خطیبی: افزایش اخیر قیمت‌های نفت ناشی از عوامل بنیادی نیست

خطیبی: افزایش اخیر قیمت‌های نفت ناشی از عوامل بنیادی نیست
نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با تشریح نتایج اجلاس 158 اوپک در اکوادور، گفت: افزایش اخیر قیمت‌های نفت ناشی از عوامل بنیادی نیست

محمدعلی خطیبی گفت : افزایش قیمت نفت تا 90 دلار در روز های اخیر را ناشی از عوامل بنیادی بازار ندانست و گفت: عواملی مانند ضعف دلار، سرمای شدید در اروپا و آمریکا و مسائل فصلی بهای نفت را به این میزان افزایش داده است.

وی با بیان این که در اجلاس اکوادور برای هفتمین بار پیاپی سقف تولید نفت اوپک تثبیت شد، گفت: هم اکنون میزان عرضه نفت بالا بوده و سطح ذخیره سازی های نفت خام نیز به مرز 60 روز رسیده است؛ از این رو بازار با کمبود نفت و فرآورده مواجه نیست، بنابراین عوامل دیگر باعث افزایش قیمت نفت شده که این عوامل در اختیار اوپک نیست.

تصویب بودجه 2011 میلادی اوپک

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک از تصویب بودجه 2011 میلادی در اجلاس 158 اوپک خبر داد و گفت: این بودجه همانند سال های 2009 و 2010 میلادی، بدون تغییر تصویب شد.

وی پیش بینی عرضه، تقاضا و وضعیت ذخیره سازی را از دیگر موارد مطرح شده در اجلاس این دوره اوپک خواند و گفت: پیش بینی شده تقاضای نفت خام در سال آینده میلادی یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد که این میزان حدود 200 هزار بشکه مربوط به تقاضای نفت اوپک خواهد بود.

خطیبی با بیان این که ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او.ای.سی.دی) تقربیا کاهش نیافته است، گفت: در همین حال ذخیره سازی های نفت خام شناور به خصوص فرآورده ها کاهش یافته است.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک گفت: بر اساس توافق صورت گرفته مقرر شد از این پس اجلاس های عادی در ماه های ژوئن و دسامبر میلادی برگزار و در صورت لزوم و بروز شرایط خاص، اجلاس فوق العاده ای برگزار شود.

وی از برپایی اجلاس 159 عادی اوپک در ماه ژوئن میلادی خبر داد و گفت: با توجه به فاصله زیاد دو اجلاس 158 و 159 اوپک، مقرر شد اگر تحول خاصی در بازار رخ دهد رئیس اوپک با مشورت دبیر کل و اعضای این سازمان، اجلاس فوق العاده ای برپا کند.

پیام وزیر انرژی روسیه در جلسه بسته اوپک خوانده شد 

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک اظهارد داشت: در جلسه علنی وزیران نفت اوپک یکی از وزیران اعلام کرد که حامل پیامی از وزیر انرژی روسیه است که این پیام در جلسه بسته قرائت شد.

وی گزارشی از وضعیت اقتصادی در سال 2010 میلادی را از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست برشمرد و گفت: وضعیت اقتصادی 2010 میلادی بهتر از پیش بینی های انجام شده بود.

خطیبی افزود: در این اجلاس همچنین گزارشی از تصویب اساسنامه (آی.ای.اف) ارائه و مقرر شد بحث های مرتبط، در نشست های (آی.ای.اف) مطرح شود.

۲۷ آذر ۱۳۸۹ ۱۱:۵۴
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۸