نفت 100 دلاری دیگر تکرار نمی شود

نفت 100 دلاری دیگر تکرار نمی شود
یک کارشناس نفتی با اشاره به افزایش منابع نفتی جهان گفت: «من معتقدم ما ممکن است دیگر هیچگاه شاهد نفت 100 دلاری نباشیم.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، در حالی که صنعت انرژی دیگر نگران تمام شدن منابع نفتی نیست، مدیران شرکت های انرژی اکنون می گویند معتقدند، عرضه و نه تقاضا در حال نزدیک شدن به نقطه اوج خود است.
در سال 1985، ایان تایلر، مدیر فعلی شرکت ویتول، بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان بخشی از تیمی بود که در شرکت رویال داچ شل پیش بینی کردند قیمت نفت در سال 2015 پنج برابر می شود و به 125 دلار می رسد، زیرا انتظار داشتند منابع نفتی کمیاب شود. اکنون وی می گوید، بعید است مجددا قیمت نفت به این رقم ها برسد.
قیمت نفت این روزها نزدیک 50 دلار است، و به دلیل افزایش قابل توجه عرضه نفت از سوی آمریکا، برزیل، آفریقا و آسیا نسبت به ژوئن 2014 کمتر از نصف شده است.
تایلر روز چهارشنبه در نشست اکونومیست انرژی در لندن گفت: «همه ما در مورد به اوج رسیدن عرضه صحبت می کنیم... اما من دارم به این حس می رسم که ما با نزدیک شدن به سال 2030 داریم به اوج تقاضا می رسیم.»
«من معتقدم ما ممکن است دیگر هیچگاه شاهد نفت 100 دلاری نباشیم.»
این پیش بینی ها در شرایطی صورت می گیرد که شرکت های نفتی میلیاردها دلار از سرمایه گذاری های خود را کاهش داده اند و بیش از 200 میلیارد دلار از پروژه های نفت و گاز خود را برای تطبیق خود با افت قیمت ها تعطیل کرده اند.
کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی در سال های آینده ممکن است موجب از بین رفتن منابع مالی کشورهایی نظیر عربستان، روسیه و ونزوئلا شود که وابستگی بالایی به درآمدهای نفتی دارند، اما به طور کلی موجب رشد اقتصاد جهانی خواهد شد. بخش اعظم مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که بیش از آنکه تولید کننده انرژی باشند، مصرف کننده آن هستند.
سازمان ملل معتقد است، کاهش قابل توجه استفاده از سوخت های فسیلی برای حفاظت از زمین در مقابل تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی نیز ضروری است.
۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۵۷۰