بازگشت ایران به بازارها، حجم نفت خط لوله سومد را افزایش می دهد

بازگشت ایران به بازارها، حجم نفت خط لوله سومد را افزایش می دهد
خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر نفت مصر اعلام کرد، این کشور پیش بینی می کند حجم نفت انتقالی از طریق خط لوله سومد (SUMED)، به محض بازگشت ایران به بازار نفت افزایش خواهد یافت.
به گزارش روز جمعه گروه اقتصادی ایرنا، طارق المولی در گفت و گو با رویترز گفت: قاهره از این رخداد استقبال می کند.
شرکت سومد، که مالکیت و اداره بندر مدیترانه ای سیدی کریر مصر را در اختیار دارد، نیمی از مالکیتش در اختیار شرکت نفت مصر که یک شرکت دولتی است، می باشد و نیم دیگر مالکیت آن در اختیار چهار کشور عربی خلیج فارس شامل عربستان سعودی، کویت، امارات متحد عربی و قطر است.
از زمان امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ماه ژوییه (تیر) ایران بارها اعلام کرده است که قصد دارد تولید و صادرات نفت را پس از لغو تحریم ها افزایش دهد و جایگاه قبلی خود در اوپک را به دست آورد. ایران پیش از تحریم نفت، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک بود.
المولی در حاشیه همایش سرمایه گذاری مصر در لندن اظهار داشت: ایرانی ها قبلا از طریق سومد با ما کار می کردند. آنها قبلا نفت خام خود را آنجا در پایانه العین السخنه و بندر سیدی کریر ذخیره می کردند. 
وی ادامه داد: دوباره فعالیت ها در سومد افزایش خواهد یافت و البته ما مشکلی نداریم، اما فعلا با ایران در حال گفت و گو نیستیم. 
خط لوله سومد به طول 320 کیلومتر از پایانه العین السخنه در خلیج سوئز تا بندر سیدی کریر در غرب اسکندریه در مدیترانه کشیده شده است. 
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۲۹
تعداد بازدید : ۶۰۴