ترک‌ها برای رقابت با غرب اروپا آماده باشند

صبح دیروز یک هیات تجاری از استان قونیه ترکیه وارد اتاق تهران شد تا با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق تهران دیدار و گفت‌وگوی مستقیم داشته باشد. در رأس این هیات تجاری که بیش از 20 بازرگان و صنعتگر را به همراه دارد، «ولی تکلی‌اوغلو» نایب رئیس اتاق صنایع قونیه قرار داشت. او که پیش از آغاز نشست عمومی، مهمان محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران بود، در افتتاحیه مراسم مذاکره بازرگانان دو کشور نیز از علاقمندی وافر ترک‌ها برای توسعه روابط با ایران گفت و تاکید کرد که آنها خریدار کالاها و خدمات ایرانی نیز هستند و صرفا برای تبلیغ کالاهای خود به ایران نیامده‌اند. هم‌چنین معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در هر دو دیدار خصوصی و عمومی تاکید کرد که در عین روابط نزدیک و همسایگی ایران و ترکیه، فعالان اقتصادی این کشور باید خود را برای رقابت نزدیکی با کشورهای اروپایی برای حضور در بازار ایران آماده کنند.

تولیدات پتروشیمی ایران در ترکیه خریدار دارد
در این دیدار ولی تکلی‌اوغلو با تقدیر از میزبانی اتاق تهران و فرصتی که برای رایزنی مستقیم بین فعالان اقتصادی دو کشور فراهم شد، ابزار امیدواری کرد که این دیدارها منجر به تعمیق و توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری و مناسبات اقتصادی دو کشور شود. نایب رئیس اتاق قونیه با اشاره به جایگاه ویژه این منطقه در صنعت ترکیه عنوان کرد که قونیه 15 منطقه کوچک صنعتی دارد که روی‌هم رفته مساحتی به اندازه 23 میلیون مترمربع را شامل می‌شود. او گفت: «صنایع فلزی از پیشرفته‌ترین بخش‌های صنعت در قونیه است که کمک زیادی به توسعه صنعت ساخت ماشین‌آلات در منطقه کرده است. از طرفی چون در منطقه قونیه کشاورزی رونق خوبی دارد ساخت ماشین‌آلات به سمت صنعت غذا متمایل شده است و اکنون در قونیه ماشین‌آلات مدرن و دقیقی برای استفاده در کارخانجات صنایع غذایی و تبدیلی ساخته می‌شود.»


تکلی‌اوغلو تاکید کرد که قونیه در تولید مبلمان اداری و خانگی نیز پیشرو است و هم‌چنین قطعات یدکی تولیدی در قونیه هم در بازار ترکیه و بازارهای خارجی به فروش می‌رسد. او افزود: «محصولات تولیدی شرکت‌های قونیه، به لحاظ تکنولوژی و کیفیت با محصولات اروپایی قابل رقابت هستند و قیمت این محصولات از قیمت کالاهای اروپایی کمتر است.»


نایب‌رئیس اتاق قونیه در ادامه تاکید کرد که هدف آنها از این سفر صرفاً تبلیغ کالاهای ترک برای صدور به بازار ایران نیست و آنها به دنبال یافتن ظرفیت‌های مناسب برای همکاری با شرکت‌های ایرانی هستند. ولی تکلی‌اوغلو گفت: «ما به دنبال این هستیم که زمینه مناسب برای سرمایه‌گذاری و همکاری با شرکت‌های ایرانی را بیابیم و این که بفهمیم چه کالاها و خدماتی را می‌توانیم از ایران به ترکیه ببریم.» او به توسعه صنعت پتروشیمی در ایران اشاره کرد و افزود: «به عنوان نمونه مواد اولیه صنعت پلاستیک در ترکیه را می‌توان از تولیدات پتروشیمی‌های ایران تامین کرد. تولیدات پتروشیمی‌های ایران در قونیه مشتری دارد و می‌تواند بازار مناسبی در این منطقه داشته باشد.»


معاون صنایع اتاق قونیه ادامه داد: «در شرایط کنونی، تنها یک بانک به امور نقل‌وانتقال وجوه میان دو کشور مبادرت می‌ورزد و به تعداد این بانک‌ها باید افزوده شود. از طرف دیگر، ما خواهان این هستیم که ارزهای محلی نیز در این مراودات مورد استفاده قرار گیرد.»


تکلی‌اوغلو در انتهای سخنان خود با اشاره به حضور آرامگاه مولوی در قونیه عنوان کرد که این شهر سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران به ویژه گردشگران ایرانی است و روابط فرهنگی و تاریخی این شهر با ایران بسیار کهن و البته غنی است.

جذابیت‌های ایران را به گردشگران ترکیه معرفی کنید
در ادامه این نشست محمدرضا بختیاری با استقبال از حضور هیات تجاری قونیه در اتاق تهران بر توسعه سریع‌تر مناسبات اقتصادی بین دو کشور همسایه ترکیه و ایران تاکید کرد. معاون امور بین‌الملل اتاق تهران با بیان این که روابط ایران و ترکیه طی سال‌های گذشته هیچ‌گاه دچار چالش بزرگی نشده است، گفت: «دو کشور روابط دوستانه و گرمی با یکدیگر دارند و این روابط مناسب منجر به توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور نیز شده است.»


بختیاری با تاکید بر این که ترکیه یکی از همسایگان مهم ایران است گفت: «زمینه‌های زیادی برای تشریک مساعی بین دو کشور وجود دارد که این نشست‌ها بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید دارد و ما قصد داریم از طریق برقراری مذاکره مستقیم و بی‌واسطه بین فعالان اقتصادی زمینه درک مناسب دو طرف از شرایط و وضعیت یکدیگر را فراهم کنیم.» او با اشاره به هدف‌گذاری 30 میلیارد دلاری روابط تجاری ایران و ترکیه در دیدار روسای‌جمهور دو کشور افزود: «در حال حاضر حجم تجارت بین دو کشور حدود 15 میلیارد دلار است که امیدواریم با رفع تحریم‌های غیرعادلانه در چند ماه آینده، شاهد جهش خوبی در مبادلات تجاری بین دو کشور باشیم و روند دستیابی به هدف مشخص شده را تسریع ببخشیم.» بختیاری ابزار لازم برای رسیدن به این هدف را توسعه روابط بانکی بین دو کشور خواند که بعد از رفع تحریم‌ها می‌تواند بین بانک‌های مختلف ایران و ترکیه برقرار شود و تجارت بین دو کشور را تسهیل کند.


بختیاری در ادامه با اشاره به اجرای برجام در ایران و ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور، گفت: «در حال حاضر بسیاری از کشورها علاقمندی خود را برای ورود به بازار ایران و برقراری مناسبات اقتصادی اعلام کرده‌اند اما کشورهایی اجازه ورود به بازار ایران را خواهند داشت که به این کشور به عنوان بازار مصرفی کالاهای خود نیندیشند بلکه ایران را شریکی در عرصه ورود تکنولوژی و فناوری بدانند.» او با اشاره به حضور گسترده هیات‌های تجاری به ویژه از اروپای غربی در ماه‌های اخیر در تهران گفت: «حضور تعداد زیادی هیات تجاری از کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که این کشورها ناخواسته تن به محدودیت داده و به اجبار تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران را رعایت کرده‌اند. در مقابل پس از برداشته شدن تحریم‌ها و علاقه زیاد آنها برای احیای سهم خود در بازار ایران، رقابت شدیدی ایجاد می‌شود که فعالان اقتصادی کشور دوست و همسایه ما یعنی ترکیه نیز باید در این رقابت شرکت کنند و مزیت‌های خود را افزایش دهند تا بتوانند در این رقابت حضور داشته باشند.»


معاون امور بین‌الملل اتاق تهران در ادامه به برخی از موانع و مشکلات بر سر راه همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه اشاره کرد و افزود: «در حوزه مسائل بانکی، گمرکی، مرزی و نیز ترانزیت، همچنان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با همکاری مسولان دولت ترکیه این موانع از سر راه توسعه همکاری‌های تجاری میان دو کشور برداشته شود.»


بختیاری در بخش دیگری از سخنانش، به صنعت گردشگری در دو کشور اشاره کرد و با بیان اینکه آمار نشان می‌دهد که سالانه بیش از 2 میلیون گردشگر ایرانی از ترکیه بازدید می‌کنند، گفت: «در نقطه مقابل، سالانه تعداد اندکی از گردشگران ترک به ایران سفر می‌کنند حال آنکه ایران دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که بسیاری از آن ها در یونسکو به ثبت رسیده است. تشکل‌های بخش خصوصی از جمله اتاق قونیه می‌توانند نقش موثری در معرفی جذابیت‌های گردشگری ایران به گردشگران ترکیه داشته باشد و آنان را به سفر به ایران ترغیب کند.» وی از گردشگران ترکیه برای سفر به ایران دعوت کرد و یادآور شد که در دوره پساتحریم، توسعه صنعت گردشگری ایران مورد توجه بخش‌خصوصی و دولت قرار گرفته است.
بازرگانان و صنعتگران ترکیه و ایران در این مراسم با یکدیگر به صورت مستقیم و رو در رو به مذاکره و گفت‌وگو نشستند تا به تفاهماتی برای همکاری در زمینه‌های مورد علاقه دست پیدا کنند.

۱۷ آبان ۱۳۹۴ ۰۹:۳۴
تعداد بازدید : ۴۶۵