کاهش خام فروشی با سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی

کاهش خام فروشی با سرمایه گذاری های جدید در صنعت پتروشیمی
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه مقرر شده بود از اقتصاد تک‌ بعدی به نفت رها شویم، گفت: باید سیاست کلان در اقتصاد همسو با تولید فرآورده در صنایعی همچون پتروشیمی باشد تا بتوانیم به شکوفایی اقتصاد برسیم.

عبدالکریم حسین زاده در گفتگو با خبرنگار نیپنا، درباره توسعه صنعت پتروشیمی، افزود: با عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه کشورمی توانیم صنایع را به سمت تولید ارزش‌افزوده هدایت کنیم که در این خصوص تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، افزود: اگر توسعه صنایع تکمیلی بر مبنای سازوکارهای مشخص و اثربخش باشد درنهایت منجر به رشد شاخصهای اقتصادی و کمک به خروج از رکود خواهد شد، افزون بر این مزیت‌های همچون اشتغال آفرینی نیز ایجاد می‌شود.

وی با بیان این ‌که اتکا بودجه سالانه به درآمدهای نفتی نباید ادامه یابد، افزود: منابع نفتی دارای محدودیت است سرانجام پایان خواهند یافت. ازاین‌رو باید عواید حاصل از آن‌ها را هم‌اکنون در صنایع مولد و تکمیلی سرمایه‌گذاری کرد تا منابع پایداری برای ایجاد ثروت در کشور ایجاد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه صنعتی شدن اقتصاد لازمه جدا شدن از اقتصاد تک ‌بعدی نفتی است، ادامه داد: برون‌رفت از مشکلات اقتصادی در گروی افزایش و رشد شاخص‌های اقتصادی است که یکی از راهکارهای رونق اقتصاد کاهش خام فروشی و تولید فرآورده است ازاین‌ رو تقویت صنایع پتروشیمی در ابعاد مختلف برای نیل به اهداف اقتصادی با اهمیت برشمرده می‌شود.

گفتنی است، کاهش خام فروشی مواد اولیه مانند نفت و گاز مورد تاکید قانون گذاران است از این رو یکی از راه های تحقق این امر توسعه صنایع پتروشیمی است این در حالی است که تولید فرآورده مورد تاکید سیاست های اقتصادی مقاومتی هم است اما این موضوع در گروی سرمایه گذاری مناسب است بر همین اساس کارشناسان اعتقاد دارند برای افزایش و تکمیل زنجیره ارزش در صنایع مادر مانند پتروشیمی باید افزون بر توان داخلی از فرصتهای خارجی با سازوکار مشخص استفاده کرد.

۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۵۴
تعداد بازدید : ۴۴۰