ورود ایران به جمع سازندگان کشتی های حمل ال.ان.جی/صادرات گاز ایران به مناطق دور دست

ورود ایران به جمع سازندگان کشتی های حمل ال.ان.جی/صادرات گاز ایران به مناطق دور دست
مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش با اشاره به فراهم کردن شرایط برای ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی در ایران گفت: پس از لغو تحریم ها، کار ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی را به طور جدی آغاز خواهیم کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسماعیل صادقی در حاشیه بازدید خبرنگاران از طرح های ساخت سکوهای نفتی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: امکان ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی و نفت کش های VLCC در کشور وجود دارد، و بر این اساس قرار است ازطریق همکاری با یک شرکت خارجی، مقدمات ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی فراهم شود.
وی ادامه داد: ما در کشور تجارت ساخت کشتی های تانکر و کانتینربر را داریم اما برای ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی باید مقدمات کار فراهم شود.
مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش تصریح کرد: از طریق انتقال دانش ساخت کشتی های حمل ال.ان.جی به داخل کشور، می توانیم ساخت این نوع کشتی ها را که فناوری پیچیده ای دارند، در داخل کشور آغاز کنیم.
صادقی با اشاره به مذاکره با شرکت های خارجی برای ساخت نفتکش ها و شناورهای بزرگ گفت: با یک شرکت بزرگ آلمانی تفاهم نامه امضا شده و مذاکراتی نیز با شرکت های معتبر کره ای و چینی انجام شده است.
وی با اشاره به ظرفیت های ساخت شناورهای بزرگ افزود: وجود حوضچه بزرگی به طول 485 متر، فرصت مناسبی را برای ساخت نفتکش ها و شناورهای بزرگ فراهم کرده و باعث شده، محدودیتی در ابعاد ساخت شناورها نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به تفاوت هزینه ساخت شناور و نفتکش در ایران و چین، گفت: شاید هزینه ساخت کشتی در چین از ایران ارزان تر تمام شود، اما باید توجه داشت که کیفیت برخی کشتی های ساخت چین، پایین تر است به طوری که پس از مدت کوتاهی نیاز به اورهال اساسی پیدا می کنند.
ال. ان .جی (Liquefied natural gas) به گاز طبیعی ای اطلاق می شود که موقتاً برای ذخیره سازی یا حمل ونقل در حجم زیاد به حالت مایع تبدیل شده است.
گاز طبیعی را در دمای منهای 162 درجه سانتی گراد سرد و پس از فشرده سازی به ال.ان.جی تبدیل می کنند که بدین شیوه امکان ذخیره آن در شناورهای مخصوص برای حمل به مناطق دور دست فراهم می شود.
تبدیل گاز به ال.ان.جی در شرایطی که خطوط لوله در دسترس نباشد، باعث صرفه جویی اقتصادی در مسیرهای بلند می شود. در مواردی که انتقال گاز طبیعی از طریق خط لوله اقتصادی یا عملیاتی نیست، می توان آن را از طریق کشتی های دریایی تانکر گاز مایع، که مخصوص این کار طراحی شده اند، حمل کرد.
ایران با دارا بودن بزگترین ذخایر گازی جهانی، در پی افزایش صادرات گاز به همسایگان، اروپا و مناطق دور دست است. با توجه به هزینه بالایی که احداث خط لوله انتقال دارد، ایران درصدد است که با توسعه صنعت ال.ان.جی، ظرفیت صادرات گاز را افزایش دهد.
با دستیابی ایران به فناوری ال.ان.جی امکان صادرات گاز ایران به شرق آسیا و غرب اروپا فراهم می شود.
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۳۶
تعداد بازدید : ۵۲۹