آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در ایران

آغاز شمارش معکوس برای راه‌اندازی بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در ایران
فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با پیشرفت ۹۱ درصدی قرار است آذرماه امسال تولید زودهنگام را آغاز کرده و اسفندماه نیز وارد مدار تولید شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با نام ستاره خلیج فارس که در سه فاز در حال احداث است، آخرین مراحل پیشرفت خود را در فاز یک سپری می‌کند.

پیشرفت طرح تولید زودهنگام فاز اول این پالایشگاه بیش از ٩١ درصد است که با راه اندازی این طرح، می توان امیدوار بود که اولین فاز این پالایشگاه تا پایان اسفندماه سال جاری وارد مدار تولید شود.

هم اکنون کل پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس ٨٥ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که بخش عمده ای از این پیشرفت در دولت نهم و دهم کار شد و تنها ١٥درصد آن در دولت یازدهم انجام شده است.

با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و مقدار 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد روز اروپا به ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور اضافه ‌می‌شود.

چهار میلیون لیتر ال پی جی ( گاز مایع فشرده)، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد در روز نیز از دیگر محصولات تولیدی این واحد پالایشی است و ظرفیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی این پالایشگاه در حدود 11 میلیون بشکه خواهد بود.

این گزارش اضافه می کند، هم اکنون شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) ٤٩ درصد، شرکت سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت ٣٣ درصد و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ١٨ درصد از سهام این پالایشگاه را در اختیار دارند، که تا پیش از تزریق منابع مالی جدید از صندوق توسعه ملی در سال گذشته این پروژه از محل افزایش سهم سهامداران خود به خوبی با استفاده از منابع ریالی آنها پیشرفت داشته است.

این گزارش در پایان اضافه می کند، براساس برنامه ریزی انجام شده طرح تولید زودهنگام در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس با مجوز وزیر نفت در حال اجرا است، که براساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است، بخشهایی از فاز نخست این پالایشگاه شامل واحدهای تولید نفتا، گازوییل، نفت سفید و سوخت جت در قالب طرح زودهنگام تا اواخر آذرماه امسال به طور کامل وارد مدار تولید می شود.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۵
تعداد بازدید : ۴۱۷