اتاق تهران و ایالت باواریا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

اتاق تهران و ایالت باواریا تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند
شب گذشته، باغ دیپلماتیک وزارت امورخارجه شاهد حضور جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و هیات تجاری ایالت باواریای آلمان بود که برای آغاز مرحله تازه‌ای از همکاری‌های اقتصادی گرد هم جمع شده بودند. در این نشست که ساعتی پس از افتتاح دفتر تجاری ایالت باواریا در تهران برگزار شد، رئیس و جمعی از اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران حضور داشتند و در نهایت یک تفاهم‌نامه همکاری نیز بین اتاق تهران و اتحادیه صنعت ایالت باواریای آلمان به امضا رسید.

در ابتدای این نشست الیزه ایگنر وزیر اقتصاد، انرژی، رسانه و فناوری ایالت باواریا بر اراده جدی ایالت باواریا از بهبود سریع مناسبات اقتصادی با ایران خبر داد و گفت: «صنعت در ایالت باواریا بسیار قدرتمند است و صنعتگران این ایالت معمولا آموزش‌دیده هستند. دلیل آن قوی بودن برنامه‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در ایالت باواریاست که می‌تواند به ایران هم گسترش یابد.»


 ایگنر عنوان کرد که ایالت باواریا در حوزه فناوری نیز بسیار پیشرفته است و یکی از سه مرکز اصلی فناوری‌های مدرن در جهان به ویژه در حوزه ساخت ماشین‌آلات، انرژی و محیط‌زیست است. او گفت: «هیاتی که امروز به ایران آمده است نماینده و عصاره تمام آنچه است که در صنعت و اقتصاد ایالت باواریا در آلمان در حال کار است.»


وزیر اقتصاد ایالت باواریا با بیان این که این هیات آماده هرگونه مذاکره و گفت‌وگو در باب همکاری‌های اقتصادی است، افزود: « باواریا آماده همکاری با فعالان اقتصادی ایران به ویژه بخش خصوصی است. هیات بزرگی که به ایران آمده است نشانه همین مساله است.» او سخنان خود را با آرزوی همکاری‌های بیشتر بین ایران و ایالت باواریا به پایان برد.


رئیس اتاق تهران نیز در این نشست با خوشامدگویی به هیات تجاری ایالت باواریای آلمان ابراز امیدواری کرد که فعالان اقتصادی آلمان سفر پرباری داشته باشند و در مذاکرات خود با بخش خصوصی ایران به نتایج خوبی برسد. مسعود خوانساری با اشاره به سابقه کهن و حجم بالای روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد که بخش خصوصی ایران هم با تجربه خوبی که از همکاری با آلمان دارد به دنبال این است که میزان همکاری‌های بین دو کشور را به سرعت ارتقا ببخشد و به قبل از دوران تحریم بازگرداند.


خوانساری افزود: «قبل از آغاز تحریم‌های ناعادلانه علیه اقتصاد ایران، حجم مبادلات بین دو کشور بالغ بر پنج میلیارد دلار بود که بر اثر محدودیت‌های دوران تحریم این مقدار کاهش قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرد.» او ابراز امیدواری کرد که با رفع تحریم‌ها و قوت گرفتن رفت‌وآمدهای فعالان اقتصادی دو کشور، حجم همکاری‌ها در کمترین زمان ممکن به دوران پیش از تحریم برسد.


رئیس اتاق تهران با اشاره به هیات تجاری ایالت نیدرزاکسن آلمان که چندی قبل به تهران سفر کرده بود گفت: «خوشبختانه ما به فاصله کوتاهی میزبان دو هیات بزرگ تجاری از آلمان هستیم. هیاتی با بیش از 100 فعال اقتصادی از ایالت نیدرزاکسن چند هفته قبل به تهران آمد و مذاکرات خوبی با بخش خصوصی و دولتی ایران انجام داد. اکنون نیز شاهد هستیم که یک هیات در حوزه اقتصاد از ایالت باواریا به تهران آمده است که نوید خوبی برای توسعه همکاری‌های بین آلمان و ایران است.»


مسعود خوانساری تاکید کرد که در برنامه‌ای که اتاق تهران برای هیات تجاری ایالت باواریا تنظیم کرده است، جمع کثیری از فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایرانی حضور می‌یابند و با اعضای این هیات تجاری به گفت‌وگو می‌نشینند. در این نشست هم‌چنین سیدرضا نوروززاده، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های صنعتی بین ایران و ایالت باواریا توسعه یابد.


در انتهای این نشست یک تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق تهران و اتحادیه صنعت ایالت باواریای آلمان به امضای مسعود خوانساری و برترام بروسارد رسید.

۱۱ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۵۳
تعداد بازدید : ۵۵۷