اوپک وادار به صرفه جویی می شود

اوپک وادار به صرفه جویی می شود
چالشهای مالی اعضای اوپک پس از افت قیمت نفت سبب شده است این سازمان وادار شود هزینه های خود را کاهش دهد.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال از لندن، مسئولان اوپک اعلام کردند که با توجه به چالش اعضای این سازمان برای پرداخت حق عضویت خود پس از افت قیمت نفت در بازارهای جهانی، این سازمان برای کاهش هزینه های خود تلاش می کند.

این سازمان مستقر در وین، استخدام نیروهای تازه را به تأخیر انداخته، دوره های آموزشی کارکنان خود را کاهش داده، و میزان مسافرتها را کمتر کرده است.

مسئولان اوپکی همچنین اعلام کردند که این سازمان برنامه خود را برای افزایش مبلغ حق عضویت به سطح دو میلیون و ٤٠٠ هزار دلار، کنار گذاشته است.

یکی از مسئولان اوپکی با اشاره به موج کاهش هزینه ها در شرکتهای نفتی پس از افت قیمت نفت، گفت: ما مانند یک شرکت نفتی هستیم.

 مسئولان اداری اوپک در هفته جاری گرد هم می آیند تا هزینه های دبیرخانه این سازمان را تنظیم کنند. تنظیم گزارش راهبرد بلندمدت اوپک نیز از دیگر موضوعهای این نشست است.

تصمیمهای یادشده در شرائطی اتخاذ می شود که اعضای اوپک اکنون اختلاف نظرهای شدیدی با یکدگیر دارند. برخی اعضای این سازمان با نادیده گرفتن افت قیمت نفت، خواهان افزایش تولید و حفظ سهم خود در بازار جهانی نفت هستند و برخی اعضای دیگر، اهدافی همچون کاهش تولید و افزایش قیمت نفت را پیگیری می کنند.

یکی از مسئولان اوپکی همچنین اعلام کرد که هزینه استخدام پژوهشگران برای بررسی فناوریهای نوین استخراج نفت خام شیل، یکی دیگر از هزینه های اضافی تحمیل شده به اوپک است.

اوپک همچنین برای مقابله با دعاوی حقوقی آمریکا مبنی بر انحصارطلبی این سازمان، هزینه هایی هنگفت را متحمل شده است.

صرفه جویی کنونی اوپک در تضاد با رویه گذشته این سازمان در زمان اوج گیری قیمت نفت در سال ٢٠٠٩ میلادی است. در آن مقطع، اوپک کارمندان خود را از ١٣٥نفر به ١٥٠ نفر افزایش داده و گروهی را برای رسیدگی به امور زیست محیطی و فرهنگی تشکیل داده بود.

برخی مسئولان اوپک امیدوارند که بازگشت اندونزی به این سازمان بتواند کمکی به اوضاع مالی آن بکند. اندونزی ٦ سال پیش به واردکننده نفت بدل شد و از اوپک بیرون رفت، اما اکنون خواهان بازگشت به این سازمان است.
۱۳ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۳۸
تعداد بازدید : ۵۰۰