سرمایه‌گذاری 2.4میلیارد دلاری برای بروزرسانی پالایشگاه ها

سرمایه‌گذاری 2.4میلیارد دلاری برای بروزرسانی پالایشگاه ها
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی از راه‎اندازی واحد آیزومر پالایشگاه اصفهان در هفته جاری خبر داد و گفت: کشورهای ژاپن و کره اعلام آمادگی کردند که در پالایشگاه‎های بندرعباس و آناهیتا حدود 2.4 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری کنند.
عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش گازوئیل یورو 4 درکشور گفت: هم اکنون 12 میلیون لیتر گازوئیل یورو 4 در کشور تولید و در کلانشهرها توزیع می‎شود.

وی تصریح کرد: برنامه‌ای برای افزایش تولید نداریم اما کیفیت این فرآورده را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

کاظمی ادامه داد: در حال حاضر واحد سولفورزدایی پالایشگاه لاوان در مدار سرویس قرار گرفته و حدود 3 میلیون لیتر بنزین تولید می‌کند همچنین تا پایان سال جاری پالایشگاه بندرعباس 9 میلیون لیتر فرآورده نفت و گاز یورو 4 تولید خواهد کرد و حدود 4 میلیون لیتر با راه‌اندازی واحد بهینه‌سازی بنزین یورو 4 تولید می‎شود.

 مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی تصریح کرد: با راه‌اندازی ستاره خلیج‎فارس بنزین یورو 4 در کشور ارتقا پیدا خواهد کرد به طوری که در سال 95 ایران صادرکننده بنزین خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه روزانه 20 میلیون مترمکعب سی ان جی در کشور به مصرف می‌رسد، گفت: با مصرف آن از واردات بنزین در کشور کاسته شده است همچنین مازوت به صورت بانکرینگ روزانه 15 میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

وی همچنین تأکید کرد: پالایشگاه‎هایی که در حال حاضر مازوت تولید می‌کند باید در کشور بازسازی شوند که در این زمینه کشورهای ژاپن و کره اعلام آمادگی کردند که در پالایشگاه‎های بندرعباس و آناهیتا حدود 2.4 میلیارد دلار سرمایه‎گذاری کنند.

وی از راه‎اندازی واحد آیزومر پالایشگاه اصفهان در هفته جاری خبر داد که با راه‌‌اندازی آن حدود 7 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید خواهد شد همچنین تا پایان سال پالایشگاه لاوان حدود 2 میلیون لیتر بنزین یورو 4 به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد کرد.

وی در خصوص پتروشیمی بندر امام اظهار داشت: پتروشیمی بندر امام خمینی اصلاحاتی در فرآیند تولید داشت که یک واحد بنزن و استراکشن آن مورد بازسازی قرار گرفت و هگزان ان جی ال مورد استفاده قرار گرفت که یک بنزین یورو 4 است نه ریفورمیت.

وی خاطرنشان کرد: از تیر ماه سال‌جاری حدود 1.5 میلیون لیتر بزنین یورو 4 بر اساس استانداردهای پلایشگاه اراک تولید می‌کند که بنزن آن 2 درصد و آروماتیک آن زیر 30 درصد و گوگرد زیر 10 PPM است.
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۳۸
تعداد بازدید : ۴۶۴