روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان

در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است
به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این گزارش روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
سد «خوش‌بینی» در برابر افت
دیروز، شاخص کل بورس با افت اندک ٥ واحدی به حرکت کم نوسان خود برای چهارمین روز متوالی در مرز ٦٣ هزار واحدی ادامه داد. از سوی دیگر، شاخص کل هم‌وزن (وزن یکسان نمادها در این شاخص) با رشد ٣/ ٠ درصدی مواجه شد. این موضوع به فضای مثبت بازار، در شرایط برآیند صفر تغییرات قیمتی بزرگان اشاره دارد. با وجود رکود فعلی صنایع مانند خودرو، اما امیدواری به آینده و خروج از رکود فعلی، خریداران را همچنان در بازار نگه داشته است. از طرفی قیمت جهانی کالاها پس از ریزش در فصل تابستان روند نسبتا با ثباتی را نشان می‌دهند، در نتیجه، بدبینی‌ها به ادامه نزول قیمت کالاها نیز تا حدود زیادی کمرنگ شده است. بر این اساس و با وجود وضعیت نابسامان کنونی اقتصاد داخلی، چشم انداز مناسب آینده اقتصاد، سدی را در برابر افت بیشتر قیمت‌ها ایجاد کرده است.

بازار ارز
شکستن مرز ٣٥٠٠ تومانی
دیروز هر دلار آمریکا با رشد ٢٣ تومانی به نرخ ٣٥١٠ تومان معامله شد. پس از گذشت ١٠ ماه، نرخ دلار به بالاتر از سطح ٣٥٠٠ تومان رسید. همان طور که پیش تر اشاره شد، افزایش تقاضای بیش از پیش برای عبور از سد مزبور نیاز بود. روز گذشته، معامله‌گران سکه برای مقابله با افت قیمت سکه، به خرید دلار روی آوردند، بنابراین، بار دیگر رابطه الاکلنگی سکه و ارز افزایش تقاضای دلار را به دنبال داشت. همچنین، با تقویت دلار آمریکا در بازارهای جهانی و تضعیف نرخ ارز کشورهای همسایه شاهد افزایش تقاضای آربیتراژی بودیم، در نتیجه تشدید تقاضا رشد نرخ دلار رقم خورد. با قرار گرفتن دلار در سطح مزبور افزایش عرضه به خصوص از سوی صرافی بانک‌ها در معاملات دیروز مشاهده شد. این موضوع می‌تواند در ادامه معاملات عاملی در جهت تعدیل نرخ دلار باشد.

بازار سکه
رشد سکه با سیگنال دلار
دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ٣ هزار تومانی به قیمت ٩٣٨ هزار تومان معامله شد. با وجود تعطیلی بازار جهانی، رشد نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. با وجود رونق نسبی بازار پس از پایان ایام عزاداری در هفته گذشته، همچنان تقاضای محسوسی برای سکه مشاهده نمی‌شود. پس از افت اونس طلای جهانی در معاملات روزهای اخیر نیز نگرانی از افت بیشتر فلز زرد مانع از رشد شدید قیمت سکه می‌شود. در این خصوص، در نظرسنجی کیتکو حدود ٦٠ درصد کارشناسان به روند نزولی اونس در هفته جاری اشاره داشتند. با وجود رشد نرخ دلار تا سطح ٣٥٠٠ تومانی سایه فشار اونس در کنار تقاضای کم، واکنش سکه به رشد نرخ دلار را کم کرده است. در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود اونس افت داشته باشد، همچنین احتمال تداوم رشد قیمت دلار در نرخ کنونی نیز کم است.

بازار طلای جهانی
بازگشت «خرس»ها به طلا
اونس طلای جهانی با افت هفتگی ٩/ ١ درصدی به قیمت ٧/ ١١٤١ معامله شد. پیش از نشست دوروزه فدرال رزرو، پیش‌بینی کارشناسان به تعویق زمان افزایش نرخ بهره تا سال ٢٠١٦ تاکید داشت، اما نتیجه نشست، مجددا تردیدها برای افزایش نرخ بهره در سال جاری را باقی گذاشت. این موضوع به قیمت اونس شوک وارد کرد. جنت‌یلن، رئیس فدرال رزرو نیز با توجه به نگرانی‌ها از اقتصاد جهانی، بر انتظار برای آمار اقتصادی بیشتر تاکید داشت که آمادگی اقتصادی آمریکا برای در پیش گرفتن سیاست انقباضی را مشخص کند. در این شرایط، آخرین نشست فدرال رزرو در اواسط دسامبر، می‌تواند ابهامات از زمان نهایی افزایش نرخ را از بین ببرد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو، از ١٧کارشناس، ١٠ کارشناس روند نزولی، ٦ کارشناس حرکت صعودی و یک نفر روند خنثی را برای اونس در هفته جاری پیش‌بینی کرد.

بازار اوراق مسکن
تداوم حضور عوامل فشار
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ٩٢ (تسه٩٢١٢) با افت ١/ ١درصدی به قیمت ٦٧ هزار و ١٧٢ تومان معامله شد. همان طور که پیش تر اشاره شد، امکان تامین بخشی از وام‌های مورد نیاز برای دریافت وام‌های جدید با سقف بیشتر وجود دارد. با این حال، کاهش تقاضای مسکن در پاییز، در شرایط رکود نسبی بازار مسکن، تقاضا برای وام‌های کنونی را همچنان در سطوح پایینی قرار داده است. این موضوع در کنار جذابیت وام صندوق سپرده یکم بانک مسکن با مبالغ بیشتر مانعی در برابر رشد قیمتی «تسه»ها محسوب می‌شود. اخباری مبنی بر تجمیع وام سپرده یکم با اوراق تسهیلات منتشر شده است. در این شرایط، تعیین تکلیف نهایی این موضوع و همچنین ارائه جزئیات درخصوص مقدار سود و زمان پرداخت وام ٦٠ میلیونی (بدون در نظر گرفتن ١٠میلیون جعاله) می‌تواند نوسانات اوراق تسهیلات را تشدید کند.

بازار نفت
برآیند مثبت نفت با وجود تداوم فشار
هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی ٣/ ٣ درصدی به قیمت ٦/ ٤٦ دلار معامله شد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش ذخایر فرآورده‌های نفتی، نگرانی‌ها در مورد موجودی انبار پالایشگاه‌ها را فروکش کرد و روند صعودی نفت را از چهارشنبه رقم زد. در ادامه نیز، نشانه‌هایی از تضعیف نسبی سمت عرضه، مانند کاهش ١٦ موردی دکل‌های نفتی و برآورد رویترز از کاهش تولیدات اوپک در ماه اکتبر، از قیمت نفت حمایت کردند. با این حال، تولیدات نفت اوپک همچنان در بیشترین میزان خود قرار دارد که چشم‌انداز کاهش مازاد عرضه موجود را تیره کرده است. از سوی دیگر، با وجود تداوم سیاست انبساطی توسط بانک خلق چین آمار ضعیف از اقتصاد این کشور و همچنین آمار ضعیف از اقتصاد آمریکا (کاهش محسوس تولید ناخالص داخلی) نگرانی‌ها از کاهش تقاضا را همچنان باقی گذاشته است.
۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۴۸۳