مذاکرات شل با ایران برای پرداخت بدهی 2 میلیارد دلاری

مدیر اجرایی شرکت نفتی شل گفت مذاکرات این شرکت با دولت ایران در آستانه لغو تحریم ها، همچنان روی بدهی 2 میلیارد دلاری این شرکت متمرکز است، نه پروژه‌های جدید احتمالی.
به گزارش خبرگزاري تسنیم به نقل از پایگاه خبری پلاتس، بن وان بوردن، مدیر اجرایی شرکت شل گفت:«ما همچنان بسیار علاقه‌مند و در حال بررسی (پروژه‌های انرژی) در ایران هستیم، اما هر بحث عملگرایانه‌ای که ما با دولت و مقامات ایرانی داریم عمدتا در مورد بدهی‌های معوقی است که ما به آنها داریم.»

وان بوردن نگفت که آیا پیشرفت خاصی در مذاکرات در مورد پروژه‌های احتمالی به دست آمده یا نه، اما تصریح کرد که شل همچنان منتظر جزئیات مربوط به قراردادهای جدید ایران است تا «ریسک‌ها و فایده های» سرمایه‌گذاری مجدد در ایران را ارزیابی کند.

وی افزود: «ما به دلیل ویژگی‌های زمین شناسی ایران به این کشور علاقه‌مندیم. منابع هیدروکربنی زیادی در این کشور وجود دارد که از نظر زنجیره ارزش می‌توان آنها را توسعه داد. (اما) ما فعلا نمی‌دانیم که دولت ایران چه ریسک‌ها و فایده‌هایی را در این پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی‌ مثل ما در نظر گرفته است.»

شل اوایل امسال مذاکراتی را با طرف ایرانی در مورد بدهی 2 میلیارد دلاری اش به شرکت ملی نفت ایران انجام داده بود. در ماه جولای، سیمون هنری، از مقامات شرکت شل گفته بود که این شرکت علاقه‌مند به بازگشت به پروژه‌های گازی متعارف در ایران است و این شرکت امیدوار است بتواند به توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی ایران کمک کند. شرکت شل در سال 2010، یعنی 2 سال پس از کنار کشیدن از فاز 13 توسعه پارس جنوبی، فعالیت‌های بالادستی خود در ایران را متوقف کرد و همکاری‌های خود با بخش انرژی این کشور را به حالت تعلیق درآورد.
۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۳۱
تعداد بازدید : ۵۲۵