واردات بنزین هر روز بیشتر از دیروز/خودروهای فرسوده از رده خارج نمی شوند

واردات بنزین هر روز بیشتر از دیروز/خودروهای فرسوده از رده خارج نمی شوند
اگر قراراست دولت این وام را برای خرید خودروی داخلی پرداخت کند تا به قولی بازار خودرو از رکود خارج شده و خودرسازان نفسی تازه کنند،اقدام تکمیلی بعدی دولت باید جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو باشد.

واردات بنزین طی سالهای90 تا 93 روندی افزایشی داشته است.آیا افزایش واردات بنزین به دلیل کاهش تولید داخلی بوده یا افزایش مصرف؟

به گزارش خبرآنلاین؛ براساس آخرین گزارش ها،واردات بنزین معمولی و سوپر در سالهای 90 تا 93 به ترتیب 1.723 میلیون لیتر،562 میلیون لیتر،1.336 میلیون لیتر و 1.651 میلیون لیتر گزارش شده است. تنها در سه ماهه نخست سال جاری 562 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده است.

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین در گفت وگو با خبرآنلاین، می گوید: از سال 86 که سهمیه بندی بنزین اجرا شد، قرار بود مصرف کاهش پیدا کند،اما تنها در سه یا چهار ماه مصرف بنزین به زیر 50 میلیون لیتردر هرماه رسیدو در ماههای بعد به دلیل سقف 500 لیتر مدیریت توزیع دچارنوسان شد ودر نتیجه مصرف مجدداد بالا رفت و به 70 میلیون لیتر و بالاتر رسید.

 او اضافه می کند: دلیل افزایش واردات بنزین خارج نشدن خودروهای فرسوده از چرخه سوخت و جایگزین کردن واردات به جای تولید بنزین در واحدهای پالایشگاهی داخلی است.

جنجال بر سر تولید بنزین

یکی از پروژه های جنجال برانگیز در دولت های نهم و دهم پروژه تولید بنزین در پالایشگاهها بود.موضوعی که سبب شد تا میزان آلودگی هوا در شهرهای بزرگ دوبرابر شود.امادولت با این استدلال که این طرح سبب کاهش وابستگی واردات بنزین از خارج شده و صرفه جویی ارزی صورت می گیرد،در کنار طرح سهمیه بندی سوخت، به برخی پالایشگاهها دستور داد که بنزین تولید کنند.بنزینی که کارشناسان زیست محیطی هشدارمی دادند بنزین های داخلی سرطان زاست.با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی ازاولین اقدامات سازمان حفاظت ازمحیط زیست و وزارت نفت امضای تفاهم نامه ای بود که بر مبنای آن تولید بنزین توسط پالایشگاههای داخلی متوقف شده و به جای آن بنزین وارد شود.

بیژن زنگنه وزیر نفت همان روزها گفته بود :" بنزین پتروشیمی ها به دلیل آلایندگی باید از سبد سوخت کشور حذف می شد و ذینفعان بنزین پتروشیمی باید به این جنجال ها پایان دهند"

ماجرا البته با ورود دستگاه قضا و تشکیل پرونده ای برای این منظور ادامه یافت و با شکایت سه وکیل دادگستری، گزارش های سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و مجلس، پرونده بنزین آلوده و غیر استاندارد را برای رسیدگی در دستور کار قرار داد.البته این همه ماجرا نبود.دولت قرار بود که کمبود مصرف را با واردات جبران کند،اما آمارهانشان می دهد که مصرف بنزین طی سالهای اخیر رو به افزایش گذاشته است.

مصرف رو به افزایش است

بیژن حاج محمدرضا رییس انجمن جایگاه داران بنزین می گوید:در سالهای اجرا سهمیه بندی بنزین مصرف بنزین کشوربین 72 تا 76 میلیون لیتر در ماه در نوسان بوده است،اما اخیرا صحبت از واردات 12 میلیارد دلاربنزین به کشوراست.

او اضافه می کند: قرار بود روزانه 3 میلیون لیتربنزین وارد شود و همزمان خودروهای فرسوده از رده خارج شوند تا درمصرف بنزین نوسان ایجاد شود اما این روزها از واردات روزانه 10 میلیون لیتر بنزین است.مشخص نیست چه میزان از این بنزین ها ذخیره شده و چقدر وارد چرخه مصرف می شود.

طرح اخیر بانک مرکزی برای پرداخت وام 25 میلیونی خودرو،همچنان در محافل کارشناسی در حال نقد و بررسی است؛کارشناسان می گویند اگر قراراست دولت این وام را برای خرید خودروی داخلی پرداخت کند تا به قولی بازار خودرو از رکود خارج شده و خودرسازان نفسی تازه کنند،اقدام تکمیلی بعدی دولت باید جایگزین کردن خودروهای فرسوده با خودروهای نو باشد.چه در غیر اینصورت با تولید سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به جز خودروهایی که وارد می شوند،سبب می شود تا مصرف بنزین همچنان روند نزولی داشته باشد.بنزینی که بخش اعظمی از بهای آن را با وجود یکسان سازی قیمت،دولت می پردازد و بار سنگینی بر دوش دولت برای تامین منابع برای واردات بنزین است.

بیژن حاج محمد رضا در این رابطه می گوید:"دولت سهمیه موتورهای دوزمانه را قطع کرده اما همچنان آنها در سطح شهرها تردد می کنند.قرار بود اتوبوس های فرسوده از کلان شهرها خارج شوند اما آنها به شهرهای کوچک رفته اند و در واقع صورت مساله پاک شده است.

۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۱۱:۵۰
تعداد بازدید : ۴۵۲