رقابت برای دستیابی به بازار پتروشیمی ایران/کسب سود سالانه 26میلیارد دلار در پتروشیمی

رقابت برای دستیابی به بازار پتروشیمی ایران/کسب سود سالانه 26میلیارد دلار در پتروشیمی
معاون مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران با بیان اینکه در حال حاضر برای اجرای 55 میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری است گفت: از این سرمایه گذاری می توانیم سالانه 26 میلیارد دلار درآمد کسب کنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ماه های گذشته با دستیابی توافق هسته ای هیات‌های تجاری از کشورها و شرکتهای اروپایی و آسیایی به ایران سرازیر شده اند، از غولهای اروپایی صنعت پتروشیمی تا آسیایی ها؛  به نظر می رسد تلفیق سرمایه گذاری خارجی و توان بالای شرکتها و سازندگان داخلی که در سال های اخیر در نبود خارجی ها افزایش چشمگیری داشته بتواند در در طرح های نیمه تمام پتروشیمی تحولی عظیم ایجاد کند. 

محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: حضور شرکتهای خاجی در صنعت پتروشیمی عرصه را برای رقابت در کشور فراهم می‌سازد چرا که این صنعت پتانسیل توسعه را در بخشهای مختلف دارد. 

وی تصریح کرد: این شرکتها تمایل دارند که در زمینه تجاری سازی دانش فنی فرآیندی سرمایه گذاری کنند. بنابراین زمینه تجاری سازی دانشهای فنی در حوزه صنایع پایین دستی و حد واسط ایران دارای توانمندهای زیادی است که می تواند با همکاری شرکتهای خارجی توسعه یابد. 

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: توان سازندگان و پیمانکاران ایرانی نسبت به یک دهه گذشته کاملا افزایش یافته و به این شرکتها پیشنهاد دادیم برای ساخت تجهیزات از مشارکت سازندگان ایرانی استفاده کنند. 

پیش از تشدید تحریم های بین المللی این شرکتها در بخشهای مهندسی و تامین تجهیزات و کالا در این صنعت فعالیت قابل قبولی داشته اند. در مذاکرات با شرکتها و سرمایه گذاران به آنها پیشنهاد شد، با همکاری و استفاده از توانمندی شرکتهای ایرانی می توانند تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی ایران و کشورهای منطقه خاورمیانه را تامین کنند. 

پیوندی، تدوین نقشه راه صنعت پتروشیمی در یک سال گذشته یکی از نمودهای برنامه ریزی و زمینه سازی برای سرمایه گذاری و توسعه این صنعت برشمرد و گفت: طی یکسال گذشته هیاتهای تجاری از کشورهای مختلف برای ایجاد زمینه مناسب برای شروع سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی، بعد از رفع لغو تحریم های بین المللی به ایران سفر کرده اند. 

وی افزود: اکنون بخش خصوصی توان لازم را برای ایجاد زیرساخت ها در مناطق جدید برای توسعه روزافزون صنعت پتروشیمی ندارد و به نظر می رسد بار دیگر دولت باید در این زمینه فعال شود، در صورتی که زیرساخت های لازم در صنعت پتروشیمی ایجاد نشود، آینده آن با چالش هایی در زمینه توسعه نامتوازن، بدون آینده نگری و نگاه ملی، توسعه بدون در نظر گرفتن مزیت های منطقه ای و نبود توسعه کافی متناسب با نیازها روبرو می شود. 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای اجرای 55 میلیون تن پروژه در پتروشیمی نیاز به 33 میلیارد دلار سرمایه گذاری است، از این سرمایه گذاری می توانیم سالانه 26 میلیارد دلار درآمد کسب کنیم. همچنین حدود 14 – 15 طرح در حال احداث وجود دارد که به عنوان اولویت به آنها توجه ویژه شده است، این طرح ها تا 4 سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و حدود 10 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد کرد.
۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۵۰۷