تغییر نرخ سود بانکی قطعی است / بانک ها مخالف کاهش سود

تغییر نرخ سود بانکی قطعی است / بانک ها مخالف کاهش سود
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: با توجه به اینکه شاکله اصلی بانک‌ها بر پایه سود بانکی شکل گرفته از این رو آنها تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی مخالف هستند.
یحیی آل اسحاق عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نرخ سود بانکی یکی از نشانه های رونق یا رکود اقتصادی است، بطوریکه تولید، بازار مصرف، سرمایه گذاری و ...همه از نرخ سود بانکی تاثیر می گیرند.

وی ادامه داد:هیچ فرمول مالی، سرمایه گذاری، پس انداز واقتصادی نداریم که در آن شاخص سود نقش جدی نداشته باشد.

آل اسحاق با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگی با نرخ سود بانکی و تورم وجود دارد، افزود: نرخ تورم و نرخ سودبانکی درسایه یکدیگر حرکت می‌کنند و چنانچه نرخ سود باتورم هماهنگی نداشته باشد عدم تعادل اقتصادی نتیجه آن است.
 
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران یادآور شد: زمانی که تورم عمومی کشور حدود 35 تا 36 درصد بود استدلال فعالان اقتصادی و مجموعه نظامات پولی و مالی این بود که باید متناسب با تورم نرخ سود بانکی افزایش یابد و حال که نرخ تورم کاهش داشته بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در برابر نرخ سود بانکی مقاومت می‌کنند.

آل اسحاق تنها راه حل خروج از این وضعیت راتجدید نظر در نرخ سود بانکی دانست و افزود: تغییر نرخ سود بانکی قطعی است اما همزمان با این کار باید موسسه‌های مالی و اعتباری را ساماندهی کرد و یک انضباط قوی در رابطه با این موسسه ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که عکس العمل بانک‌ها در برابر کاهش نرخ سود بانکی چه خواهد بود گفت: بانک‌ها به دو دلیل با کاهش نرخ سود بانکی مخالف هستند یکی این که دارای رقیب هستند و دوم اینکه شاکله اصلی بانک‌ها از طریق همین نرخ سود بانکی شکل گرفته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: به همین دلایل بانک‌ها از کاهش نرخ سود بانکی خوشحال نیستند.
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۰۸
تعداد بازدید : ۵۴۰