سفر معاون رئیس‌جمهوری چین به افغانستان

معاون رئیس‌جمهوری چین در جریان سفر نادرش به کابل، متعهد حمایت امنیتی و زیربنایی از افغانستان شده و چندین توافق‌نامه را امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین می‌گوید، قصد ندارد جای خالی نیروهای خارجی در افغانستان را پر کند اما متعهد شده تا در کمک به بازسازی این کشور نقش تجاری بزرگی ایفا کند.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند، مزایای کمک و سرمایه‌گذاری چین در افغانستان در بحبوحه شرایط وخیم امنیتی در این کشور هنوز به طور کامل پدیدار نشده است.

لی یوآن چائو، معاون رئیس‌جمهوری چین به اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: در سال جاری میلادی پکن 79 میلیون دلار برای ساخت مسکن در کابل کمک می‌کند. چین تمایل دارد تا به افغانستان در تدوین و تنظیم برنامه‌های زیربنایی با هدف تقویت ارتباطات داخلی و مخابرات با کشورهای اطراف کمک کند.

اشرف غنی در سخنانی گفت: این بودجه‌ها به ساخت 10 هزار واحد مسکونی در کابل کمک خواهد کرد و چین همچنین متعهد شده تا وسایل امنیتی ویژه‌ای را برای بررسی اجمالی خودروهایی که وارد کابل می‌شوند، فراهم کند.

وی افزود: متاسفانه چین و افغانستان که متعهد صلح و ثبات هستند، از طرف تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی در خطرند. مذاکرات ما حول محور چگونگی کنترل و نابودی این پدیده‌های شوم برگزار شد که برای ثبات، رفاه و همکاری در منطقه موانعی محسوب می‌شوند.

اشرف غنی در این سخنرانی چین را یکی از عوامل احیای صلح در افغانستان توصیف کرد. غیرعادی نیست که مقامات خارجی ارشد به خاطر دلایل امنیتی بدون اطلاع قبلی به افغانستان سفر کنند و سفر لی یوآن چائو نیز پیشتر به صورت علنی اعلام نشده بود.

۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۲
تعداد بازدید : ۴۷۱