تسهیلات هدفمند برای حل مشکل صنعت کشور

رشد اقتصادی کشور در شش ماهه نخست امسال مثبت یک‌درصد اعلام شده این در حالی است که رشد بخش صنعت کشور با وجود تمام تلاش‌هایی که دولت به خرج داده به منفی یک و یک دهم‌درصد رسیده و همین رقم برای بخش کشاورزی مثبت 5 و 7 دهم‌درصد و در بخش خدمات 9دهم‌درصد مثبت است. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در جلسه دیروز خود با اعلام این ارقام گفت که مرکز آمار ایران این ارقام را برای شش ماهه نخست امسال محاسبه و اعلام کرده است.

از گفته‌های سخنگوی دولت برمی‌آمد که ارقام منتشر شده نشان می‌دهد کشور در بخش صنعت با مشکلات حل نشده‌ای روبه‌رو است که نیازمند توجه بیشتر دولت به این بخش است. او اظهار امیدواری کرد که با سیاست‌گذاری‌های صحیح کشور در کنار رشد بخش کشاورزی و خدمات شاهد رشد بخش صنعت هم باشیم.

234653513561351113561361352135656

تسهیلات هدفمند صنعتی

به گفته نوبخت، واگذاری تسهیلات به‌صورت هدفمند به‌زودی به صنعت آغاز خواهد شد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تشویق صنایع پسین مانند سیمان و فولاد، این پرداخت‌ها را انجام می‌دهد. ما برای اجرای این اهداف دو ماموریت برای بخش دولتی قائل شدیم. نخست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به افزایش پرداخت‌های عمرانی مکلف شد و دومین ماموریت به بانک مرکزی مربوط می‌شود که این بانک باید شرایط لازم برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود 16 و 12‌درصد از سوی بانک‌ها را ایجاد کند.

آذرماه نام شرکای جدید تجاری ایران اعلام می‌شود

نوبخت با اشاره به مصوبات شورای اقتصاد از سرمایه‌گذاری مستقیم 6‌میلیارد دلاری یک شرکت خارجی برای ساخت چهار نیروگاه سیکل ترکیبی و یک نیروگاه بادی خبر داده و گفت: این قرارداد 6‌میلیارد دلاری با وزارت نیرو به امضا رسیده است و احتمال دارد که این سرمایه‌گذاری در طول سال جاری و در شرایطی که هنوز رفع تحریم‌ها به شکل کامل اجرا نشده آغاز به کار کند. سخنگوی دولت، نام شرکت سرمایه‌گذار در این پروژه 6‌میلیارد دلاری را اعلام نکرد و فقط به ذکر این نکته بسنده کرد که «بسیاری از این شرکت‌ها کارشان را انجام داده‌اند و مترصد هستند 24 آذر به بعد نام آنها اعلام شود.»

بدهکار نفتی دلارهای مردم را پس بدهد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه دلارهایی که نزد این بدهکار نفتی است متعلق به مردم ایران است، توضیح داد: «کشور ما در حال حاضر به دلار نیاز دارد. اینکه ملک و املاک به وزارت نفت اضافه شود چیزی را حل نمی‌کند.»

نوبخت در توضیح بیشتر پرونده بدهکار نفتی گفت: «زمانی پرونده بین دو نفر است که هر کسی ادعایی دارد. الان این پرونده روی میز دادگاه است و نگاه منصفانه و عادلانه و حقوقی ریاست محترم این دادگاه روی پرونده متمرکز است. می‌شود متهم پول را به حساب شاکی واریز کند و شاکی در حضور دادگاه، این موضوع را رد کند؟ هر پولی در هر حسابی جابه‌جا شود، قابل پیگیری است. ریاست دادگاه، وجود این حساب را تایید کرد. این بحث جدیدی است که بهتر است پول بگیریم یا آپارتمان بگیریم؟ ما قطعا به ارز نیازمندیم و این پول، پول نفت است و مشکل ما، مشکلات ارزی است. اینکه 2‌میلیارد دلار به دارایی‌های فیزیکی شرکت نفت افزوده شود یا زمین‌های تهران تا قم به این شرکت اضافه شود، مشکل را حل نمی‌کند. آنها اول گفتند حساب می‌خواهیم پول بدهیم. حساب الان مشخص است و کسی نمی‌تواند از واریز پول جلوگیری کند. گفتند امکان واریزی برای این حساب نیست. چرا نیست؟ این امکان وجود دارد. عدد 2‌میلیارد و 700 باید به حساب وارد شود و اینکه بعد از برجام استفاده شود یا نه، موضوع دیگری است. اینکه گفتند شماره حساب داده نشده، رئیس محترم دادگاه توضیح داد که حساب در اختیار دادگاه است. در نهایت وزارت نفت هم نظری داشته باشد، قاضی محترم تصمیم می‌گیرد و حکم می‌کند که قابل اجراست.»

دولت دلواپس فارغ‌التحصیلان بیکار است

او در این بخش از سخنانش، با اشاره به انتقاد برخی دلواپسان نسبت به اجرای برجام گفت: برخی از عزیزان ما دلواپسند و ما این دلواپسی را تقدیر و تقدیس می‌کنیم ولی اینها تنها نگرانی ما نیستند. دولت نسبت به وضعیت دختران جوان که به سن ازدواج رسیده‌اند ولی نمی‌توانند تشکیل خانواده دهند نیز نگران است. نسبت به فارغ‌التحصیلان بیکار نیز دلواپس است. دلواپس خیلی از مسائل دیگر نیز هست.

۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۴۳
تعداد بازدید : ۴۸۳