اختلافات داخلی مانع تنظیم گزارش چشم‌انداز بلندمدت اوپک شد

اختلافات داخلی مانع تنظیم گزارش چشم‌انداز بلندمدت اوپک شد
در حالی که تنشها بین اعضای اوپک بر سر سیاست تولید اوپک تشدید شده است، این سازمان تکمیل گزارش داخلی خود در زمینه استراتژی بلندمدتش را به تأخیر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از وال استریت ژورنال، به‌گفته هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک، در حالی که تنشها بین اعضای سازمان بر سر سیاست تولید اوپک تشدید شده است، این سازمان تکمیل گزارش داخلی خود در زمینه استراتژی بلندمدتش را به تأخیر انداخته است.

این اختلاف نظرها ممکن است زمینه را برای برگزاری یک نشست پرتنش در ماه آینده آماده کند. ماه آینده قرار است اعضای اوپک برای تصمیم گیری در مورد سطح تولید در وین دور هم جمع شوند.

قرار بود گزارش استراتژی بلندمدت اوپک روز چهارشنبه در نشست کارشناسان نهایی شود تا در ماه آینده به تصویب نشست وزیران برسد، اما شرکت کنندگان در نشست گفتند، هیئت‌های حاضر که هر کدام نمایندگان کشورهای خود هستند نتوانستند روی ادبیاتی که استراتژی بلندمدت اوپک را تعریف می‌کند به توافق برسند.

به‌گفته هیئت‌های شرکت کننده، کشورهای ایران، الجزایر و ونزوئلا که از کاهش قیمت نفت آسیب دیده‌اند، از ادبیاتی حمایت می‌کنند که می‌گوید اوپک خواهان به حداکثر رساندن درآمد و بازگرداندن توانایی تأثیرگذاری بر قیمت‌ها یا تولید است.

اما دبیرخانه مرکزی اوپک که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، از تعیین قیمت‌های «عادلانه» به‌عنوان هدف بلندمدت اوپک حمایت می‌کند.

گزارش استراتژی بلندمدت اوپک هر 5 سال یک بار تنظیم می‌شود و چشم‌انداز 5 سال بعدی این سازمان در زمینه اهداف تولید، چشم‌اندازها و چالش‌ها را بیان می‌کند.

اوپک در یک سال گذشته از استراتژی سنتی خود یعنی کاهش عرضه برای افزایش قیمت نفت دست کشیده و تصمیم به دفاع از سهم خود از بازار گرفته است. چند کشور عضو ازجمله ایران مخالف این استراتژی هستند و خواهان بازگشت اوپک به رویکرد سنتی‌اند.

ایران پیشنهاد کرده که تعرفه‌های جداگانه تولید برای هر کشور مجدداً اعمال شود، سیاستی که در سال 2011 متوقف شد. این اقدام می‌تواند موجب کاهش تولید عربستان شود و برای افزایش صادرات نفت ایران پس از لغو تحریم‌ها جا باز کند.

۱۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۵:۳۰
تعداد بازدید : ۴۹۶