهای نوظهور، علاوه بر شیب رشد تورم آمریکا باعث شده که این کمیته در انتظار آمار بیشتر باشد؛ به ویژه رشد بیشتر در مورد پیشرفت بازار کار که بتواند نرخ تورم ٢ درصدی را ممکن سازد. این موضوع همچنان افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری را مبهم ساخته است.

بازار اوراق مسکن
تقویت عوامل حمایتی «تسه»ها
اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت هفتگی ٤/ ١‌درصدی مواجه شدند. افزایش سقف وام مسکن از محل انتشار اوراق جدید، عامل حمایتی برای رشد قیمت «تسه»ها تا سطح ٧٠ هزار تومانی در روز یکشنبه بود. بخشی از اوراق مورد نیاز برای دریافت وام جدید را می‌توان با خرید اوراق فعلی تامین کرد. به این ترتیب، با خرید اوراق فعلی در قیمت‌های کمتر متقاضیان وام به دنبال تعدیل سود وام ٦٠ میلیونی برآمدند. پایان هفته گذشته نیز، اخباری مبنی بر امکان تجمیع وام اوراق و سپرده یکم منتشر شد. دارندگان حساب پس‌انداز بانک مسکن با شرایط وام سپرده یکم و براساس گردش حساب، قادر به دریافت وام با گذشت یک سال از حساب خواهند بود. مابقی وام تا سقف ٦٠ میلیون تومان نیز از طریق خرید «تسه»ها تامین می‌شود. این موضوع نیز می‌تواند تقاضای «تسه»ها را افزایش دهد.

بازار نفت
سیکل ناقص رشد نفت در غیاب تقاضا
روز چهارشنبه آمار ذخایر نفت تجاری آمریکا به رشد کمتر از پیش‌بینی‌ها معادل ٤/ ٣ میلیون بشکه اشاره داشت که جهش ٦ درصدی قیمت نفت را رقم زد (بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)). در این خصوص، می‌توان به کاهش ٧٨٥ هزار بشکه‌ای نفت در پایانه کوشینگ اوکلاهمای این کشور اشاره کرد. با این حال، ذخیره نفت آمریکا (٤٨٠ میلیون بشکه) نزدیک به بالاترین میزان در ٨ دهه گذشته قرار دارد. این موضوع در کنار آمار ضعیف اقتصاد آمریکا بر قیمت نفت فشار وارد کرد (کاهش میزان رشد تولید ناخالص داخلی به سطح ٥/ ١درصد در مقابل رشد ٩/ ٣ درصدی سه ماه قبل). در معاملات روز جمعه اما، افت اندک شاخص دلار و همچنین اعلام وزارت تجارت چین مبنی بر دو برابر کردن مجوز افزایش سهمیه واردات پالایشگاه‌های این کشور در سال ٢٠١٦ از قیمت نفت حمایت کرد.
۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۴۱۹