14 میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین فلات قاره امسال نهایی می شود

14 میلیارد دلار قرارداد توسعه میادین فلات قاره امسال نهایی می شود
مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: سال گذشته حدود 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری در این شرکت انجام شد و امسال نیز 14 میلیارد دلار قرارداد آماده امضا داریم که مراحل اداری خود را برای نهایی شدن طی می کند.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران صبح امروز (یکشنبه 27 فروردین) دریک نشست خبری اظهار کرد: امسال با بهره برداری از پروژه های توسعه ای این شرکت در مجموع 570 میلیون فوت مکعب گاز به تولید فلات قاره افزوده خواهد شد.

مهندس محمود زیرکچیان زاده گفت: در سال "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" 3 محور راهبردی مورد اشاره مقام معظم رهبری در سال 91 در این شرکت هدف گذاری شده و مورد توجه ویژه قرار خواهد داشت.

وی افزود: محور اصلی و هدف گذاری در شرکت نفت فلات قاره تولید است و امسال تلاش داریم با افزایش بهره وری بالاترین تولید را در پایان سال شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: در سال 90 بیشترین حجم سرمایه گذاری در نفت فلات قاره طی 50 سال گذشته صورت گرفت.

وی افزود: امسال بحث ارزش گذاری و توجه به نیروی انسانی در فلات قاره به طور جدی دنبال می شود چراکه باید تحولی اساسی در منابع انسانی ایجاد کرد و با ایجاد انگیزه و نشاط بیشتر میان کارکنان بهره وری و تولید را در سال 91 به بالاترین سطح رساند.

زیرکچیان زاده اظهار کرد: شرکت نفت فلات قاره بیش از 17 مجتمع فرآورش در دریا داشته و دارای 38 هزار کیلومتر خط لوله دریایی است.

وی تصریح کرد: این شرکت بزرگترین ناوگان دریایی خلیج فارس را داراست و بزرگترین ناوگان تعمیرات زیر آب را با توانمندترین نیروها در اختیار دارد.

روند مطلوب توسعه پروژه‌های فلات قاره در سال 90

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در مورد بارزترین فعالیت های این شرکت اظهار کرد: در سال جاری 4 درصد به تولید این شرکت اضافه می شود و حدود 25 میلیارد دلار پروژه از سوی این شرکت در دست اقدام است که بخش بزرگی از منابع مالی و نیز اجرای آنها از سوی شرکت های ایرانی در حال انجام است.

مهندس محمود زیرکچیان زاده با تاکید بر این که سرمایه گذاری های جدید از محل منابع داخلی روند رو به رشد تولید را در فلات قاره شتاب می بخشد، گفت: همکاری بانک ها و موسسه های مالی داخلی در سال 90 سبب آسان سازی در انجام پروژه های بالادستی نفت فلات قاره شد و دراین میان بانک های ملت و صادرات از سرمایه گذاران و مشارکت کنندگان علاقه مند به شمار می روند.

وی با بیان این که هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه و اجرای پروژه های شرکت نفت فلات قاره در آینده نزدیک انتشار خواهد یافت، گفت: بانک تجارت نیز در زمینه نوسازی و بهینه سازی بیشتر تاسیسات همکاری مطلوبی با شرکت نفت فلات قاره دارد و قراردادی 500 میلیون دلاری با این بانک نهایی شده است.

زیرکچیان زاده ازدیاد برداشت را یکی از برنامه های اصلی شرکت فلات قاره اعلام و تصریح کرد: همه میدان های منطقه بهرگان لرزه نگاری سه بعدی شده همچنین تهیه ام.دی.پی میدان های سروش و نوروز، بهرگانسر، هندیجان و ماهشهر در دست اقدام است.

وی ادامه داد: پایانه شناور 2.2 میلیون تنی صادراتی خریداری شده به جای پایانه سورنا به زودی عملیاتی شده و از تیرماه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: این ترمینال صادراتی بزرگترین ترمینال صادراتی جهان است.

زیرکچیان زاده این شرکت را محور توسعه در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور دانست و اظهار امیدواری کرد: با افزایش 30 درصدی تولید نفت و افزایش تولید گاز تا حدود 11 میلیارد فوت مکعب در روز ( معادل 11 فاز پارس جنوبی) نقش کارآمدتری در سطح خلیج فارس خواهیم داشت.

زیرکچیان زاده ادامه داد: گمرک اختصاصی صنعت نفت نیز به زودی راه اندازی خواهد شد و در این زمینه مذاکره های خوبی میان وزارت نفت و وزارت اقتصاد صورت گرفته است.

بخش دریایی طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میادین خارگ پایان یافت

محمود زیرکچیان زاده اظهار کرد: طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های خارگ (ان‌جی‌ال) با هدف جمع‌آوری و فرآورش حدود 600 میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت با پایان کار ساخت بخش دریایی آن به مراحل نهایی خود نزدیک می شود و می توان گفت این پروژه پایان یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: با اتمام عملیات مربوط به بخش دریایی این پروژه، روزانه 16 میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین میدان‌های سروش و نوروز با خط لوله‌ای به طول 200 کیلومتر از میدان‌های نوروز به سروش و از سروش به ابوذر و از ابوذر به جزیره خارگ منتقل می‌شود.

محمود زیرکچیان‌زاده افزود: گام‌های نهایی برای راه‌اندازی این طرح در حال برداشته شدن است و طرح جمع‌آوری گازهای همراه نفت میدان‌های خارگ (ان‌جی‌ال) با هدف جمع‌آوری و فرآورش حدود 600 میلیون فوت‌مکعب گاز همراه نفت میدان‌های این منطقه و استحصال مایعات گازی آن برای صادرات و جداسازی گاز طبیعی برای مصارف صنعتی و شهری در حال اجراست.

وی ادامه داد: قرار است متان موجود در این گاز برای تامین خوراک واحد متانول، اتان آن برای تامین خوراک یک واحد پتروشیمی الفین و مقادیری از گاز خشک آن برای گازرسانی به جزیره خارگ مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: گازی که به جزیره خارگ منتقل می‌شود سبب شده تا توان تولید برق در خارگ افزایش یابد.

وی ادامه داد: امسال 4.7 میلیون بشکه به توان ذخیره سازی فلات قاره افزوده خواهد شد که 4.2 در بهرگان و 500 هزار بشکه نیز در لاوان است.

گاز میدان‌های خلیج فارس قابل تبدیل به برق است

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره از ظرفیت بالای حوزه خلیج فارس، به ویژه در مناطق سیری و قشم برای استخراج گاز و تولید هزاران مگاوات برق در این جزایر خبر داد.

وی در مورد قرارداد توسعه میدان فروز B به عنوان یک گام مهم این شرکت برای رسیدن به اهداف خود در خلیج فارس یاد کرد و گفت: مهم ترین هدف طرح توسعه میدان گازی فروز B تکمیل زنجیره ارزش و تبدیل گاز به برق است.

زیرکچیان‌زاده گفت: میزان گاز درجای این میدان حداقل 28 تریلیون فوت مکعب، میزان ذخیره گاز آن 18 تریلیون فوت مکعب و ذخیره میعانات گازی آن نیز 180 میلیون بشکه است.

وی با بیان این که گاز میدان گازی فروز B 2 برابر فازهای پارس جنوبی ترش است، ادامه داد: برای استخراج گوگرد گاز این میدان نیز تاسیسات مربوط به فرآورش گاز را احداث خواهیم کرد.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ادامه داد: ساخت پمپ های درون چاهی به 5 پیمانکار ایرانی واگذار شده است و حمایت از ساخت داخل و استفاده از توانمندی سازندگان ایرانی از اولویت های کاری امسال است.

وی تصریح کرد: تمام میدان های شرکت نفت فلات قاره در سال 90 و 91 دارای مشاور داخلی و خارجی شده و یا امسال می شوند.

ایران آماده همکاری با کویت در میدان آرش است

زیرکچیان زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با کویت برای توسعه میدان آرش است و مذاکره با این کشور دوست و همسایه با همکاری وزارت امور خارجه ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: ایران آماده همکاری با کویت برای توسعه میدان مشترک آرش است و ما دیپلماسی مثبت خود در این میدان را چندین بار مورد تاکید قرار داده ایم.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: دو کشور می توانند با تعین یک اپراتور مشترک که با سرمایه گذاری، توسعه و در نهایت تولید فعالیت کند با یک هزینه سرمایه گذاری و یک هزینه جاری برای فعالیت اقدام کنند.

وی افزود: ایران علاقمندی خود را برای استفاده از این روش به کشور اسلامی ودوست ، کویت اعلام کرده است.

مدیر عامل شرکت نفت فلات قاره ایران ادامه داد: انتظار و علاقمندی ایران از همسایگان خود در خلیج فارس این است که از این روش مشارکتی برای توسعه میدان های مشترک استفاده شود.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز این میدان به به کشور همسایه ودوست، کویت با توجه با نیاز این کشوربه گازدر چارچوب قیمت منطقه و با دید مثبت اعلام کرده است تاکید کرد: ایران اماده همکاری با کویت در این میدان مشترک است.

زیرکچیان زاده گفت : اگر این راهکار اجرایی نشود هر کشوری در خلیج فارس در چارچوب قانون های شناخته شده بین المللی و قوانین موجود فعالیت های تولید و حداکثر سازی منافع ملی خود را در میدان های مشترک انجام دهد ودر مورد میدان آرش هم با توجه به مقررات بین المللی ایران این حق را خواهد داشت که به سرمایه گذاری و بهره برداری اقدام کند.

وی ادامه داد: جکت ها و دکل های مورد نیاز برای توسعه این میدان آماده شده و منابع مالی مورد نیاز نیز پیش بینی شده است.

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ ۰۱:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۲۵۵