اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی براساس عقود خرید دین و مرابحه

اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی براساس عقود خرید دین و مرابحه
دستورالعمل اجرایی ماده (21) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور در 22 ماده و 9 تبصره با هدف کمک به تأمین مالی پایدار واحدهای اقتصادی به بانک‌ها ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس تصویب شورای پول و اعتبار، با استناد به ماده 21 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و با هدف کمک به تأمین مالی پایدار واحدهای صنعتی، معدنی، کشاورزی، حمل و نقل، صنوف تولیدی، بنگاه‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های صادراتی، دستورالعمل این ماده به بانک ها ابلاغ شد.
براساس این آیین نامه بانک‌ها موظف‌اند بنا به درخواست واحدهای صنعتی، معدن، ، کشاورزی، حمل و نقل، صنوف تولیدی، بنگاه‌های دانش بنیان، شرکت‌های صادراتی فعال، در چارچوب مفاد دستورالعمل این آیین نامه و پس از اخذ وثایق و تضامین شاف و قابل اطمینان نسبت به افتتاح حساب ویژه برای هر واحد اقدام کنند و بانک‌ها مکلف شدند؛ قبل از انعقاد قرارداد و افتتاح حساب ویژه، وضعیت بدهی غیرجاری و چک برگشتی واحد تولیدی را از بانک مرکزی استعلام کند و افتتاح حساب ویژه برای واحدهای دارای بدهی غیرجاری و چک برگشتی رفع سوءاثر نشده نزد شبکه بانکی کشور ممنوع است.
بنابر این گزارش، اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی تا سقف اعتبار، در قالب عقود خرید دین و یا مرابحه انجام می‌شود و سود تسهیلات اعطایی در قالب عقد مرابحه بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در زمان استفاده از اعتبار و متناسب با مبلغ یا مبالغ مورد استفاده از تاریخ استفاده تا سررسید تسهیلات اعطایی محاسبه خواهد شد. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات مرابحه شش ماه از تاریخ استفاده است.
دستورالعمل اجرایی ماده 22 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشوردر جلسه روز 27 مهر ماه سالجاری شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و یک ماه پس از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۱۳
تعداد بازدید : ۴۶۲