بررسی جایگاه صنعت گردشگری در برنامه ششم

در هشتمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران، مواد پیشنهادی کمیسیون در برنامه ششم مورد بحث و بررسی اعضا و مهمانان این جلسه قرار گرفت. در ابتدای این نشست، محسن مهرعلیزاده، رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران اعلام کرد به موجب نامه‌ای که رییس اتاق تهران برای روسای کمیسیون‌ها ارسال کرده است، کمیسیون‌ها باید پیشنهادات خود را در مورد جایگاه بخش‌های مختلف اقتصادی در برنامه ششم توسعه اعلام کنند.

به همین سبب کمیسیون گردشگری نیز دستور نهمین نشست خود را به همین موضوع اختصاص داده است. البته او پیش از آغاز بررسی این مساله، گریزی به فاجعه روی داده در سفر حج امسال زد و ضمن محکوم کردن سوءمدیریت دولت آل سعود که دلیل اصلی وقوع این حادثۀ ناگوار و حادثۀ سقوط جرثقیل ساختمانی در مکّه بود از مصیبت وارده بر خانواده بزرگ مسلمانان در سراسر کشور ابراز تاسف به بازماندگان آنان تسلیت گفت و سپس افزود: «کمیسیون گردشگری اتاق تهران در نظر دارد از آقای اوحدی، رییس محترم سازمان حج و زیارت که زحمات زیادی در رابطه با مساله مذکور متحمل شدند و از این نظر جای سپاسگزاری است، دعوت کند تا در یکی از جلسات کمیسیون حضور یابند و توضیحاتی در مورد نحوه وقوع این حادثه و اقدامات معموله ارائه کنند.» او در بخش دیگری از سخنانش به تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: «همان‌ها که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم مشکلاتی را برای کشور ایجاد کردند در مسیر تصویب برجام نیز مقاومت‌ کردند. اما در نهایت این سند در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و امیدواریم با اجرای آن، مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌ها برطرف شود.»


اعضای کمسیون گردشگری، سپس وارد بررسی مفاد پیشنهادی برای درج در برنامه ششم شدند. به این ترتیب، ابراهیم بهادرانی رییس ستاد تدوین برنامه ششم در اتاق تهران، گزارشی از نظام تدوین برنامه ششم ارائه کرد و گفت: «افزایش حداقل پنج برابری ایرانگرد‌های خارجی و نیز توسعه پایدار ایرانگردی به عنوان اهداف این برنامه در بخش گردشگری تعریف شده و همچنین توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از هشت اولویت بخشی و فرابخشی مدنظر قرار گرفته است. پس از ارائه این گزارش، یعقوب امین‌زاده، کارشناس کمیسیون گردشگری، مواد پیشنهادی این کمیسیون را در جهت پیشنهاد برای گنجاندن در لایحۀ قانونی برنامه ششم توسعه قرائت کرد.


یعقوب‌زاده گفت: در بند 8 سیاست‌های کلی برنامه ششم که به امور اقتصادی اختصاص دارد و بر جذب سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور و سرمایه‌گذاران خارجی با ایجاد انگیزه و مشوق‌های لازم تاکید کرده است، کمیسیون پیشنهاد این ماده را دارد که «به منظور توسعه صنعت گردشگری کشور و عینیت‌بخشی به نقش هدایتی و نظارتی و حذف تصدی‌گری، دولت موظف است تمامی تصدی‌گری‌ها در بخش گردشگری کشور را به بخش خصوصی واگذارکند.»


امین‌زاده افزود: همچنین پیشنهاد می¬شود که این بند نیز به مواد قانونی برنامه ششم اضافه شود که «دولت موظف است نسبت به حفظ و حراست و صیانت از منابع و سرمایه‌های انسانی، طبیعی، تاریخی و فرهنگی، خصوصاً در مناطق کمتر توسعه‌یافته و روستایی، اقدامات زیربنایی و سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد». فرهنگ‌سازی و توانمندسازی فعالان گردشگری کشور، جهت ارائه خدمات به این حوزه، مطابق معیارهای استانداردهای جهانی و نیز جهت تعریف و اجرای برنامه‌های آموزشی حرفه‌ای و تخصصی، برگزاری همایش‌های داخلی، حضور در همایش‌های جهانی و بهره‌مندی از تجارب بین‌المللی از طریق، تولید محتوا‌ی تخصصی با همکاری صاحب‌نظران داخلی و خارجی نیز از دیگر پیشنهادات کمیسیون گردشگری بود. پس از ارائه این گزارش مقرر شد، متن پیش‌نویس آن در میان اعضای کمیسیون و تشکل‌های حوزه گردشگری به نظرخواهی گذاشته شود و پس از جمع‌بندی به عنوان پیشنهادات کمیسیون در اختیار مراجع ذیصلاح قرار گیرد. در ادامه، اعضای کمیسیون نیز نظرات خود را در مورد نحوه تدوین سیاست‌ها در بخش گردشگری ارائه کردند.


کم‌آگاهی مدیران دولتی از قوانین
ناصر ریاحی دیگر عضو کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز به پیچیدگی قوانین در کشور اشاره کرد و گفت: «متاسفانه مدیران میانی دولت و دستگاه‌های اجرایی، اطلاعات ناچیزی از قوانین مصوب در برنامه‌های توسعه‌ای کشور دارند.» به گفته وی، یکی از گرفتاری‌ها و مشکلات بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با دستگاه‌های اجرایی، به کم‌آگاهی مدیران از مقررات و قوانین برمی‌گردد. ریاحی در همین زمینه به قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و نظام مالی کشور اشاره کرد که به اعتقاد وی، مدیران دستگاه‌های دولتی کمتر آن را مطالعه کرده‌اند.


تسهیل ورود برندهای خارجی به کشور
در ادامه این نشست، محسن مهرعلیزاده رییس کمیسیون گردشگری اتاق تهران بر مشارکت برندهای معتبر خارجی در حوزه گردشگری در ایران و تسهیل شرایط حضور و سرمایه‌گذاری آنها در بازار داخل اشاره کرد و گفت: «توجه به برندهای خارجی یکی از مقولاتی است که باید در سند برنامه ششم توسعه گنجانده شود و کمیسیون گردشگری اتاق تهران نیز در هم فکری با کمیسیون مشابه در اتاق ایران و سایر تشکل‌ها، راهکارهای پیشنهادی برای تحقق آن را تببین خواهد کرد.»
در همین زمینه، علیرضا خائف دیگر عضو کمیسیون گردشگری نیز بر تقویت مقوله برندسازی در صنعت گردشگری و استفاده از مدیریت خارجی تاکید کرد.


چکش‌کاری مجوزهای سازمان گردشگری
معاون اقتصادی اتاق تهران نیز در این جلسه، به مجوزهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای ایجاد کسب‌وکار در این بخش اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برای راه اندازی کسب‌وکار در این حوزه 18 مجوز صادر می‌کند.» مریم خزایی افزود: «بازنگری و اصلاح مقررات و مجوزهای این بخش می‌تواند به توسعه و تسهیل کسب‌و‌کار در بخش اقتصاد گردشگری کمک بسزایی کند.»


آمادگی سازمان برای واگذاری به بخش خصوصی
علی نعمتی، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان گردشگری آخرین سخنران این نشست بود. نعمتی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آمادگی کامل دارد تا امور مربوط به تصدی‌گری خود را به طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: «نظارت، آموزش و بازاریابی، سه محور اصلی در فعالیت‌های این سازمان است که بخش خصوصی برای در اختیار گرفتن امور این نهاد باید این سه محور را برعهده بگیرد.» وی در عین حال افزود: «به رغم آمادگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای واگذاری امور به بخش خصوصی، شاهد آن بوده‌ایم که تشکل‌های بخش خصوصی تاکنون نتوانسته‌اند برنامه جامعی برای تحویل گرفتن امور این سازمان ارائه دهند و قبول مسولیت کنند.»

 


 


۹ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۶۶۸