جذب سرمایه گذاری جدید در صنعت نفت به تحول در قراردادهای نفتی نیازمند است

جذب سرمایه گذاری جدید در صنعت نفت به تحول در قراردادهای نفتی نیازمند است
مشاور وزیر نفت گفت: برای جذب سرمایه گذاران جدید لازم است که روند قراردادهای نفتی را متحول کنیم.

به گزارش شانا، پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در نشست با مسئولان وزارت نفت و جمعی از فعالان این حوزه به بررسی قراردادهای جدید نفتی و امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی پرداخت.

وی گفت: در سالهای اخیر میان توانمندیهای بخش خصوصی در پاره‌ای از موارد با شرکتهای مشابه در دیگر کشورها فاصله زیادی ایجاد شده که باید در دوران پساتحریم گذشته را جبران کرد.

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز دوران پساتحریم را لحظه‌ای تاریخی و فرصتی بی‌نظیر برای ظرفیت سازی و توجه به سرمایه های انسانی برشمرد و افزود: باید با توجه به اصل اتکا به نیروی انسانی داخلی، افرادی را تربیت کرده و آموزش دهیم که بتوان در اجرای پروژه های نفتی بدون وابستگی به دیگر کشورها از آنها استفاده کرد.

وی ادامه داد: بخش خصوصی داخلی، در رقابتی نابرابر با همتایان خود در دیگر کشورها و با شرکتهای دولتی داخلی است که همین مسئله توان حرکت را از این بخش گرفته و اجازه رشد به او نمی‌دهد.

انصاری با اشاره به اصلاحات خوبی که در نحوه قراردادهای نفتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در کنار همه این اصلاحات ضرورت دارد که فرهنگسازی نیز انجام شود تا نگاهها نسبت به حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد تغییر کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: در کشورما ظرفیت، هوش و ذکاوت لازم وجود دارد، ولی آنچه به عنوان عارضه اصلی شناخته می‌شود، تشکیل نشدن سرمایه در کشور است.

منصور معظمی، مشاور وزیر نفت نیز، روزهای بعد از لغو تحریمها علیه ایران را فرصتی برای بخش خصوصی دانست، مشروط بر این که دولت در این بخش به تفاهمهای نزدیکی دست یابد.

وی افزود: بخش خصوصی نباید تنها در پروژه ها حضور داشته باشد، باید بتواند سرمایه گذاریهای لازم را در بخشهای مختلف بویژه نفت انجام دهد.

معظمی تصریح کرد: در همین زمینه مدلی از سوی وزارت نفت برای حضور هرچه بهتر سرمایه گذاری جدید در این بخش تهیه شده است، نباید فراموش کنیم که در این وضع راهکاری جز تسهیل ورود سرمایه های جدید و خارجی در اقتصاد کشور نداریم.

در ادامه این جلسه سید مهدی حسینی، مشاور وزیر نفت گفت: پس از تحریمها، فرصت طلایی به وجود آمده که هم دولت و هم بخش خصوصی پوست اندازی کنند، در واقع حضور بخش خصوصی در اقتصاد یک فرهنگ جهانی است، هرگاه این حوزه فرصت نقش آفرینی پیدا کند، شاهد رشد و توسعه آن اقتصاد خواهیم بود.

وی عنوان کرد: برای جذب سرمایه گذاران جدید لازم است که روند قراردادهای نفتی را متحول کنیم، برای طراحی مدل قراردادهای نفتی به تحولات کوتاه مدت توجهی نشده و هم تغییرات در عرضه و هم تقاضا در نظر گرفته شده است، بنابراین، طرف دیگر تغییرات احتمالی در میدانهای نفت و گاز نیز پیش بینی شده که از نواقص مدل قبلی محسوب می‌شود.

مشاور وزیر نفت در خصوص روند تهیه مدل جدیدی از قراردادهای نفتی توضیح داد: در این مورد تجربه ٣٣ کشور مطالعه و دایره المعارفی هم در این حوزه ایجاد شد که می‌تواند در دیگر مطالعات مورد توجه قرار گیرد. در حقیقت توسعه میدانها نزدیک شدن به رویه های بین‌المللی، رشد رقابتی در سرمایه گذاری، افزایش جذابیت قراردادها، جذب فناوری روزآمد و تغییرات مثبت فضای سیاسی از دلایل بازنگری قراردادهای نفتی به شمار می‌آید.

حسینی تصریح کرد: وزارت نفت  به دنبال تحول در فرآیند توسعه و بهره برداری بهینه از میدانهای نفت و گاز، تسریع در بهره برداری از میدانهای مشترک، افزایش ضریب بازیافت از مخازن نفت و گاز، انتقال دانش و فناوری روز دنیا، کاهش هزینه ها و ریسکها، همسوسازی منافع سرمایه گذار و کشور و کمک به روند بین‌المللی شدن صنعت نفت است.

وی افزود: در این مدل، ٣ نوع قرارداد منظور شده که یکی از زمان اکتشاف با ریسک بیشتر، دیگری به عملیات توسعه میدان و نوع آخر میدانهای در حال تولید هستند که هر کدام از این ٣ نوع به قراردادهای مخصوص به خود نیاز دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، مشاور وزیر نفت گفت: این نوع رابطه تشویق برای حضور و سرمایه گذاری در این بخش محسوب می‌شود و از سوی دیگر شرکتهای خارجی باید برای حضور خود در این بازار با یک شرکت ایرانی شریک شوند.

۱۰ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۹
تعداد بازدید : ۴۸۹