شرایط اقتصاد به مرز بحران رسیده ، دولتمردان بی توجه به کاهش هزینه‌های جاری

شرایط اقتصاد به مرز بحران رسیده ، دولتمردان بی توجه به کاهش هزینه‌های جاری
لیلاز افزود: دولت به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم مانند دولت جنگ بن یا کوپن خرید کالا ارائه دهد/ اگر دولت می خواهد کشور را از رکود نجات دهد، از هزینه‌های جاری خود بکاهد و آن را به طرح‌های عمرانی دهد

به گزارش بولتن نیوز، اقتصادنیوز نوشت:

لیلاز گفت: رفتار دولت در برخورد با اوضاع اقتصادی کشور به گونه‌ای است که انگار هیچ کس حاضر نیست قبول کند اوضاع بحرانی است و دولتمردان در کاهش هزینه‌های جاری به طور عملی اقدامات قابل توجهی انجام نداده اند.

سعید لیلاز افزود: هنوز هم انواع اعتبارات و بودجه‌های گوناگون به سازمان‌های مختلف برای برگزاری همایش‌هایی که کمترین نقش در بهبود فضای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور را دارند، اعطا می‌شود، این در حالیست که توقع بود حال که دولت با کمبود منابع مواجه شده از این دست هزینه‌ها بکاهد و آن را به پروژه‌های عمرانی خود اختصاص دهد.

او گفت: به عنوان مثال طرحی در وزارت ارشاد وجود دارد که دولت باید 50 درصد هزینه اشتراک روزنامه‌ها را تقبل کند این در حالیست که منطق اقتصادی حکم می‌کند دولت از اعطای یارانه‌های بی‌مورد اجتناب کرده و رنگ و بوی یک دولت عاقل‌تر در اصول اقتصادی را به خود گیرد.

لیلاز افزود: قطار دولت با این ترمز قادر نخوهد بود از سقوط اقتصاد کشور به دره جلوگیری کند و بهتر است ترمز قوی‌تری را به کار گیرد که آن در پیش گرفتن کاهش هزینه‌های جاری، صرفه جویی در هزینه‌ها و قطع کمک‌های غیر ضروری به سازمان‌ها و نهادهای گوناگون است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی گفت: اگر دولت به طور جدی می خواهد کشور را از رکود نجات دهد یکی از راه‌های آن این است که از هزینه‌های جاری خود بکاهد و آن را به طرح‌های عمرانی دهد تا از طریق به راه افتادن پروژه‌ها بخشی از اقتصاد کشور از رکود خارج شود.

او با اشاره به ادامه پرداخت یارانه ها به مردم گفت: دولت بهتر است به جای پرداخت یارانه نقدی به مردم مانند دولت جنگ بن یا کوپن خرید کالا ارائه دهد با این تفاوت که آن زمان کالای کوپنی به دلیل کمبود کالا یا عرضه کم صورت می‌گرفت اما امروز می‌تواند به دلیل نبود تقاضا که ریشه در کاهش درآمدها مردم دارد، بن یا کوپن خرید کالا ارائه دهد.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۵۵۸