تهران متفاوت و مردم سرگردان

تهران متفاوت و مردم سرگردان
بارش تگرگ، ریزش دلار و طلا و ترافیک فلج کننده مشخصه روز یکشنبه تهران بود. باران تهران و نشست استانبول که از روز شنبه آغاز شده بود آثار آن در روز یکشنبه ظاهر شد و مردم در یک حالت امیدواری همراه با بهت و سرگردانی روز را به سر رساندند.
شب قبل از آن تا نیمه شب پیگیر مذاکرات استانبول بودم و پس از آن به تماشای مسابقات حساس لالیگا نشستم که حدود ساعت 12:30 شب پخش می شد. بیداری تا دیر وقت ،حتما شروع به کار صبح با تاخیر را به دنبال دارد و همین هم برای من اتفاق افتاد.
ساعت 10 صبح راهی دفتر کنسرسیوم بودم که به ترافیک سنگین اتوبان صدر برخوردم. به ناچار این جلسه را به بعد از مصاحبه ساعت 12 رادیو موکول کردم، با زحمت خود را حدود ساعت 11:30 به رادیو رساندم. موضوع برنامه مشاوره صادراتی و تجربیات تشکل ها بود.
خانم رفعتی مجری و کارشناس برنامه به خاطر شرایط نامساعد جوی و ترافیک شدید با تاخیر به رادیو رسیدند و برنامه حدود ساعت 12 شروع شد و من تجربیات خودم را از فعالیت تشکلی بیان کردم و راه اثر گذاری تشکل ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری را در 4 فعالیت عنوان کردم که عبارتند از 1- کار کارشناسی2- تعامل و لابی کردن 3- کار رسانه ای 4- کارحقوقی. اعتقاد دارم تشکل هایی که بتوانند از این ابزار به نحو مناسب استفاده کنند قادر خواهند بود که در جهت توانمندسازی اعضاء و حمایت از حقوق اعضاء موفق باشند.
در ادامه موضوع به نمایشگاه بین المللی نفت و گاز اشاره کردم که سال ها است تشکل ها خواستار برگزاری آن هستند اما همچنان توسط شرکت نفت برگزار می شود. اگرچه با تشکل های مختلفی از جمله اتحادیه صادرکنندگان و انجمن سازندگان همکاری می کنند و سالن ها را در اختیار تشکل ها قرار می دهد ولی سیاستگذاری و برنامه ریزی توسط خود وزارتخانه صورت می گیرد و این نمایشگاه که به عنوان یک ابزار  emerge marketing قابل استفاده است فقط در راستای خدمات رسانی واحدها به صنعت نفت استفاده می شود.
در بازگشت از رادیو بیش از یک ساعت در ترافیک خیابان ولی عصر گرفتار شدم اما خوشبختانه توانستم در میزگرد رادیو تهران در رابطه با صادرات که با حضور مهندس افقهی ریاست سابق سازمان توسعه تجارت و مشارکت تلفنی سرکار خانم توانا برگزار شد شرکت کنم و به سوالات مجری توانای برنامه جناب آقای دکتر انصاری پاسخ دادم که در مجموع میزگرد خوب و مفیدی برگزار شد و من تا حدودی توانستم به مبحث ضرورت توسعه روابط تجاری و استفاده از موقعیت جغرافیایی کشور اشاره کنم و در جمع بندی اولویت ها به لزوم تغییر نگاه و دیدگاه مسئولان و رسانه ها به مبحث سرمایه، سرمایه دار و سرمایه گذار اشاره کردم و به بیان غفلت هایی که در استفاده از مزیت های نسبی کشور صورت می گیرد پرداختم.
حدود ساعت 2:30 به دفتر کنسرسیوم رسیدم و ناهار را با دوست عزیزم آقای سازگارنژاد خوردم و راجع به فعالیت های آینده و مشکلات فعلی به بحث و گفت وگو نشستیم. به نظر می رسد هنوز مشکلات کار گروهی در کشور حل نشده است و باید تلاش های بیشتری صورت بگیرد.
مقاله روزنامه شرق در رابطه با گزارش بانک مرکزی از هزینه خانوار در سال 89 توجهم را جلب کرد که آمار و ارقام آن را یادداشت کردم و توصیه می کنم که دوستان این مقاله را در روزنامه یا در سایت بانک مرکزی مطالعه کنند و خلاصه این گزارش حاکی از خرج بیش از دخل مردم ایران است.
دولت آقای احمدی نژاد که با شعار مبارزه با فقر و فساد به میدان آمد و شعارهای تند و رادیکالی بر علیه سیاست های دولت قبل بیان کرد، نتیجه کارش کاهش درآمدها و پس انداز ملت ایران شده است. تا قبل از دولت فعلی نرخ پس انداز مردم ایران یکی از بالاترین نرخ ها یعنی حدود 40درصد بود. یعنی مردم از درآمد خود 40درصد پس انداز می کردند. در سال اول دولت آقای احمدی نژاد و اجرای سیاست های تورم زا هزینه زندگی و درآمد مردم برابر شد. اکنون شاهد خرج بیش از دخل مردم هستیم که نتیجه آن کسری حدود 4 میلیون تومانی سالانه افراد است و علت آن افزایش هزینه گروه خوراکی و آشامیدنی از 16.7 درصد درآمد افراد به 25 درصد، هزینه مسکن و آب و برق به 30 درصد و حمل و نقل و ارتباطات به 11.3 درصد و بهداشت به5.6 درصد است. نگران کننده ترین نکته این گزارش 22.5 درصد خانوارها بدون حتی یک نفر شاغل هستند که یا باید بازنشسته و یا تحت حمایت کمیته امداد باشند وگرنه چطور می توانند این افراد به زندگی و معاش خود ادامه دهند؟
آیا نتیجه این وضعیت درآمد و هزینه منجر به افزایش فساد، جرم و جنایت، طلاق و نا امنی نخواهد شد، قطعاً ریشه نا امنی موجود در جامعه، رشوه و فساد و اختلاس ها را باید در شرایط اقتصادی فوق جستجو کرد که کاهش رشد اقتصادی کشور در 6 سال گذشته باعث آن شده است.
ترافیک روز یکشنبه باعث شد که حداقل 4 ساعت از وقتم را در خودرو بگذرانم و لذا از طریق رادیو و تلفن پیگیر مسائل روز باشم که شاید مهمترین آن لغو استیضاح وزیر کار با وساطت بعضی از نمایندگان، کاهش مداوم قیمت دلار و سکه و افزایش قیمت سهام بود.
کاهش قیمت دلار و سکه مرا به یاد گفته یکی از دوستان مشاور در روابط خارجی انداخت که بیان می کرد مردم ایران در جنگ نرم و روانی به شدت آسیب پذیر هستند و ضربه می خورند. لذا فقط جو روانی مثبت ناشی از مذاکرات ( قبل از هرگونه اقدام عملی در رابطه با تحریم ) ما شاهد کاهش سریع قیمت دلار و سکه هستیم که به نظر می رسد به علت دل نگرانی مردم عادی و هجوم جهت فروش سکه و دلار ایجاد شده است و کارشناسان پیش بینی می کنند که قیمت دلار مجدداً به حدود 1800 تومان برخواهد گشت و مردم عادی متضرر خواهند شد.
دوستان صادر کننده ای که با توجه به قیمت دلار 1900 تومان تعهداتی کرده اند دل نگران هستند و چند نفر تماس گرفتند و راهنمایی می خواستند که دلداریشان دادم.
چند نفر از دوستان از علت فعال نبودن سایت تجارت نیوز سوال کرده بودند که موفق به تماس با مسوولان این سایت نشده بودم. روز شنبه با ایشان تماس گرفتم و ایشان به سختی کار و بالا بودن هزینه ها و توقعات و اتهامات اشاره کرد. ولی قول داد به زودی یک سایت دیگر را راه اندازی و جایگزین تجارت نیوز خواهند کرد.
با نشریه "دنیای انرژی" مربوط به "اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفتی ایران" که مدیر مسئول آن خودم هستم و با پیگیری حقیر مجوز آن صادر شده است مصاحبه کردم که قرار است اولین نسخه آن در زمان نمایشگاه بین المللی نفت و گاز منتشر شود . همچنین با والده ام در رفسنجان تماس گرفتم و جویای احوال ایشان شده و روز یکشنبه متفاوت پر از امید و چالش را با ورزش از ساعت 20 تا 22 در مجموعه انقلاب به پایان رساندم.
۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۰۸:۱۱
روزنوشت های سید حمید حسینی |
تعداد بازدید : ۱,۱۰۲