مشاور رئیس‌جمهور: هنوز در رکودیم/ بنگاه‌های تولیدی تا خِرخِره بدهکارند

مشاور رئیس‌جمهور: هنوز در رکودیم/ بنگاه‌های تولیدی تا خِرخِره بدهکارند
درحالی مسئولان ارشد دولت پس از انتشار نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهور اصرار داشته‌اند که از رکود خارج شده‌ایم، که مشاور عالی رئیس‌جمهور با اشاره به نرخ رشد پایین اقتصادی کشور گفت:‌ اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اکبر ترکان در همایش تأمین مالی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پساتحریم اظهار کرد: تحریم‌ها یک دوره بسیار طولانی و پیچیده و سهمگین را علیه مردم ما به‌وجود آورد و البته مردم و نظام اسلامی در مقابل این تحریم‌ها مقاومت کردند، اما این به‌معنای آن نیست که این تحریم‌ها اثری روی اقتصاد ما نداشته است.

دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد گفت:‌ این موضوع باعث شد که در دوره‌هایی رشد اقتصادی کشور منفی باشد و اکنون نیز شاهد نرخ پایین رشد هستیم.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه تلاش شده تا نرخ رشد اقتصادی بالا طراحی و اجرا شود، افزود: دستیابی به این نرخ به‌صورت مداوم، به سرمایه‌گذاری 1000میلیارد دلار در اقتصاد ایران نیازمند است.

وی گفت‌: البته اقتصاد ایران خودش توانایی سرمایه‌گذاری 750میلیارد دلار را از طریق سرمایه‌گذاری‌های دولتی، سرمایه‌گذاری نفت و انرژی، بخش خصوصی و بنگاه‌های فعلی دارد.

ترکان افزود:‌ بنابراین ما در این برنامه نیازمند 250میلیارد دلار سرمایه از خارج هستیم که می‌تواند به‌صورت سرمایه یا سرمایه‌گذار خارجی به اقتصاد تزریق شود.

مشاور عالی رئیس جمهور گفت: البته گزینه مناسب برای کشور ما انتخاب  سرمایه‌گذار خارجی به‌جای سرمایه خارجی است.

وی با اشاره به بنگاه‌های بخش خصوصی در کشور که می‌خواهند از سرمایه خارجی استفاده کنند، گفت:‌ بخش مهمی از بنگاه‌های ما تا خِرخِره به سیستم بانکی کشور بدهکارند و معوقات دارند و نتوانسته‌اند تعهدات خود را بدهند.

وی اضافه کرد: البته برخی از این بنگاه‌ها منابعی را که از بانک‌ها گرفته‌اند، در جای خود مصرف نکرده‌اند.

ترکان گفت‌: این موضوع که چرا بانکها چشم خود را بر این موضوع بسته‌اند و بر آن نظارت نمی‌کنند، قابل بررسی است.

وی ادامه داد: اگرچه مدیران ارشد بانک‌ها جابه‌جا شده‌اند، اما پیکره آنها که این تسهیلات را به این بنگاه‌ها داده‌اند، فرقی نکرده است و همین هم باعث شده که آنها درباره این موضوع که آیا اقساط وام در جای خود صرف شده یا خیر، پیگیری نکنند.

وی گفت: این بنگاه‌ها وقتی موج معوقات راه می‌افتد، ترجیح می‌دهند معوقه خود را ندهند.

ترکان افزود‌: اگر این بدهی ریالی را رها کنیم، همین بنگاه‌ها با ضمانت همین بانک‌ها اقساط سرمایه‌گذاری خارجی را نیز پرداخت نمی‌کنند، چون می‌دانند ما آدم‌های خوبی هستیم و نوع رفتار ما با آنها باعث می‌شود که به‌تدریج بدهی ریالی آنها تبدیل به بدهی ارزی شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت‌:‌ بنابراین ترجیح ما به‌جای استفاده از سرمایه خارجی، استفاده از سرمایه‌گذار خارجی است، زیرا سرمایه‌گذار خارجی علاوه بر آوردن پول با خود فناوری و مدیریت نیز می‌آورد و به فکر توجیه اقتصادی و بازگشت سرمایه خود نیز هست.

ترکان گفت‌: البته قبول دارم که بخشی از معوقات بانکی معلول شرایط اقتصادی کشور نیست.

وی با بیان "ما در زمینه ورشکسته اعلام شدن بنگاه‌های ورشکسته نیز به‌خوبی عمل می‌کنیم"، گفت‌: وقتی سیستم خوب کار نمی‌کند، یعنی یک پیکره بیمار اقتصادی را نگه‌‌ داشته‌ایم و با ورشکسته اعلام نکردن آن باعث می‌شویم که این بنگاه منابع را نابود کند، در حالی که یک مدیریت هوشمند این‌چنین سیستمی را ورشکسته اعلام و در مسیر بازسازی و نوسازی آن حرکت می‌کند.

۱۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۶۲۸