استراتژی توسعه برد اقتصادی باید توسط رایزنان بازرگانی دنبال شود

استراتژی توسعه برد اقتصادی باید توسط رایزنان بازرگانی دنبال شود
نائب رئیس اتاق ایران با چند تن از رایزنان بازرگانی ایران در منطقه دیدار و بر پی‌گیری استراتژی توسعه برد اقتصادی برای حضور مؤثر در بازار کشورهای هدف توسط رایزنان بازرگانی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از  روابط عمومی اتاق ایران غلامحسین شافعی نائب رئیس اتاق ایران، در دیدار با رایزنان بازرگانی ایران در برخی کشورهای منطقه در اتاق مشهد افزود: فضای جهانی برای جمهوری اسلامی ایران در شرایط فعلی فرصت بسیار ارزشمند است که باید فعالان اقتصادی از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه دوره حرف‌های بدون عمل به سر آمده است اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران باید علاوه بر فعال نمودن حوزه های سیاسی و فرهنگی، توسعه برد اقتصادی را نیز به صورت ویژه دنبال کند زیرا این رویکرد می تواند دستاوردهای سیاسی و فرهنگی نیز به همراه داشته باشد.

نایب رئیس اتاق ایران فضای توسعه تجارت جهانی را فرصت ارزشمند توصیف کرد و گفت: تغییر دیدگاه جهان نسبت به جمهوری اسلامی ایران فرصت جدیدی را برای همه ایجاد کرده است.

شکل گیری فضایی مثبت برای تعامل اقتصادی با ایران در عرصه جهانی

شافعی نقش رایزنان بازرگانی برای کشور را در شرایط فعلی بسیار مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: رایزنان بازرگانی باید با استفاده از تجریبات گذشتگان و بهره گیری از راه های نوین در عرصه جهانی به رونق اقتصادی در داخل کشور کمک کنند.

رئیس اتاق خراسان رضوی با بیان اینکه باید از فضای شکل گرفته در عرصه جهانی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد، ادامه داد: طی سالهای گذشته نتوانستیم به درستی از فرصت ایجاد سفارتخانه در بسیاری از کشورها برای افزایش تبادلات اقتصادی استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: مسیر حرکت اقتصادی کشور طی سالهای گذشته دارای اشکالات کارشناسی فراوان بود که باید در شرایط فعلی و رفع مشکلات گذشته از ظرفیت های بالقوه استفاده کرد.

شافعی با بیان اینکه نگاه دولت به روابط اقتصادی در خارج از مرزها بسیار کارشناسانه است، افزود: دولت به حل مشکلات اقتصادی به عنوان زیربنای تحکیم روابط سیاسی با کشورهای مختلف اعتقاد دارد و انتخاب رایزنانی آشنا به مسائل اقتصادی این موضوع را تصدیق می کند.

وی گفت: اشتباهات گذشته باید حل شود و رایزنان بازرگانی در موقعیت جدید باید به همه عوامل توجه کرده و نگاه عمیق به توسعه روابط اقتصادی داشته باشند.

شافعی درباره اشکالات موجود در توسعه صادرات افزود: در فضای اقتصادی مبادله اطلاعات وجود نداشت و اتاق بازرگانی برای ایجاد ارتباط روزانه با رایزنان باید پیشقدم شود که این امر با استفاده از ابزار اطلاعاتی که امروزه در دسترس همه قرار دارد، میسر است.»

توجه ویژه به صادرات در حوزه اقتصاد مقاومتی

نایب رئیس اتاق ایران اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبر معظم انقلاب توجه ویژه به بخش صادرات است که در این زمینه باید فضایی سالم و با نشاط در اقتصاد داخل کشور ایجاد شود.

وی گفت: افزایش اطلاعات اقتصادی رایزنان بازرگانی، تهیه نقشه ای از تغییرات اقتصادی در فضای فعلی، حرکت در مسیر حل مشکلات موجود اقتصادی از رویکردهایی است که باید توسط رایزنان جوان به صورت جدی دنبال شود.

نایب رئیس اتاق ایران افزود: باید امکان فضای رقابتی در داخل کشور فراهم شود تا کالا به عرصه بین المللی راه یابد زیرا تنها در این زمان است که می توان برای کشور اعتبار لازم را به دست آورد.

شافعی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی باید از نگاه کاسب کارانه به شدت دوری کنند ادامه داد: اگر رایزنان بازرگانی تحت فضای امنیتی و فرهنگی و سیاسی قرار بگیرند نمی توانند وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهند.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۴:۱۴
تعداد بازدید : ۵۲۳