قراردادهای جدید نفتی در پساتحریم

قراردادهای جدید نفتی در پساتحریم
ناظران بین‌المللی بر این باورند که صنعت نفت ایران برای بهره‌مندی از نتایج کار دستگاه دیپلماسی چاره‌ای جز به روز کردن قراردادهای نفتی خود ندارد.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، با انتشار بیانیه اخیر ایران و ١+٥ وعده لغو شدن تحریم‌های نفتی در آینده‌ای نزدیک، صنعت نفت به‌عنوان بزرگ‌ترین برنده این توافق شناخته می‌شود اما ناظران بین‌المللی بر این باورند که صنعت نفت ایران برای بهره‌مندی از نتایج دستگاه دیپلماسی چاره‌ای جز به روز کردن قراردادهای نفتی خود ندارد. تحلیلگران نفتی در این خصوص اعتقاد دارند: «برای اینکه شرکت‌های نفتی به ایران بازگردند، ‌باید مفاد مالی قراردادها جذاب باشد اما پیش از تحریم‌ها وضع چنین نبود.

نظام قراردادهای ایران موسوم به بای بک ( بیع متقابل‌) بیش از حد برای شرکت‌های بین‌المللی پرخطر است». در این راستا شرکت ملی نفت در تلاش است تا قراردادهای بهتری را برای جذب سرمایه گذاری خارجی تنظیم کند.مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد: «قالب قراردادهای جدید نفتی ایران، بیع متقابل و ۲۰ ساله است و برای جذب سرمایه‌گذاران حق‌الزحمه‌ای بیشتر از گذشته پرداخت می‌شود».

وی همچنین افزود: «ایران برای جذب ١٠٠ میلیارد دلار سرمایه‌ مورد نیاز برای بازسازی صنعت نفت و گاز خود، به شرکت‌های خارجی حق‌الزحمه‌ای بیشتر از قراردادهای بیع متقابل گذشته می‌پردازد.» رکن‌الدین جوادی در گفت‌وگو با بلومبرگ تصریح کرد: «ایران همچنین قراردادهای ٢٠ ساله برای پروژه‌های نفت و گاز طبیعی پیشنهاد خواهد کرد».
رابین میلز، ‌مشاور نفتی در دبی که در سمت مشاور در سال‌های ١٩٩٨ تا ٢٠٠٣ برای پروژه‌های شرکت شل در ایران فعالیت می‌کرد. درباره قالب جدید قراردادهای ایران گفت: «آنچه تاکنون اعلام شده است نشان می‌دهد که این قراردادها جذاب هستند و اصلاحات عظیمی در قراردادهای بیع‌متقابل صورت گرفته است.» 
به گفته میلز، بر اساس قراردادهای بیع متقابل، سرمایه‌گذار خارجی برای توسعه و عملیات در میدان نفتی پیش از تحویل به مقامات ایران پول دریافت می‌کند و در صورت تولید بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده پاداشی دریافت نمی‌کند. 
ایران تنها هزینه‌های تولید را باز‌پرداخت می‌کرد و حق‌الزحمه‌ای ١٢ تا ١٥ درصدی می‌پرداخت.میلز با اشاره به اینکه این قراردادها یکی از جذاب‌ترین قراردادها در خاورمیانه از نظر اندازه و کیفیت میادین خواهند بود، خاطرنشان کرد: «قراردادهای جدید ایران برای سرمایه‌گذاران از حق‌الزحمه‌ای که عراق پیشنهاد کرده است، جذاب‌تر به نظر می‌رسند و همچنین برخی ویژگی‌ها نظیر توافق بر سر گرفتن سهمی از تولید نیز دارند».مدیر عامل شرکت ملی نفت گفت: «قراردادهای جدید ایران در روزهای ٢٧ و ٢٨ نوامبر (٨-٧ آذر) در تهران رونمایی خواهد شد.»

۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۳
تعداد بازدید : ۳۹۹