عراق به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه بخش انرژی در بصره

مقامات عراقی و همچنین مسئولان محلی استان بصره که در جنوب عراق قرار دارد قصد دارند به منظور توسعه زیرساخت‌های بخش انرژی بصره با تأسیس شرکتی در این استان، اقدام به جذب مستقیم سرمایه‌گذاری خارجی کنند. در همین رابطه شورای بصره به عنوان نهاد مسئول در حوزه مسائل اقتصادی این استان اعلام کرد که قصد دارد یک شرکت سرمایه‌گذاری به منظور جذب سرمایه خارجی در بخش‌های کلیدی و مهم نظیر نفت، گاز، زیرساخت، پتروشیمی و تولید کود شیمیایی تاسیس کند. 

در این زمینه و در حاشیه کنفرانس نفت‌وگاز و زیرساخت بصره در استانبول ترکیه، علی‌الفریس رئیس کمیته نفت و گاز در شورای بصره در گفت‌وگو با مجله گاز طبیعی اروپا اعلام کرد که شرکت تازه تاسیس در بصره در ابتدای کار روی بخش انرژی و توسعه زیرساخت‌های مربوط به نفت و گاز تمرکز خواهد کرد.

1235262135613563276247358

الفریس ادامه داد: «رکود اقتصادی و کاهش شدید قیمت نفت خام در بازارهای جهانی، اثرات مخربی بر اقتصاد عراق و استان بصره داشته است. در نتیجه مقامات دولتی در بغداد تصمیم گرفتند با توانمندسازی شوراهای استان‌ها این امکان را فراهم کنند تا این شوراها اقدام به برنامه‌ریزی کرده و از این طریق تبعات ناشی از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را کاهش دهند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم با تاسیس شرکتی در استان بصره از اقدامات دولت در این زمینه حمایت کنیم.» رئیس کمیته انرژی در شورای بصره افزود: «زمینه فعالیت این شرکت صرفا به بخش انرژی محدود نشده و جذب سرمایه‌های لازم جهت تامین آب و برق مورد نیاز و همچنین تحصیلات، بهداشت، کشاورزی و حمل و نفل نیز در دستور کار این شرکت قرار دارد.»

الفریس در ادامه اظهار داشت که شورای بصره در راستای دستیابی به اهداف موردنظر خود هنوز هیچگونه فرمان یا حکم قانونی در ارتباط با شرکت‌های مشاوره‌ای فعال در حوزه زمین‌شناسی صادر نکرده است. اما از شرکت‌هایی که آمادگی لازم در جهت حرکت در مسیر مورد نظر این شورا را دارند استقبال می‌کند. لازم به ذکر است که این شرکت که با نام «Basra Company» یا شرکت بصره از آن نام برده می‌شود در چارچوب قوانین فدرال عراق تأسیس شده و بر مبنای سیاست‌های دولت مرکزی عمل خواهد کرد.

مباحث مربوط به تاسیس شرکت بصره و اهداف آن در شرایطی مطرح می‌شود که عراق در روند اعطای قراردادهای توسعه در میادین نفتی «الزوبیر، رومیله (شمال و جنوب)، مجنون، قورنای غربی و سیبا است که به این میادین باید میدان‌های نفتی موجود در استان میسان را نیز اضافه کرد. گفتنی است که این میادین از جمله میدان ال لهیس، ناحور عمر، رتاوی، توبا، سوبا و سینباد از مدتی قبل تحت نظارت دولت فدرال عراق قرار داشته است. مشکل اصلی میادین نفتی مذکور بی‌توجهی نسبت به آنها بوده که این موضوع سبب کاهش بهره‌وری در آنان شده است. لازم به ذکر است که از جمله مسئولیت‌های شرکت « Basra Company» نظارت و مدیریت بر این میدان‌ها و بازاریابی برای تولیدات آنها است.

استان بصره در عراق حاوی 70درصد از ذخایر گاز طبیعی کشف شده در این کشور که حجم آن 112 تریلیون مترمکعب برآورد شده که این میزان بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، عراق را به دوازدهمین کشور دارای ذخایر گاز طبیعی در جهان بدل می‌کند. این آمار در حالی منتشر شده است که عراق در حال حاضر دومین تولید‌کننده نفت اوپک بوده و 59 درصد از ذخایر نفت خام این کشور در استان بصره قرار دارد.

الفریس، مدیر کمیته انرژی شورای بصره در ادامه به مجله گاز طبیعی اروپا گفت: «شرکت‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، تولید کاغذ و کود شیمیایی در عراق فعالیت می‌کنند که با بهترین شرکت‌های منطقه از لحاظ کیفیت و بهره‌وری برابری می‌کنند. با این حال این شرکت‌ها برای ادامه کار خود و افزایش بهره‌وری و تولید به سرمایه‌گذاری، توانبخشی و نوسازی نیازمندند.»

الفریس در پایان اضافه کرد: «شرکت «Basra Company» می‌تواند عرضه اولیه و عمومی خود را طی دو سال آینده صورت داده و مردم بصره این امکان را خواهند داشت تا در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و سهامدار آن باشند.» این موضع در حالی از سوی این مقام محلی مطرح شد که هنوز در مورد میزان و درصد سهامی که افراد می‌توانند در اختیار داشته باشند اطلاعات چندانی مطرح نشده است.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۴
تعداد بازدید : ۵۴۳