رایزنی برای اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به پیمانکاران نفتی

رایزنی برای اختصاص 10 درصد منابع صندوق توسعه ملی به پیمانکاران نفتی
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از ارائه پیشنهادی به منظور استفاده 10 درصدی پیمانکاران صنعت نفت از ذخایر صندوق توسعه ملی خبر داد.
 

به گزارش خبرنگار شانا، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی صبح امروز (چهارشنبه 30 فروردین) در همایش "ارتقای توان تولید ملی با تکیه بر کار و سرمایه ملی" اظهار امیدواری کرد که پیمانکاران بخش بالادستی صنعت نفت می توانند با تضمین هایی که شرکت ملی نفت ایران به صندوق توسعه ملی می دهد، از ذخایر این صندوق استفاده کنند.

وی افزود: در بودجه سال 91 رایزنی های بسیار خوبی برای پیشرفت و پیشبرد طرح های صنعت نفت انجام داده ایم که امیدواریم گام بلندی باشد برای توسعه روزافزون صنعتی که نقش بی بدیلی در اقتصاد کشور دارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی همچنین از پیشنهاد استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری های ارزی شرکت ملی نفت ایران خبر داد و افزود: با توجه به پیش بینی های افزایش مصرف نفت جهان تا سال 2030 میلادی ضروری است تمام توان خود را برای تحقق نقش مهم ایران در تامین این نیاز به کار بگیریم.

ابوترابی نیروی انسانی متخصص و ماهر و وجود ذخایر عظیم و گرانبهای نفت و گاز را از سرمایه های اصلی صنعت نفت خواند و گفت: تجمیع این 2 سرمایه و بهره گیری همزمان از آنها افق روشنی را برای کشور رقم خواهد زد.

وی با بیان این که صنعت نفت پشتیبان توسعه پایدار کشور است، تاکید کرد: باید از این پشتیبان به گونه ای استفاده شود که بتوانیم در عرصه های بین المللی و در معاملات جهانی نفت سهام باشیم.

ابوترابی با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه های جاری کشور به نفت افزود: از سال 89 تا امروز حدود 20 درصد از درآمدهای حاصل از فروش فرآورده های نفتی و نفت به صندوق توسعه ملی واریز شده است و امروز این صندوق نزدیک به 35 میلیارد دلار ذخایر دارد که اگر این کار از سال ها پیش آغاز می شد، قطعا امروز شاهد تحولی بزرگ در کشور بودیم.

وی ادامه داد: همان طور که در برنامه پنجم پیش بینی شده باید رابطه نفت با هزینه های جاری قطع شود، و باید این برنامه را به سایر بخش های کشور مانند پروژه های عمرانی نیز تعمیم دهیم تا بتوانیم از منابع خدادادی و تمام شدنی نفت و گاز در کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم.

نماینده مردم قزوین در شورای اسلامی یکی دیگر از الزام های امروز صنعت نفت را کسب رتبه های برتر علمی جهان خواند و اظهار کرد: همان طور که در مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه اول جهان را داریم، این ضرورت نیز برای صنعت نفت کشورمان وجود دارد که بتواند در حوزه های علمی و تخصصی هم رتبه های برتر جهان را به دست آورد.

به گفته او همان طور که امروز شرکت های بزرگ بین المللی، سیاست گذاری عرضه، تقاضا و قیمت های انرژی را در اختیار دارند، ما نیز با توجه به ذخایر عظیم، باید نقشی تعیین کننده در این معادلات داشته باشیم.

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ ۱۴:۱۲
تعداد بازدید : ۹۹۰