رئیس پارلمان اتحادیه اروپا شنبه به تهران می آید

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا شنبه به تهران می آید
رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در راس یک هیئت عالی رتبه روز شنبه امروز ( ١٦ آبانماه) به تهران سفر می‌کند.
به گزارش شانا، توسعه مناسبات و افزایش همکاریهای بین المللی از اهداف سفر مارتین شولتز به تهران اعلام شده و قرار است وی با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس، محمد جواد لاریجانی رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه دیدار و گفتگو کند.

سفر شولتز و هیئت پارلمانی همراه وی به تهران یک روزه خواهد بود؛ این نخستین سفر رئیس پارلمان اروپا به ایران است.

مارتین شولتز در بیستم دسامبر ۱۹۵۵ در شهر هلراث (Hehlrath) آلمان به دنیا آمد، او در سال ۱۹۹۴ وارد پارلمان اروپا شد و ۱۰ سال بعد در راس حزب سوسیالیست قرار گرفت.
وی در سال ۲۰۱۲ به ریاست پارلمان اروپا برگزیده شد؛ پارلمان جدید اتحادیه اروپا روز سه شنبه یکم ژوییه ٢٠١٤ در نخستین نشست خود، مارتین شولتز را بار دیگر به عنوان رئیس جدید این پارلمان برگزید.
 
هشتمین دوره این پارلمان از ماه ژوئیه سال ٢٠١٤ آغاز شده است و تا ماه ژوئیه سال ٢٠١٩ ادامه خواهد داشت، در این دوره ٧٥١ کرسی پارلمان اروپا میان ٢٨ کشور عضو تقسیم شده است.

تصمیمهای پارلمان اروپا که ٧٨٥ عضو دارد به شکل مستقیم بر زندگی حدود ٥٠٠ میلیون ساکن ٢٧ عضو این بلوک تاثیر می گذارد، این پارلمان حق اصلاح، تایید یا رد قوانین اتحادیه اروپا را در موضوعهایی همچون گردش آزاد کارگران، آموزش، بازار مشترک اتحادیه اروپا و حفاظت از محیط زیست دارد.

پارلمان اروپا یک نهاد رسمی قانون‌گذاری در اروپاست و به‌طور مشترک با شورای اتحادیه اروپایی به قانونگذاری و اتخاذ تصمیمها در اتحادیه اروپا می‌پردازد. 

کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید پیش از تایید قوانین اتحادیه اروپا درباره مسائل قضایی همچون مهاجرت و پناهندگی با پارلمان مشورت کنند، اما ملزم به پیروی از نظر پارلمان نیستند؛ پارلمان قدرت اندکی در زمینه سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد.

از آنجا که نمایندگان پارلمان اروپا به ‌طور مستقیم از سوی شهروندان اروپایی انتخاب می‌شوند، این نهاد سمبل دموکراسی در اتحادیه اروپا به‌ شمار می‌آید.
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۴۷۱